Splitsende relations treinpaden

Beste allemaal,

op het Nederlandse spoor hebben alle treindiensten een eigen relation in OSM. Echter kan het voorkomen dat een treindienst (binnen de dienstregeling) niet altijd dezelfde route neemt. Neem bijvoorbeeld de Nachtnedtreinen vanuit Amsterdam, die Utrecht binnenrijden op sporen 15, 18 of 19. Zijn er suggesties om dit elegant in de bijbehorende relations te verwerken?

Ik heb geprobeerd hier een antwoord op te componeren, maar dat lukt niet zo eenvoudig.
Ik heb zelf een half leven professioneel met dienstregelingen gewerkt, met name de automatisering ervan en er omheen en ik weet hoe ingewikkeld dit is.
Dat zo even vertalen naar de simpele datastructuur van OSM is niet eenvoudig en naar mijn idee een mijnenveld.

Als het al in OSM moet en ik vraag me af waarvoor, dan kun je - naar mijn idee - het beste werken volgens de opzet van treinserie-trein-dag(en)
De treinseries zijn de relaties tussen bepaalde plaatsen, die volgens een bepaald standaard patroon rijden.
Concreet, de treinserie 1700 rijdt Den Haag - Enschede, 3600 Zwolle - Roosendaal
Binnen een treinserie heb je de treinen, die krijgen het serienummer gevolgd door een volgnummer, dat oploopt over de dag heen. Het even of oneven zijn van het nummer bepaalt de richting. Bij de 1700 rijden de oneven nummers van Den Haag naar Enschede, de even nummers van Enschede naar Den Haag. De volgnummers lopen met 2 op per half uur.
Vervolgens rijden niet alle treinen de volledige route van de serie waar ze bij horen, overdag zal dat wel, maar 's ochtends en 's avonds zeker niet.
En ook rijdt een bepaalde trein niet op alle dagen van de week exact hetzelfde traject of dezelfde lengte.
Bijv. een trein, die op maandag t/m vrijdag uit Enschede start, kan op zaterdag wel in Deventer starten.
Bijv trein 1722 start maandag t/m vrijdag uit Enschede, maar zaterdag en zondag start hij in Deventer

Dat kun je oplossen door de dagafkortingen erbij op te nemen. Bij Prorail/NSR wordt wel gewerkt met ZMDWDVZ wat staat voor ZondagMaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdag, dus Z-----Z is zondag en zaterdag.
Ook wordt wel XXXXXXX gebruikt, maar het nadeel daarvan is, dat je moet gaan tellen. Zaterdag en Zondag wordt dan X-----X

Je zou dan in OSM iets krijgen van een superrelatie treinserie
Daaronder per trein een superrelatie trein met het treinnummer
En daaronder per dag of daggroep het werkelijke traject/route

De spotterssite Somda www.somda.nl heeft ook een dergelijke opzet voor de dienstregeling

Voor busrelaties doe ik het als volgt:
-per lijnnummer één route_master
-bij een “normale” buslijn 2 route-relaties (1 per richting).

  • Bij afwijkingen waarbij bepaalde ritten (bijv eerste/laatste of om het halve uur korte/lange slag) maar een deel van de route rijden maak ik geen aparte routes aan

  • Bij afwijkingen waarbij een andere route dan de hoofdroute gereden wordt (bijvoorbeeld de een langs het dorp, de ander door het dorp) maak ik een aparte route-relatie, zie bijvoorbeeldLijn 51, waarbij er 4 routes in de route_master zitten, 51 cirquit 1 (in 2 richtingen) en 52 cirquit 2 (in 2 richtingen).

  • Is de afwijking heel klein dan smokkel ik en zet ik deze in de normale routerelatie. Zie bijvoorbeeld Lijn 300, die 2 beginperrons heeft. Dit zet ik gewoon in één routerelatie, die dus niet doorgaand is.

Ik zou zeer zeker niet gaan vastleggen op welke momenten welke sporen in een route gebruikt worden*, dat is namelijk dienstregelinginformatie en dat hoort wat mij betreft niet op een kaart, maar is informatie die een geschikte renderer maar uit een van de OV-data-loketen haalt.

  • en al helemáál niet met codes als x-----x voor za/zo, omdat wij binnen Connexxion de code 0000011 gebruiken voor za/zo