Ja, statiegeldmachines zijn al gedefinieerd hoewel de discussie erover laat zien dat het nog geen 100% gegeven is. Ik vindt 4064 statiegeldautomaten wereldwijd ook verdacht laag, via de statiegeldnederland website is te achterhalen dat in NL er sowieso al 8468-3348 = 5120 locaties zijn met één of meerdere statiegeldautomaat/maten.
Building=service + service=recycle_refund bijvoorbeeld ?
Dan kan je er alle statiegeld vormen in kwijt of het nu een fles, blik of een ander soortige (toekomstige) vorm van refund materiaal betreft in kwijt…
Echter Tag:building=service - OpenStreetMap Wiki vereist als voorwaarde dat er in het gebouw bij normaal functioneren geen mensen aanwezig zijn, heb je dàt weer…
Andere routes:
building=vending_service ?
building=recycle_refund(_service) ?
Tussen haakjes omdat het twijfelachtig is om service er dan nog achter te willen zetten…
Ik vindt building geen goed idee, die tag is naar mijn idee bedoeld voor “hoe het gebouw eruit ziet” in een ruime betekenis.
Deze statiegeldwinkel zit gewoon in een winkelcentrum en lijkt wel een beetje op een wasserette, i.e.shop=laundry en wat mij betreft is shop nog steeds de beste keuze.
recycle_refund vindt ik minder dan deposit_return, deposit-refund system is een Engels begrip.
Is het feit dat het gebouw ingericht is en als énige doel heeft statiegeld-artikelen verwerken niet gebouw kenmerkend genoeg dan om het in de categorie building te laten vallen ?
Misschien ben ik ouderwets maar bij shop heb ik het idee dat ík betaal voor een product en/of dienst… In dat gebouw ontvang je geld, wat mijn inziens daarmee shop (winkel) diskwalificeert…
Een hééllle ándere benadering is:
het zien als een groep intelligente statiegeld automaten met een dak erboven / gebouw erom heen ?
Een gebouw dat voor iets anders wordt gebruikt houdt dezelfde building tag, het gebruik kan worden vastgelegd met building:use. Een pakhuis dat omgebouwd is naar appartementen is dus building=warehouse + building:use=apartments
Wat betreft geld ontvangen, bij deze winkels krijg je ook geld:
Maar dat kwalificeert juist het [building= ]-gebruik naar mijn mening.
Eens, zelf vind ík deze 2 ‘winkels’ meer financiële instellingen en is de definitie shop daardoor in OSM niet passend eerlijk gezegd.
Dat het wel zo gedefinieerd wordt hebben we denk ik aan 2 dingen te danken:
Amerikaanse OSM-leden
&
veramerikaanisering van onze maatschappij..
Bovendien áls je shop=gold_buyer wilt vergelijken met een statiegeld artikelen instantie dan gaat er bij die laatste echt iets goed mis want bij de shop=gold_buyer kán je ook juwelen,munten enz. van edelmetaal kopen.
Bij een statiegeld-artikelen inname faciliteit kan je geen lege flessen kopen bijvoorbeeld…
Wat me brengt tot het eventuele compromis: als het dan geen gebouw of shop mag heten noem het dan een faciliteit…
“Faciliteiten zijn voorzieningen, hulpmiddelen of diensten waar je gebruik van kunt maken om iets gemakkelijker of mogelijk te maken.
Het woord komt van het Latijnse facilitas, dat ‘gemak’ betekent.
Soorten faciliteiten
Fysieke voorzieningen: Ruimtes, apparaten en/of gebouwen zoals een zwembad bij een hotel, een vergaderruimte op het werk, of wifi in een café.”
De reden om het woord gemak te gebruiken:
Bron: Het enorme succes van de eerste statiegeldwinkel: al meer dan een miljoen flesjes en blikjes - Rijnmond (afkomstig van Emvee’s eerste post in dit draadje)
“Bij de statiegeldwinkel kun je al je statiegeldverpakkingen in één keer inleveren. Dat is belangrijk, legt Boer uit, want gemak is de belangrijkste factor voor mensen om hun statiegeldverpakkingen in te leveren.
Je zou het dan óók nog als faciliteiten gebouw kunnen zien middels:
Building=facility
Facility=vending
Vending=[nader discusieerbaar te vinden definitie woord]
Als ik op taginfo facility kijk dan lijkt het me een categorie voor dingen die beter anders getagd kunnen worden. Ik gebruik veel liever bestaande categorieën.
vending vindt ik niets, er wordt niets verkocht, dat is ook ik een voorstander ben voor amenity=recycling + recycling_type=reverse_vending_machine voor een statiegeldautomaat. Het “gemak” zou ik taggen door het type “bulk” te taggen.
Hierop verder gaan, we zouden in plaats van shop het pand ook als amenity=recycling + recycling_type=deposit_return_point kunnen taggen.
Lijkt mij een uitstekende definitie hoor!
Gaan we er dan gezamenlijk tóch uitkomen ?
Enige bij schaaf puntje zou kunnen zijn (in categorie goed —> beter) iets te verzinnen dat de statiegeld teruggave óók definieert: Deposit_Refund ?
Een POI hoor je niet op het gebouw te taggen. Een statiegeldwinkel is een faciliteit in een gebouw, niet het gebouw zelf. Een building-tag is dus per definitie fout.
Om een shop-tag te gebruiken heeft niets met Amerikanisering te maken, maar met dqt je een top-level-tag moet gebruiken en shop of amenity de meest logische zijn.
Bedankt voor de duiding hoor, helemaal gelijk in !
Volgens mij waren we daar al uit, door mijn latere reactie post, met als mogelijke verfijning: recycling_type=deposit_refund
Gevend de totaal oplossing: amenity=recycling + recycling_type=deposit_refund
Hoe zijn -ter vergelijking- de speciale losstaande Geldmaatgebouwtjes getagd?
PS 2026-09-04 Het gebouwtje of de ruimte als polygon met shop=money, de losse machines als nodes met amenity=atm.
Ik denk dat de meeste mensen in Nederland deze plekken niet in de eerste plaats als recycling zien, maar als inleverstations om het statiegeld terug te krijgen. Ik ben zelf behoorlijk van de recycling en zo, maar statiegeld ga ik gewoon innen om het aan het sterfhuis (ja dat heet tegenwoordig anders) te doneren.
Daarom vind ik Geld(auto)maten en statiegeld(auto)maten best heel vergelijkbaar, en als de een een gevestigde tagging heeft mag de ander daar best op lijken.
Ik weet 1 zo’n lokatie in Haarlem met deze OSM-definitie.
Persoonlijk ben ik voor dít statiegeld onderwerp voor amenity i.p.v. shop (met deze argumentatie om shop niet te gebruiken)
Zou de facility route in OSM niet vervuild zijn met niets zeggende waarden, dán zou dát mijn voorkeur zijn geweest met post 1 van 2 en post 2 van 2 in dit draadje ter verklaring hiervoor.