Sportparken en name=* tags

Ik weet zeker dat dit onderwerp op het oude forum ook al aan de orde is gekomen, maar omdat ik geen zin heb om in de archieven van het oude forum te graven breng ik dit onderwerp graag hier ter sprake:

Veel sportparken en -velden zijn getagd met de naam van een sportvereniging als name=*. Dit komt vaak in de weg te zitten van de naam van het sportpark zelf en namen staan ook vaak op ieder veld, en daarom wordt er nog wel eens onhandig ping-pong gespeeld met de tags.

Ik zou graag tot een consensus komen voor het taggen van sportparken, -velden en -verenigingen. Als deze consensus al eens gemaakt is en ik die over het hoofd heb gezien zou ik 'm graag hier willen bekrachtigen.

Naar mijn idee kunnen we het beste de volgende tagging aanhouden:

  • leisure=sports_centre (+ sport=*) met als name=* tag de naam van het sportpark als deze bestaat. operator=* kan optioneel worden toegevoegd; vaak is dit een sportvereniging of gemeente.
  • club=sport + sport=* + name=* op een (adres)node in het sportpark. operator=* is overbodig tenzij de sportvereniging door een externe partij beheerd wordt, wat onwaarschijnlijk is.
  • leisure=pitch + sport=* voor sportvelden, evt. met operator=* voor de sportverenigingen die de velden in gebruik hebben. ref=* kan gebruikt worden voor het nummer van het sportveld.

Als er dan op een sportveld een tag staat zoals name=V.V. OpenstreetmapNederland veld 1 kunnen we deze eenduidig omtaggen naar operator=Voetbalvereniging OpenstreetmapNederland + ref=1.

Het enige nadeel is dat club=* door veel kaarten momenteel niet gerenderd wordt, maar dit lijkt mij wel dé manier om velden, parken en clubs qua tags van elkaar te scheiden, en dit kunnen we vervolgens voorleggen op de Github pagina’s van bijvoorbeeld Carto.

3 Likes

Lijkt me de beste manier.
Tijdje terug ook zo gedaan, bijvoorbeeld: OpenStreetMap
De naam van de sportclub zie je dan helaas niet op de kaart (is wel getagd op huisnummer 1155).
Dat ligt bij Carto. Maar als ik de voortgang zie van het renderen van highway=busway heb ik daar weinig vertrouwen in. Dat terzijde.

1 Like

Hoe doen we dat dan met b.v. een tennisclub of een golfclub, waarbij er maar 1 uitbater op het terrein is en dat vaak ook de eigenaar/pachter is?

Hiervoor zou ik vooral dezelfde logica aanhouden. Ik ben namelijk gevallen tegengekomen waar een club op de website vermeldt: “Wij zijn Tennisvereniging <Naam van de club> en wij zijn gevestigd op ons eigen sportpark genaamd <Naam van sportpark>.” Soms heeft zo’n sportpark dus alsnog een eigen naam, en soms is er wel een club gevestigd, maar heeft niemand het sportpark een naam gegeven.

Ik zou hier niet teveel denken aan Carto, maar meer aan mensen die hun eigen kaarten met OSM data willen maken: als zij verwachten dat we sportparken en clubs scheiden, dan is het voor hen onpraktisch om alsnog alles te moeten verifiëren omdat we meerdere standaarden hanteren.

2 Likes

En golfclubs die hun clubnaam op elke (netjes ingetekende) hole zetten?

Het standaard schema van Friendly Ghost interpreteer ik dan als:

  • voor de holes de ‘name’ naar ‘operator’ verhuizen
  • de clubnaam duidelijk op de adresnode van het clubhuis (waar het al goed staat)
  • in dit geval, geen grote outline om het hele “sportpark” heen, het ligt immers in een natuurgebied met doorgaande fietspaden (voegt m.i. dan niet veel toe als de holes al goed ingetekend zijn)

Vreselijk.

operator=* tags op alle golf=* objecten vind ik overdreven, maar wel technisch correct.

Jup, dan heb je een adresnode met club=sport, sport=golf, name=* en evt contactinformatie.

Ik zou een groot leisure=golf_course vlak om alle golf=* objecten heen tekenen. Dan krijg je bijvoorbeeld Golfbaan Hitland (op osm), waaraan je operator=Golfclub Hitland kunt toevoegen.

1 Like

Een gedeelte ga ik mee in het voorgestelde, maar niet in alles.
Een gedeelte van de oorzaak ligt inderdaad bij Carto.

Naam sportpark vind ik noodzaak dat gerenderd wordt.
De naam van de voetbal-, hockey-, petanque tennisvereniging, golfclub etc etc vind ik noodzaak dat het gerenderd wordt!
Hoe maakt me niet uit, ik ben voorstander om bv op het clubgebouw te renderen middels een node zoals voorgesteld.
Veldnamen, holes namen vind ik noodzaak om gerenderd te worden.

Voor golfbanen bestaat een heel taggingsschema!
Golfbaan 't Zelle

Ik ben het geheel met je eens dat van belang is om al deze zaken te renderen.
Helaas rendert Carto geen club=* tags, dus de adresnodes zullen er op Carto nog uit blijven zien als adresnodes. Nominatim kent wel het concept van een sportclub, dus je kunt ze alsnog gemakkelijk op de kaart vinden. En om nou tags door elkaar te halen ten behoeve van Carto rendering vind ik ook weer overdreven.

Die website=* tag past naar mijn idee beter als operator:website=* aangezien het de website van de beherende sportclub en niet van het sportpark zelf is. De gewone website=* tag zet ik zelf dan alleen op de node met club=sport.

Hier verschil ik in mening

Ook hier verschil ik van mening

Edit: …misschien kan ik dit specifieke geval beter helemaal anders aan pakken :face_with_raised_eyebrow:

Vanaf vandaag (vrijdag 1 januari 2021) zijn we definitief gesloten.
de poorten zijn definitief op slot…
(bron: nieuws op website)

Ik ga er eerst eens kijken of ik een rondje over de holes kan hardlopen zonder weggejaagd te worden.

disused:leisure=golf_course :smile:

Dat is een gevolg van Carto rendering. Ik ben het zeker met je eens. Een goede oplossing in een taggingsschema zou uitkomst kunnen bieden, mits het rendert op osm.org