Solleveldpad: fietsroutes lopen over voetpad - gaarne hulp

Kwam weer een kleine omissie tegen. Gaarne hulp bij de correctie omdat over beide betrokken wegdelen fiets- en wandelroutes lopen. Het fietsknooppunt 20 verhuist dan 1 node naar links. Zie notes:
https://www.openstreetmap.org/note/2510433 en https://www.openstreetmap.org/note/2510424
Voor de duidelijkheid: het westelijke pad is een G13 fietspad (stond op OSM als voetpad en heb dit al omgezet naar cycleway) en de wandelroutes zouden moeten verhuizen.
Het oostelijke pad is een G07 voetpad en staat nu op OSM nog als fietspad. Nog niet gewijzigd omdat er nog fietsroutes over lopen. De fietsroutes zouden moeten verhuizen.
Bron: survey 2021-01-24 & gps trackje.

PS. De landuses / naturals in de omgeving daar zijn een ‘zootje’ als ik het zo mag uitdrukken. Gepoogd hier en daar wat aan te passen, maar het is dweilen met de kraan open… Ben ermee gestopt.

Ik zie dat veel van de landuse nog op de inmiddels zwaar verouderde 3dshapes-import gebaseerd is.
Soms is in zo’n geval rigoureus wissen, met behoud van latere bijgevoegde tagging, en opnieuw intekenen beter.
Verder zijn er soms voetpaden waar je toch over mag fietsen.
Hier in Zuid-Limburg gaan een paar MTB-routes over zo’n voetpad. Ben benieuwd wat d’n diender als hij niet met de avondklok bezet is hiervan zou kunnen zeggen.
Maar de combi highway=footway;bicycle=yes lost het in ieder geval pragmatisch op.

Op het voetpad staat een G07 en ik denk dat je er dan echt niet mag fietsen. Of een diender je daar van de fiets zal trekken, laat ik even in het midden. Juist het bord G07 geeft daar goed aan wat de bedoeling is.
Mijn vriendelijk verzoek is of iemand de fiets- en wandelroutes over het fietspad, resp. het voetpad wil leggen. Logisch gevolg is dan ook dan KP 20 een node naar links opschuift.

Ik heb de routes omgelegd.

@Dick, top en bedankt weer!

Ik heb gister een aantal nieuwe wandelroutes gesurveyd en een loopt gewoon over een weg met geslotenverklaring uitgezonderd bussen (dat geldt dus ook voor voetgangers), terwijl 20m zuidelijker parallel een fietspad met trottoir loopt… Ook niet handig van de routeuitzetters.

Routeert-ie (bv OsmAnd) dan ook niet over die busbaan, voor voetgangers?

Als ik op Mapillary kijk zie ik een C01 met uitzondering voor bussen. In dat geval mogen voetgangers wel. Nu zijn die beelden iets verouderd, dus is er intussen een C16 bijgeplaatst? Of interpreteer jij de C01 anders?

C1 geldt niet voor voetgangers, maar alleen voor voertuigen en ruiters.
Neemt niet weg dat voetgangers gewoon thuishoren op het parallelle fiets/voet pad dat je beschrijft.

Off topic?
Dwaalt dit draadje vanaf #6 niet een beetje af van het oorspronkelijke topic? Dit ging er uitsluitend om dat fiets- en wandelroutes precies verkeerd om op een parallel lopend fiets- en voetpad lagen omdat op OSM de wegtypes ook verkeerd waren getagd.
Daarmee niet gezegd dat de ‘nalopende’ discussie niet zinvol en interessant is! Fietsen op voetpaden is soms best leuk… :wink:
Misschien beter een apart topic openen?