Spelling (Rose is a rose is...)

Als je aan de westzijde van Tilburg over de N630 richting Poppel (B) rijdt dan gaat de Blaakweg op een kruispunt over in de Turnhoudsebaan. Er is brede consensus over de spelling van die laatste naam. De kruisende weg heet op de straatnaambordjes over de volle lengte ‘Rillaersebaan’.So far so good.

Ik heb stiekem even op Gmaps gekeken, Daar is de spelling ‘Rillaerse Baan’. Dat doet OSM ook in de meest westelijke paar honderd meter bij Riel. Het overgrote deel is in OSM echter gespeld als ‘Rillaerse-Baan’ met een verbindingsstreepje.

Sinds ik JOSM in Expert Mode heb gezet zie ik veel meer validation errors waarvan ik er minstens 1 zelf heb veroorzaakt. Die ga ik maar eens aanpakken. (Ik denk dat ik wel wegkom met Rillaersebaan)

Maar eh, wie gaat over die naamgeving? Ik vrees iets met gemeente, rijk, provincie en kadaster die het niet per se onderling eens zijn?

teun

1 Like

In principe gaat de gemeente over straatnaamgeving. In dit geval de gemeente Goirle. Als je in het NWB (nationaal wegenbestand) of in de BAG (basisadministratie adressen en gebouwen) kijkt, zie je daar inderdaad “Rillaerse-Baan”. Behalve het meest westelijke stukje van zo’n 150 meter, dat heet opeens “Rillaerse Baan”. Zo zie je maar dat de gemeente ook niet feilloos is, tenzij ze expres twee verschillende namen hanteren…

Als je op de straatnaambordjes echter “Rillaersebaan” hebt staan, dan kan je dat ook taggen. Ik zou dan denk ik het volgende doen:
name=Rillaersebaan
official_name=Rillaerse-Baan (en =Rillaerse Baan op dat laatste stukje)

Op de kaart en in bijvoorbeeld navigatie zie je dan staan wat je ook op de straatnaambordjes ziet, maar de officiële naam is nog steeds opvraagbaar.

1 Like

Prachtig. Op advies van Eggie in verbeterdekaart.nl gemeld.

Melding BGT00124156
Geregistreerd op 21-2-2023 16:28
Status Nieuw

Het mooiste is “Bronhouder Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)”
Dat had ik nooit geraden, :slight_smile:

teun

1 Like

Het kan zijn dat je net een gemeentegrens bent gepasseerd en dat de ene gemeente beter spelt dan de andere. Dat ben ik in elk geval eerder tegengekomen.

@tttnnn24: Algemene info over mappen straatnamen: Straatnamen in Nederland - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Oude forum discussie.
De laatste bijdrage daarin (van mij) is een mooie overpass om een gesorteerde csv lijst te krijgen van alle straatnamen per gemeente.

1 Like

het zou mij niet verwonderen als dit nog stamt uit een gemeentelijke herindeling in de 90er jaren. Riel zit sindsdien in de gemeente Goirle maar daarvoor hoorde het bij Alphen. Historie doet rare dingen. Een kennis van mij gaat over de ‘Brabant Collectie’, een topografisch historische atlas; een enorme kaart daaruit hangt tegenwoordig in het Brabants Museum in Den Bosch. Dat is de Ducatus Brabantiae van Visscher. Geen idee wat/waar Rillaer is. De Turnhoutsebaan gaat tenminste naar Turnhout zoals het hoort.

teun

Pas op met het NWB. Die nemen straatnamen over van de Top10NL, en die staan niet altijd goed. Ik heb net vorige week twee meldingen gemaakt op de Top10NL, omdat ze daar straatnamen verkeerd hadden. En die waren dus ook verkeerd doorgekomen in de NWB, en van daaruit weer in de Locatieserver. Ook nog over gesproken met RWS (die het NWB beheerd).

De BAG is de enige officiele bron van straatnamen (OpenbareRuimte), maar heeft helaas geen geometrie van de OpenbareRuimte (iets wat mij nog steeds verbaasd, en waar ik ook nog steeds elke keer weer aandacht voor vraag).

Eh, vergeef me: Turnhoutsebaan ?

Je krijgt een keer een pintje van me op de Grote Markt te Turnhout. :slight_smile:

Het icoon is gezet op Landbouwgrond, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), is daar verantwoordelijk als bronhouder, dit wegens Basisregistratie Gewaspercelen. ( BRP).
Zet je hem op de weg, dan komt het gelijk wel bij de juiste instantie, maar laat de weg daar nu onder een andere gemeente vallen, nu zal je per mail bericht krijgen, dat de melding is doorgezet. En misschien eerst naar Gemeente Goirle en dan pas naar Gemeente Tilburg.

Dan heb je hem toch goed neer gezet. Als melding.

afbeelding



locatie (lagen BRP BGT melding aanzetten)

Gemeente Tilburg OpenbareRuimte label weg

Zoekend op locatie, Qgis plugin, geeft de locatieserver deze lijn aan. Rillaerse Baan
Dit stuk weg, op eigen grond zou dan een OpenbareRuimte label hebben.
Maar pas op komt uit NWB.

Er is maar 1 adres met deze straatnaam in Tilburg.


locatie

1998 Gele gemeentegrens, X melding BGT, was Goirle, O huis in ?


1999
Zwarte gemeentegrens

Leuk om te zien, hoe het zo ontstaat.

In 1994 lijkt er nog geen huis te staan, dan waarschijnlijk nog een adres uitgegeven.
OpenbareRuimte label vastgesteld.
afbeelding
1995 zijn er huizen ingetekend en is er een witte erftoegangsweg.
afbeelding
Vandaar dat er nu nog op die witte weg de naam staat(?)

Gebouwd 1995, voor de herindeling.
afbeelding

Locatieserver geeft ook nog een Rillaerse Baan, Riel aan.
Waar die data vandaan komt. (?)


De NWB. Deels aangevend Goirle en Tilburg.

En laat dat nu net dat stuk zijn voor de herindeling. Rood omlijnd de gele Gemeentegrens.

1 Like

Voor de liefhebbers van oude kaarten is de website van het Brabants Historisch Informatie Centrum (bhic.nl) aan te raden. De kaarten die in het Brabants archief zitten zijn ofwel al te downloaden, ofwel je kunt het aanvragen om deze (gratis!) te laten scannen. Hun service is erg goed.