Goedemorgen!
Ik ben deze dagen bezig om over heel Nederland de (trein)stations aan het nagaan, en de stop_area relaties correct en volledig te maken.
Doelen:
- correctheid: alle
stop_arearelaties moeten voldoen aan de definitie op de wiki ( Tag:public_transport=stop_area - OpenStreetMap Wiki ) - volledigheid: elk station heeft een
stop_arearelatie, met daarin het station, de perrons en de stop posities
Samenvatting van de dingen die ik tegenkom bij het nagaan van alle stations, perrons en bestaande stop_area relaties, met erachter de correctie-actie die ik doe:
stop_arearelatie bestaat niet →stop_arearelatie aanmaken, met station, perrons, stop posities en optioneel ingangen of andere onderdelen van het station- station is geen onderdeel van
stop_arearelatie → station toevoegen aan relatie - station met een rol binnen de
stop_arearelatie → rol van station binnen relatie verwijderen - perrons hebben beide een lineaire vorm en oppervlakte vorm, samen op dezelfde plek → route en station relaties aan oppervlakte vorm toewijzen, en linearire vorm verwijderen
Veel van de grotere stations in Nederland zijn al correct getagged.
Gevolg: stations, perrons, stop posities kunnen worden gebruikt om openbaar vervoer routes technisch goed af te leiden en correct weer te geven.
Mocht ik nog tijd overhebben, dan zou ik graag (overstap-) stations voorzien van stop_area_group relaties om de OSM gegevens klaar te maken voor overstapstations tussen bus-, trein-, tram-, metro-, light rail- en bootvervoer binnen hetzelfde “station” in de breedste zin. Zie bijvoorbeeld Rotterdam Centraal ( Relation: ‪Rotterdam Centraal‬ (‪7685923‬) | OpenStreetMap , OpenRailwayMap ) welke al correct is getagged.