Sluiscomplex intekenen, hoe doe ik dat?

Even voor de duidelijkheid: de waterway=river/canal (way) of natural=water (polygonen) zitten wel aan elkaar. Zie node 4513695323 die aan onderdeel is van zowel de stuw, beide rivierpanden (polygonen) als beide rivierassen (ways).

Je opmerkingen dat de routeerbaarheid misgaat lijkt me niet te kloppen, er zijn zoveel waters die uit meerdere ways/polygonen bestaan. Net zoals dat een weg die uit meerdere ways bestaat niet onrouteerbaar wordt. Dit is exact hetzelfde als met de sluisdeuren.

Als de afzonderlijke waterways inderdaad zijn verbonden door een gedeelde node, dan is er inderdaad geen probleem.
Ik interpreteerde je bericht -ten onrechte- zo dat werd voorgesteld om ze echt los van elkaar te maken, excuus…

In die constructie is splitsen inderdaad mooi, zodat je helder onderscheid hebt tussen de veelal verschillende niveau’s van de waterstand.

Het routeren over vlakken is volgens mij nog steeds moeizaam, wel fijn dus als het inderdaad aansluitende ways zijn (en niet twee ways die alleen door een vlak worden verbonden)