ik merk dat ik vaak de tag operator=NS en operator=Nederlandse Spoorwegen naast elkaar zie bestaan. Mijns insziens moet er één keuze worden gemaakt. Naar mijn mening is dat operator=Nederlandse Spoorwegen, aangezien afkortingen naar mijn weten niet de bedoeling zijn.
Momenteel is volgens taginfo de tag operator=NS populairder, met 2205 versus 1180.
Inderdaad goed om wat tijd te nemen, een keer posten wat er exact gaat gebeuren, en dan vind ik geautomatiseerd omzetten onder verwijzing naar deze diskussie prima.
Mijn zegen heb je. Lijkt me goed dit te standardiseren. Ik ben dan ook voorstander van operator=Nederlandse Spoorwegen. Zijn vooral de incheck poortjes waar mijn naam veel op voorkomt.
Vooral doen. Je kunt wel even vlug nagaan of alle data ook echt in de buurt is van een spoorweg of een kantoor van de NS ofzo. Voor bonuspunten kun je de gerelateerde operator:wikidata tag toevoegen.
Ook mijn zegen heb je om het te wijzigen in Nederlandse Spoorwegen. Er zijn er wel een paar met gecombineerde operator tags (bijv. NS;Arriva) die dan niet vergeten moeten worden.
Technisch gezien zou je het denk ik moeten uitsplitsen naar welke tak van NS iets is. De stations en treinen zijn bijvoorbeeld ondergebracht bij andere organisaties (resp. NS Stations en NS Reizigers).
Daarnaast vind ik het lastige bij deze kwestie wel dat NS zelf nooit over “Nederlandse Spoorwegen” spreekt, altijd NS. Ja dat is waar de afkorting vandaan komt, maar tegenwoordig is het gewoon hun naam. Alleen in de KvK staan ze nog als “N.V. Nederlandse Spoorwegen”…
Zijn dit geen subonderdelen van een overkoepelende organisatie Nederlandse Spoorwegen?
Anders wordt 't wel erg lastig, want op het perron zie ik alleen dat ik bij de NS incheck (i.p.v. bijv. Arriva), maar niet bij welke dochter. (En mogelijk is de organisatie die de poortjes beheert ook een andere dan degene met wie ik mag reizen door in te checken?)
Goed punt. Persoonlijk zou ik zeggen dat het nog steeds wel een afkorting is (en bij het grote publiek bekend als zodanig). Ze gebruiken het zelf ook nog in de meer formele communicatie, zie bijv. https://www.ns.nl/binaries/_ht_1689775627212/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf . Het is in mijn ogen dus nog niet zoals bijvoorbeeld de HEMA. (Maar stel dat een meerderheid operator=NS wil, volg ik gewoon de meerderheid)
Op basis van de 1179 Nederlandse Spoorwegen versus de 302 NS, stel ik voor dat we de momenteel meest populaire variant doorvoeren. Losse onderdelen zoals ‘NS Stations’ en ‘NS Reizigers’ lijkt mij persoonlijk niet te doen; dan moet je aan de NS gaan vragen wat er onder welk onderdeel valt.