Stable = hestestald?

Endnu et spørgsmål til den danske oversættelse:

I beskrivelsen af building=stable på OSM Wiki står der:

The tag building=stable only identifies a building as a stable for horses.

Og

If other animals than horses are kept there, please consider the tag building=sty for pigs and building=cowshed for cows.

På dansk er ’Stable’ dog pt. blot oversat med det vidtfavnende ’Stald’, og der er endda anført synonymerne hestestald, kostald og grisestald.

Oversættelsen af ’Stald’ bør vel ifølge OSM Wiki’en retteligt være ’Hestestald’?

Såvidt jeg kan se med Overpass-turbo er stable-tagget klart det mest brugte i DK. Hvilket jo giver god mening, da det er så bred en betegnelse. Tags for henholdsvis kostald og grisestald er ikke ret brugte.

Er det med det in mente for sent at rette op på stable-oversættelsen? Hvis nu jeg retter oversættelsen af tagget til det mere retvisende ’hestestald’, vil der jo nok være en hel del af de aktuelle staldbeskrivelser, som med ét slag bliver ukorrekte.

Er der en mere generel betegnelse. Noget med landbrug.

Vi vil risikere mange fejl især ved tagning fra luftfoto.
Er det hele en kostal. er noget mælke robot / lager plads / maskin plads. Og hvad med alle dem som er nedlagt=ikke mere dyr i bygningen ?
Mvh Lars

Den mest generelle betegnelse i stedet for stald jeg lige umiddelbart kan komme på er building=farm_auxiliary (Landbrugsbygning).

1 Like

building=livestock ?

1 Like

Ja umiddelbart ville det være et oplagt stald-tag at bruge, når man ikke kan komme typen nærmere. Men dette livestock-tag har såvidt jeg forstår på linket stadig kun status af forslag. Ved ikke hvad kutyme så er for om man bør tage det i brug?

Der findes jo også amenity=animal_breeding, men ifølge wiki’en er det primært ment til opdræt af kæledyr. Dette er i øvrigt endnu et eksempel på en tvivlsom dansk oversættelse, “dyreforsøgsklinik”, som jeg har tilladt mig at ændre til “dyreavl”.

Efter lidt mere rådføring på den internationale del af dette forum (link), har jeg rettet den danske oversættelse af ‘stable’ til ‘hestestald’.

4 Likes