Splitsen van OFM kaarten

Ik wil de OFM kaart Germany kleiner maken. (Zo ver fiets ik nou ik weer niet.) Ik zou een kaart willen maken met alleen de deelstaten van Duitsland die aan Nederland grenzen.

Mapsource heeft de kaartknop waarmee je een aantal kaarten kan selecteren tbv je gmapsupp bestand voor je GPSr. Alleen OSM Germany is te groot voor MS. Heeft Basecamp een dergelijke functie? Of ben ik aangewezen op Osmosis of Splitter?

Graag advies

Mapsource leest bij mij gewoon de OFM kaart van Germany in (gmap-versie op PC). Als je alle kaartdelen selecteert dan is er 3,13 Gb geselecteerd (versie 17/9/22). Dat gmapsupp.img bestand is onder de 4 Gb dus in zijn geheel geschikt voor je toestel. Dus een kleiner deelgebied moet zeker lukken.
Bij installeren Basecamp komt MapInstall mee om kaarten op je gps te zetten. Is wel apart programma. Kun je dus ook apart opstarten. Is ook apart te downloaden bij Garmin. Ook hiermee kun je deelselecties maken en op je gps zetten.
(Wanneer je moderne Garmin kaarten gebruikt zoals City Navigator of Topo Pro kaarten en je wilt een deelgebied selecteren kun je beter Mapinstall gebruiken lees ik altijd, iets met verschillende algoritmes die gebruikt worden tussen die 2 programma’s).
Osmosis en Splitter gebruik je in combinaite met ruwe osm-data voorzover mijn kennis gaat.

@keesm
Mijn versie van MS kan zulke grote bestanden niet aan. Bedankt voor je work-around voorstel. Ik heb bij Basecamp ook Mapinstall zitten.
Maar goed. Een makkelijke manier om een OFM kaart te verkleinen/splitsen lijkt niet eenvoudig.
Om met Osmosis en Splitter aan de gang te gaan zal eerst een hoop studie vragen.

aanvulling:
Met OSM combiner (javawa) is het mogelijk om met losse .img bestanden een nieuwe kaart samen te stellen. Daarbij worden de bijkomende bestanden (tdb, mdx, typ ed) automatisch vervaardigd. Deze kan je met MSTK eenvoudig installeren.
Dat is mijn bedoeling.
Later kan je dan eventueel met MS (/ Mapinstall) een gmapsupp bestand op je GPSr zetten.

Waarom kan je niet de laatste versie van Mapsource gebruiken Leo? Die is echt wel beter dan die oude die jij nu gebruikt, en het argument dat Javawa die nou beter vind, betwijfel ik zeer. Tenzij je een erg oude pc hebt. Maar daar draait Basecamp dan ook niet op, dus het meest simpele is gewoon de laatste Mapsource installeren.

Een optie kan ook nog zijn een eigen deelgebied te kiezen bij https://extract.bbbike.org/ en een gmapsupp.img laten genereren.
Kun je ook de OFM Full of de OFM Light kiezen (ik zou wel de Latin1 variant nemen).
Zie ook wat uitleg bij openfietsmap: www.openfietsmap.nl - Worldwide extracts

1 Like

Nadeel van bbbike.org is dat de hoogtelijnen er niet standaard inzitten, moet je zelf daarna weer aan de slag.

Donald

Dat kun je inderdaad als nadeel ervaren. Hoogtelijnenkaart kun je apart op die site maken en als gmapsupp.img binnenhalen. Kaart is dan niet transparant. Ik zou deze dan transparant maken (ImgTool of GmapTool) en met de ofm kaart samenvoegen (Join met GmapTool) of eventueel als aparte kaarten op je gps zetten als deze aparte bestandsnamen aan kan.

Of je gebruikt gewoon meerdere mapsource versies naast elkaar (concurrent use, ik heb niet gecheckt of de links in onderstaand artikel nog werken)
https://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=124

Dan kan je naast je favoriete oudere versie ook de laatste v16.6.3 draaien om de kaarten te splitsen etc

De MapSource versie die ik heb (6.13.7) heeft nog een aantal functies die er later uit gehaald zijn. (Ik heb even niet scherp welke dat waren. Maar daar zijn hele discussies op diverse fora aan geweid.) Deze manier van werken heeft voor mij de meeste functionaliteit.
Via MS is een work-around omdat je dan niet direct een kaart voor op je PC genereert. Basecamp gebruik ik zelden.

Maar goed. Het voordeel van de OFM Germany is dat deze wordt aangeleverd met .img bestanden. Hieruit kies ik de kaarten (.img) van een gebied, in dit geval dus het grensgebied met Duitsland. Met OSM combiner maak ik er een complete kaartenset van die ik kan draaien in Mapsource en Basecamp. Dit is veruit de meest eenvoudige methode.
Vanuit MS kan ik eventueel ook kaarten maken voor mijn GPSmap.
En dan:
Ik merkte dat de nieuwe OFM Duits grensgebiedkaart volledige zoekfuncties heeft. Die heb ik in mijn OFM Benelux kaart (29-10-2022) niet. Deze kaart heb ik met Gmaptool uit het OFM gmapsupp bestand gehaald. (zie mijn vorige post).
Vervolgens heb ik met de .img bestanden van OFM Benelux (29-10-2022), via OSM combiner een heel nieuwe kaartenset gemaakt. Daar zat toen OOK de zoekfunctie op.