Speed-pedelecs op fietspad (proef)

Het wordt tijd dat deze maatregel gewoon wordt ingevoerd in heel Nederland. Gewoon 30km/u op alle fietspaden voor een speedpedelec… en verder gezond verstand. In Gelderland kom ik op meer plaatsen de onderborden tegen “speedpedelecs toegestaan”.
De reguliere rijbaan is echt niet te doen… De 45km/u haal je met de meeste speedbikes niet doorlopend… bovendien gewoon gevaarlijk. In de stad op de rijbaan rijden tussen de auto’s is ook link zeker als je 30 gaat rijden. Ga je dan proberen 45 te rijden dan krijg je ook idiote situaties.
De meeste automobilisten weten niet eens van het bestaan van een speedbike en toeteren je de weg af of tikken op hun voorhoofd. Of ik helemaal gek ben geworden! Zelfs agressief gedrag lokt het uit van automobilisten.
Enige voorlichting van de overheid heb ik nog nooit gezien. Wel youtubefilmpjes waar speedfietsers een bekeuring krijgen omdat ze op de rijbaan fietsen tussen de auto’s en de agent in kwestie er ook niet mee bekend is.
Zo… dat moest er even uit. … en op een fietspad waar het druk is pas ik mijn snelheid gewoon aan. :slight_smile:
Op de snelfietspaden in Zuid-Holland kan ik niet met mijn pedelec rijden, want G11 op veel plaatsen.

Natuurlijk volstrekt off-topic, maar ik hoop dat ze in Den Haag stoppen met het toelaten van nieuwe fietsvarianten. Een speed-pedelec is
gewoon een bromfiets. Een electrische fiets is een snorfiets.

Je zie nu al dat allerlei electrische fietsen eigenlijk gewoon snorfietsen zijn. Ja, men moet voor de vorm trappen, maar eigenlijk rijdt
dat ding zelf. Dus net nu in Amsterdam de snorfietsen van het fietspad zijn, zie je de opkomst van electrische bakfietsen. Die natuurlijk ook
te groot en te snel zijn voor het fietspad.

Maar goed, voor OSM is eigenlijk de enige vraag, hoe noemen we een electrische fiets en hoe noemen we een speed-pedelec en dan kunnen we gewoon taggen opbasis van de geldige regels.

Off topic en helemaal niet grappig, ik verwijder jouw post.

… en die regels zijn toch nog wat ondoorzichtig… net als voor mofa.
Voor wie geldt oneway:bicycle=no … mofa… speedbike?

Edit…
Ebike snorfiets? Op een g13 mag een mofa niet komen… een ebike wel… een speedbike niet.

bicycle en mofa zijn in OSM losse voertuigcategorien. Dus oneway:bicycle=no heeft geen invloed op mofa. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access heeft geen tag speed-pedelec. In nederland zou het kwa regels handig zijn om de speed-pedelec in de motor_vehicle categorie te plaatsen.

Over politiek: een electrische fiets is bijna hetzelfde als een elektrische snorfiets. Ja, je moet voor de vorm een beetje trappen,
verder is het gewoon een ding op twee wielen met een motor die max 25 km/h kan. Hetzelfde geld voor een speed-pedelec en een electrische bromfiets.

De bedoeling van g13 was dat je natuurgebieden niet het lawaai had van een bromfiets. Maar de elektrische brom/snorfiets maakt nauwelijks geluid. Dus het is raar dat een elektrische snorfiets niet mag, maar een electrische fiets wel.

Het zal met de breedte te maken hebben… maar er zijn ook electrische fietsen die naast trappen ook uit zichzelf 20 km p uur kunnen rijden. Ze hebben ook een blauw plaatje.
G13 mag dan wel met uitgeschakelde motor.
Met mijn speedpedelec mag ik er niet komen… ook niet met uitgeschakelde motor.
Snorscooters rijden overigens massaal over de G13 fietspaden in de recreatiegebieden. Het wordt niet gehandhaafd.
Dit natuurlijk los te zien van hoe te taggen.

Voor het taggen is een proposal aangemaakt door Mueschel: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/ElectricBicyclesAndScooters

speed_pedelec is inmiddels 130 keer gebruikt

En nog een vraag:
Bij G12a taggen we nu mofa=designated en moped=designated
Komt speed_pedelec hier nu bij?
Dus voortaan 3x designated?

