Stations en metrostations

Ik bedoel met “stationsnaam” de naam op het blauwe bord op de platformen en eventueel op de gevel van het gebouw.
Op deze site kun je alle stationsnamen bekijken zoals ze op het station zelf staan (trouwens een leuke site!).
Bij geen een van die stations zie ik het woord “Treinstation” vermeld op het naambord.
Daarom stel ik voor om de naam te gebruiken voor de name=* tag die voor iedereen vanaf de straat en het platform ook duidelijk staat aangegeven.
Dat het om een station gaat blijkt bij de tags natuurlijk al uit railway=station, evt. gecombineerd met andere trein tags.

Dat Connexxion het over Amstelstation heeft is begrijpelijk, maar dát staat óók op de kaart op het stationsplein bij de tram/bushaltes:

Volgens mij is dit voorlopig de meest heldere oplosing voor dit probleem, of willen we bv. dit:

name:station:train=Amsterdam Amstel
name:station:subway=Amstelstation

En dan maar kijken hoe dat gerenderd wordt?

Ik heb bij nu in Rotterdam dus de nodes uit elkaar getrokken, en daarbij is op elk spoor bij de stop_position de name tag van de halte. Onderscheid is dus per spoor te maken voor de naam. Is ook handiger dan name:station:whatever lijkt me, maar met veel sporen wel wat dubbele namen. Op de Transportmap lijken stop_position name tags deze niet gerendered te worden.

Daarnaast zag ik dat vaak ook de perron vlakken ook de naam van het station bevatten met ook hier vaak de prefix "Metrostation ".

Ik heb de NS-API voor stations aangevraagd om te zien of we daarmee in ieder geval de NS stations van de juiste tags kunnen voorzien.

Via deze overpass queries (met aangepaste stylesheet) krijg je een goed inzicht van de stations/metrostations in:

Amsterdam
Rotterdam

En uiteraard kun je ook iedere andere plaats opzoeken.
Met name die tekst-labels zijn soms een handige toevoeging aan overpass.

Inmiddels heb ik die binnen en in deze lijst gebruikt de NS nergens de toevoeging “Treinstation” voor een naam.
Dus “Amsterdam Amstel” en niet “Treinstation Amsterdam Amstel”.

Ik zal via deze API de stations in Nederland gaan controleren en waar nodig in overeenstemming brengen met die API lijst en ook de overige details toevoegen/corrigeren waar dat relevant is.

Hoek van Holland hoort ook nog bij Rotterdam en valt nu buiten de selectie! Het is je vergeven, ligt ook wel erg uit de richting.
Maar wel een interessant stukje, want deze spoorlijn wordt omgebouwd tot metrolijn en nog een stukje verlengd.
Wel mooi gedaan met die kleurtjes en labeltjes!

Mooie overpass Sander!

Ik ben inmiddels begonnen met de Amsterdamse Metrostations, te beginnen op lijn 53, ten zuiden van Van der Madeweg.
Daarbij houd ik het volgende aan, waarbij al het italic volgens mij overbodig is voor het public_transport schema en puur taggen voor de renderer is.

  • Per station
    Een stationsnode met
    public_transport=station
    station=subway
    railway=station
    name=

Een of meer perrons (area voor subway, maar voor bus kan het area, way of node zijn) met
public_transport=platform
subway=yes
railway=platform
name=

Op de spoorlijn, langs het station een stopplaats
public_transport=stop_position
name=
subway=yes

Vervolgens een relatie stop_area met
type=public_transport
public_transport=stop_area
name= (volgens belangrijkste node)
en dan als members de stationsnode, en alle platforms+stop_positions van al het public transport dat erbij hoort (bus/metro/trein/tram)

Het station rendert niet zonder railway=station, het perron rendert niet zonder railway=platform.
Gek genoeg krijgt een platform alleen automatisch de role platform als je hem in een public_transport-relatie (route of stop_area) zet ZONDER railway=platform.

Kortom: als ik een perron wil taggen voor de render MOET ik railway=platform toevoegen, maar als ik hem wil taggen voor de “validator” dan moet ik railway=platform WEGLATEN. (Eigenlijk niet validator, die zeurt er niet over). Vreemd.
Bovendien voelt het als dubbeltaggen wat ik hier aan het doen ben.
Kortom, een grote clusterfuck. Laten ze snel de renderer maken!

Ik heb trouwens een andere versie van je overpass query gemaakt, waar alle stop_positions gerenderd worden. Ik snapte even niet hoe ik op areas (platforms) kon werken.

Ik geloof dat ik die heb gemaakt :sunglasses:

Inderdaad Marc, ere wie ere toekomt!

