Stadhuis en St Jan in Gouda

Als oorspronkelijke kaaskop die sinds kort de 3D functies van OSM heeft ontdekt doet het mij wel pijn om te zien dat de 2 monumenten in Gouda zo slecht zijn getekend in 3D.
Ik wil daar graag aan beginnen maar vroeg mij af of dat zomaar kan en ik geen risico loopt om de wijzigingen te verliezen bij een BAG update of zoiets?

Gr Jan

Ik doe wel eens BAG-updates, maar niet in Gouda. Als ik in een gebouw building:part’s vind, blijf ik gewoon gesproken af ervan. (Dat gebeurt niet vaak, trouwens)

Bedoel je dat?

Oke Bedankt voor je antwoord, dan zal ik de eerste aanpassingen uploaden.

DE kans dat de St. Jan of het stadhuis door een BAG-update getroffen wordt is natuurlijk ook niet zo groot. :slight_smile:

Ik vroeg het maar omdat ik niet bekent ben met het systeem van de BAG updates :slight_smile:
Maar nu ben ik gerustgesteld.

Ik heb volgens mij in 2014 de bag-update van Gouda gedaan. (woon dus zoals je kan zien ook in Gouda) Ik weet niet of ik de Sint-Jan toen geraakt heb, maar volgens mij was het allemaal 2-D. Hoe het er in 3-D in OSM uitziet weet ik niet, dus wat mij betreft mag je het wijzigen.
Zelfde geldt voor het stadhuis

St Jan was niets aan gedaan en stadhuis zeer beperkt, (schavot en trap onder het hoofd dak, de waag was het dak wat scheef.
Inmiddels ziet het er al wat beter uit en over een paar uur is er weer een update van https://demo.f4map.com/#lat=52.0113172&lon=4.7102982&zoom=19&camera.theta=38.125&camera.phi=-58.442
Dat is het nadeel van 3D je ziet pas na een dag hoe de aanpassing er uit ziet.

En nu nog een beetje kleur.

Ik had voor de lol even Kendzi3D als plugin in JOSM gezet; prompt werkte JOSM helemaal niet meer en had ik drie uur nodig om het weer werkend te krijgen :rage:

Bij mij sluit JOSM af als ik Kendzi3D open, gelukkig zonder verdere schade aan JOSM, de kleur zou straks moeten komen bij de volgende update, ik heb het dak gisteravond toch grijs gemaakt, philippec

Ik gebruik zelf wel vaker osm2world [1]. Dat is een programmaatje, ook een .jar bestand, die .osm bestanden omzet naar 3d waar je vervolgens door de wereld kunt navigeren. Dan sla ik in JSOM een gebied als .osm en laad het in osm2world. Als je dan iets wijzigd kun je in josm op opslaan klikken en in osm2world > file > reload osm file of zoiets. osm2world heeft een erg goede 3d ondersteuning voor gebouwen, mss wel een van de beste. F4map is vooral slecht met daken.

[1] http://osm2world.org/download/

Ondertussen ziet het er op https://osmbuildings.org/?lat=52.01201&lon=4.71063&zoom=19.6&tilt=45&rotation=25 al een stukje beter uit.
Vooral de torentjes en dakkapellen zijn goed gelukt vind ik zelf.
Kleuren blijven moeilijk, iemand tips?
En het dak van de waag heeft nog een fout(je)

Ik zal eens naar osm2world kijken, bedankt voor de tip.

Ziet er idd al strak uit

Je kleuren kloppen. Het gebouw heb je als #f2f2f2 aangegeven, heel licht grijs en het dak is grijs. Dit is zoals het in osm2world uit ziet:

Misschien nog 2 tips voor het mappen van gebouwen:

  1. Je hebt nu alles los van de BAG polygoon getekend. Je kunt ze er gewoon aan vast maken. Bijvoorbeeld bij die dakkapellen steken ze op sommige plekken een beetje over. Dat zie je in sommige renders. Ook bijvoorbeeld dit kan strakker (misschien een tekenfout, kan gebueren)

  2. Ik vind het ook fijn om alles in een relatie te zetten. Hier heb je een voorbeeld: https://www.openstreetmap.org/relation/12755774 Het bagpand voeg ik dan toe met als relatie rol “outline”. Daar zet je dan ook geen tags zoals hoogte op. De vlakken met rol outline negeert ie ook. Zo voorkom je ook dat er een standaard hoogte aan wordt gegeven bij het renderen, daar heb je namelijk de buildingparts voor. De invidiuele buildingparts geef je dan de rol “part”.

Building parts mogen best buiten het vlak uitsteken wat je als outline hebt aangegeven al negeren sommige renderers het dan.

Die tekenfoutjes moeten er nog uit, eerst de grove lijnen maar.
Wel vreemd dat de "uitstekende zij torens niet zichtbaar zijn , die zie je alleen in osmbuildings.org :frowning:

Ah, hier zie je al meteen dat verschillende 3d renderers het anders renderen. Als je het in een relatie hebt gezet kijk dan maar eens of osm2world het dan pakt.

Kijk hier maar eens. Vooral daken worden heel vaak anders geinterpreteerd. f4 map is de slechtse
f4map:


osm2world:

Kendzi3D :

De foutjes zijn er nu uit ik probeer nu osm2world op te starte, moet via de comandline lees ik?

In relaties ben ik nog niet goed genoeg, maar voel je vrij om het eens te proberen, ik blijf er nu even af.

Mijn woning rendeert trouwens weer het beste in f4map :slight_smile:

Nope, je download het van de website, pakt het uit en dan zie je ergens een .jar bestand staan. Die moet je hebben en daarmee start je osm2world op. Dan file > open osm file en dan selecteer je een .osm file (kun je maken in JOSM)

Dit soort simpele dingen zijn er juist goed voor om de relatie editor in JOSM. Mocht je er mee willen spelen, kijk maar eens naar het volgende en anders laat je het maar even, is ook geen probleem.

Bij 1 maak je een nieuwe relatie aan. Vervolgens kun je bovenin de tags aangeven. Daarna kun je een vlak selecteren (bijv een van de building parts). Je actieve selecties komen rechts te staan. Vervolgens gebruik je de knoppen in het midden om de selectie(s) aan de relatie (links) toe te voegen. Dan geef je ze nog een rol (anders krijg je errors). Vergeet niet op OK te drukken.

Ik ga er naar kijken, bedankt :slight_smile:

De osm2world krijg ik voorlopig nog niet aan de praat, zou met een te hoge java versie te maken kunnen hebben?
De relaties zijn wel gelukt maar geven niet het gewenste resultaat.

Vreemd genoeg vind ik persoonlijk de f4map hier veel mooier/beter renderen??
https://demo.f4map.com/#lat=38.7149818&lon=0.0509075&zoom=19&camera.theta=50.493&camera.phi=132.758
Kathedraal van Benissa

De relatie ziet er goed uit. Volgensmij is de name=* in de relatie niet nodig want hij staat al op het BAG pand maar verder is de relatie prima. Ook in osm2world renderen je torentjes nu wel.

Krijg je iets van een error melding? Zelf heb ik Java 8.

Het verschilt idd sterk per renderer maar over het algemeen is f4map niet goed in de complexere daken. Maar goed, we taggen niet voor de renderer. Wat je nu hebt klopt en het is aan de renderers om dat goed weer te geven.