Volgens de wetgever is een speed_pedelec een “brommer”. Heb dus zelf niet de behoefte om dat op een G12a pad bij te taggen.
Maar als we mofa doen zou SP ook “moeten”.
Wel lijkt het me nuttige om de tag te gebruiken in die uitzonderingssituaties zoals in Gelderland.
Verder heb ik geen idee wanneer de regels voor een speed_pedelec anders zijn dan voor een brommer.
oneway:bicycle-no Mag ik tegen het verkeer? . en die snorfiets ben ik ook nog niet uit? Zie hele discussies op fora…
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=26304
Hier krijgt een snorfietster een bekeuring…

Nu met de verkeersborden database keek ik even naar speed_pedelec en OSM tagging.
groen toegestaan is yes

Er mist nog wat.

Die speedpedelecs accesstags zijn nog best lastig, want gisteren reed ik over de F35 tussen Hengelo en Borne en zodra het G11 fietspad langs een reguliere weg komt ontbreken dan plots de onderborden met ‘speedpedelec’ toegestaan. Vooral in Hengelo. Je moet dus doorlopend van dat snelfietspad af. Het is dus onrustig rijden zo.
Overigens komt van alles met een motortje je daar voorbij. Bromfietsers worden niet gehinderd door enige kennis.
De meeste speedpedelecs laten hun nummerplaat overigens thuis. Het scheelt een stuk agressie van automobilisten die dan doorlopend op hun hoofd wijzen, raampje opendraaien en schreeuwen dat ik op het fietspad moet.
Kennelijk roept een speedpedelec op de weg de nodige agressie op.
Ja… ook mijn plaat… vul maar aan. Moest even stoom afblazen als speedpedelecer.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er geen scheiding op de brede F-routes middels stippellijn aangebracht kan worden om zo scheiding tussen speed-pedeler/fatbiker & fietser aan te kunnen brengen immers het snelheidsverschil EN hoorbaarheid tussen de 2 verschillende weggebruikers vereist wel zo’n soort aanpak mijn in ziens.
Heb een zienswijze ingediend om trend dit onderwerp bij mijn gemeente.
Mij benieuwen hoe lang het duurt voor het daar besproken gaat worden…
Het zou de onrustigheid kwa rijden wat Eggie terecht aangeeft speedpedelecers/fatbikers maar ook bij fietsers weg kunnen nemen.
Samen werken, samen leven en dan wel graag ook in de variant zonder spatie bij beide woorden.

OT/ Las onlangs dat de ANWB (?) 10 duizend plus fat bike verzekeringen geannuleerd had, diefstal percent zou rond 90 liggen. En ja ook hier extreem populair and bijna zonder uitzondering opgevoerd, hoord ze aankomen van verre en vliegen voorbij en de hermanded is nul geinteresseerd. De berijders zouden moeten weten dat als er een ongeval gebeurt en de fiets is opgevoerd (nooit zie ik een helm), dan kon de verzekering schadevergoeding wel eens afwijzen… en verzekeringsplaatje boven 25km… echt niet.

Er zit geen systeem in de regelgeving.
In Gelderland mogen speedpedelecs juist wel op een G11 fietspad (onderbord ) … In A’dam willen ze die categorie juist weer op de rijbaan.
De meeste pedelec rijders willen liever ook op het fietspad en dan met aangepaste snelheid. (30km /u lijkt me nog veel te hard)
Tussen de auto’s levert zoals ik al eerder genoemd heb een hoop agressie op.

Die fat-bikes hebben niets met speed-pedelecs te maken.
Het zijn gewoon e-bikes. Niets mis mee dus.
Wanneer je ze opvoert en van een gashendel voorziet is dat illegaal.
Een opgevoerde fatbike kun je volgens mij niet WA verzekeren, want dan zal die eerst gekeurd moeten worden door de RDW.
Om 45 km te mogen rijden zullen er ook goede remmen op moeten zitten. Je hebt schijfremmen en schijfremmen. Gezien de prijs van die fatbikes zullen er geen superremmen op zitten.
Ook moet je minimaal een brommerrijbewijs hebben en een helm op.

Het probleem zit dus gewoon in het opvoeren van ebikes. Dat is een fluitje van een cent.
Bij aankoop worden ze vaak al opgevoerd en van die gashendel voorzien. Je deelt de verkoper dan gewoon mee dat je er alleen in je eigen tuin mee gaat rijden.
Maar er zit nu ontwikkeling in de zaak gezien de Kamervragen.

Precies en precies dat maakt de ongelukken & irritatie’s (de bijna ongelukken) tussen de 2 verkeersdeelnemende groepen…
Het fietspad verdelen met: een strook: < 25 km/u en stippellijn zou het in 1 keer op kunnen lossen want dan heb je:

  1. plaats op de weg geregeld & snelheidsverschillen tussen weggebruikers geregeld zonder verschil te hoeven maken in soorten voertuigen wat de ene weggebruiker goed inschat maar bijvoorbeeld een kind van 6 niet…
    Keep It Smart & Simple - oplossingen daar hou ik van.