Standaardiseren operator=NS/Nederlandse Spoorwegen

Geachte landgenoten,

ik merk dat ik vaak de tag operator=NS en operator=Nederlandse Spoorwegen naast elkaar zie bestaan. Mijns insziens moet er één keuze worden gemaakt. Naar mijn mening is dat operator=Nederlandse Spoorwegen, aangezien afkortingen naar mijn weten niet de bedoeling zijn.

Momenteel is volgens taginfo de tag operator=NS populairder, met 2205 versus 1180.

Graag hoor ik jullie inbreng.

1 Like

Mee eens. Er is wel de tag operator:short=*, maar die is een beetje overbodig.

Bedankt voor de data en de link. Zoals het kaartje laat zien een groot deel van operation in VS Westkust.

Op één of andere manier werkt OpenStreetMap Taginfo Netherlands op dit moment niet goed maar dan hebben we osmium nog:

> osmium tags-count /data/openstreetmap/netherlands.pbf operator=NS
302     "operator"      "NS"
> osmium tags-count /data/openstreetmap/netherlands.pbf "operator=Nederlandse Spoorwegen"
1179    "operator"      "Nederlandse Spoorwegen"

Gelijk maar even bij mij in de buurt “rondgekeken” en aanpassingen gemaakt.

Ah, top. Dat ondersteunt mijn argument voor de volledige schrijfwijze.

Is het oke om dit geautomatiseerd te veranderen?

Ik ben niet tegen het geautomatiseerd veranderen maar ik weet dat anderen daar vaak een minder groot voorstander van zijn.

Ik heb even de overgebleven operator=Ns gevallen in Josm geladen en dit laat zien:

Screenshot_20230929_222144

Zou goed zijn om in ieder geval @Cartographer10 en @Reisinformatiegroep ook tijd te geven om te reageren.

1 Like

Inderdaad. Met als extra voordeel dat Nederlandse Spoorwegen een uniekere naam is dan NS.

Inderdaad goed om wat tijd te nemen, een keer posten wat er exact gaat gebeuren, en dan vind ik geautomatiseerd omzetten onder verwijzing naar deze diskussie prima.

Mijn zegen heb je. Lijkt me goed dit te standardiseren. Ik ben dan ook voorstander van operator=Nederlandse Spoorwegen. Zijn vooral de incheck poortjes waar mijn naam veel op voorkomt.

Vooral doen. Je kunt wel even vlug nagaan of alle data ook echt in de buurt is van een spoorweg of een kantoor van de NS ofzo. Voor bonuspunten kun je de gerelateerde operator:wikidata tag toevoegen.

Ook mijn zegen heb je om het te wijzigen in Nederlandse Spoorwegen. Er zijn er wel een paar met gecombineerde operator tags (bijv. NS;Arriva) die dan niet vergeten moeten worden.

1 Like

Ik neem aan dat die in Amerika ongemoeid blijven, want daar is NS: Norfolk Southern, zie Link

Uiteraard blijft alles buiten Nederland ongedeerd.

Technisch gezien zou je het denk ik moeten uitsplitsen naar welke tak van NS iets is. De stations en treinen zijn bijvoorbeeld ondergebracht bij andere organisaties (resp. NS Stations en NS Reizigers).

Daarnaast vind ik het lastige bij deze kwestie wel dat NS zelf nooit over “Nederlandse Spoorwegen” spreekt, altijd NS. Ja dat is waar de afkorting vandaan komt, maar tegenwoordig is het gewoon hun naam. Alleen in de KvK staan ze nog als “N.V. Nederlandse Spoorwegen”…

1 Like

Zijn dit geen subonderdelen van een overkoepelende organisatie Nederlandse Spoorwegen?
Anders wordt 't wel erg lastig, want op het perron zie ik alleen dat ik bij de NS incheck (i.p.v. bijv. Arriva), maar niet bij welke dochter. (En mogelijk is de organisatie die de poortjes beheert ook een andere dan degene met wie ik mag reizen door in te checken?)

Goed punt. Persoonlijk zou ik zeggen dat het nog steeds wel een afkorting is (en bij het grote publiek bekend als zodanig). Ze gebruiken het zelf ook nog in de meer formele communicatie, zie bijv. https://www.ns.nl/binaries/_ht_1689775627212/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf . Het is in mijn ogen dus nog niet zoals bijvoorbeeld de HEMA. (Maar stel dat een meerderheid operator=NS wil, volg ik gewoon de meerderheid)

Op basis van de 1179 Nederlandse Spoorwegen versus de 302 NS, stel ik voor dat we de momenteel meest populaire variant doorvoeren. Losse onderdelen zoals ‘NS Stations’ en ‘NS Reizigers’ lijkt mij persoonlijk niet te doen; dan moet je aan de NS gaan vragen wat er onder welk onderdeel valt.

2 Likes

“Bij wie je incheckt” is wellicht beter aan te geven met brand=*, dan kun je operator=* gewoon gebruiken voor welk bedrijf het paaltje beheert.

NS is het merk. Nederlandse Spoorwegen is de naam. Bij onze zuiderburen zie ik afkortingen staan.

Ik zou persoonlijk voor de naam NS kiezen, maar ik zal dit ook eens navragen bij mijn contactpersoon bij NS.

1 Like

Ja, een sterke voorkeur voor de naam NS.
En dan ook zonder een lidwoord ervoor !
En dat is dan ook enkelvoud in de zinsvorming.

NS is toch gewoon de afkorting van Nederlandse Spoorwegen?
Relevante richtlijn: Names#Abbreviation_(don’t_do_it)