Bij
"Een of meer perrons (area voor subway, maar voor bus kan het area, way of node zijn) met
public_transport=platform
subway=yes
railway=platform
name=
"
vraag ik me af of dit juist is. Bijvoorbeeld bij station Kraaiennest (http://www.openstreetmap.org/way/166161656) tref ik de naam ‘Kraaiennest’ op het perron (platform) aan. Is het wenselijk om het perron zo te noemen? Een perron heet denk ik eerder ‘Perron 1’ of zo. Of ‘Spoor 1’. En het station heet Kraaiennest. Toch?

Ik las hier ergens dat zones niet meer zouden bestaan, vanwege de OV-chipkaart.
Maar: volgens dit artikel op AT5 (http://www.at5.nl/artikelen/153869/problemen-met-inchecken-voor-gvb-reizigers-met-zone-abonnement) zijn er wel zone-abonnementen.

Je kunt ze nog gewoon kopen: zie bijv. http://gvb.nl/gvb-zone-abonnement

Mooie query Marc!!! (oeps)

Ik noem platform en stop_area naar de naam van het station, omdat het dan ook zo in de route voorkomt.
De perronletter of -cijfer zet ik in de ref.

Wel zit ik een beetje met eilandperrons. Stel dat je een routering op basis van deze data gaat maken, dan heb je nog niet heel veel aan het perron omdat je niet weet aan welke kant je moet zijn.
Daar zijn 2 oplossingen voor:

  • Een perron opsplitsen in 2 helften
  • Een perron als area (niet opgenomen in de route) en de perronranden langs het spoor (of waar de bus stopt op bijv 't Oor), en alleen die laatste opnemen in de routes.

Voor de zoveelste keer: Zones bestaan nog.

Betekent dat, dat deze rare situatie, met een treinstation dat als metrostation is aangemerkt, ook gaat verdwijnen?

overpass

Nee. Het is met het oude schema niet mogelijk aan te geven dat iets zowel metro- als treinstation is, door station=subway aan te geven zet je subway aan en daarmee impliciet railway uit.
In het public_transport schema wordt bij een station geheel niet meer aangegeven voor welke mode het is, dat moet maar blijken uit de leden van de stop_area.

En public_transport=stop_position is incompatible with railway=stop, omdat die eerste al railway=yes verwacht (voor spoorlijnen, subway=yes bij metrolijnen), en dan kies ik voor het public_transport-schema.

Ja, de twee losse stationsnodes verdwijnen.

Ik heb nu alle stations in de Amsterdamse Metro (volgens mij) getagd volgens het public_transport version 2-scheme:

  • Alle stations een losse node public_transport=station; station=subway
  • Alle haltes een public_transport=stop_position op het spoor, en public_transport=platform langs het spoor (per richting, al kan een platform in 2 richtingen gebruikt worden)
  • Alles binnen één station in een relatie public_transport=stop_area

En de vreemde namen als “Metrostation Holendrecht” opgeruimd.

Het is nog niet altijd perfect in combinatie met andere modi van transport, maar stukken beter dan het was.

Vraagje: Hoe zou je een “mezzanine” (een in dit geval ondergrondse stationshal) taggen?

Het gaat om www.openstreetmap.org/way/139016081 , dat nu public_transport=station + railway=station heeft. Dat lijkt me beiden ongeschikt.

Maak je hiervan building=yes en layer=-1?
Of highway=pedestrian en layer=-1?

Een nieuwe mapper is in het noorden van het land details van treinstations gaan toevoegen. Het lijken op het eerste gezicht vooral goede aanvullingen. Hij voegt echter ook name-tags toe aan perrons die als vlak zijn gemapt. Dus er staat bijv. al ref=1 en dan voegt hij toe: name=Spoor 1.
Het gebruik van de name-tag lijkt me niet verkeerd. De nummering wordt dan op de kaart zichtbaar. In Leeuwarden en Groningen was dat al toegepast.
Alleen het woord ‘Spoor’ zou achterwege moeten blijven, is het niet?

Ik zou het niet doen. In OSM is het hier en daar inconsequent gedaan, Apeldoorn heeft Spoor x, Deventer gewoon x. Maar noodzakelijk is dat Spoor zeker niet naar mijn idee en het wordt al gauw overladen.
Let wel op, bij een eilandperron moet je het perron in tweeën delen; dus 2 vlakken tegen elkaar, anders krijg je een probleem, je kunt namelijk maar 1 nummer aan een vlak toekennen.

Het lijkt mij ook dat er zeker geen “Spoor” voor moet staan, als het een perron is, hoewel ik de bedoeling daarachter wel begrijp.

De betreffende mapper heeft positief gereageerd op een PB van mij. Hij gaat het aanpassen.