Shelter-tjek i DK

Inspireret af en kommentar om, at en svaghed ved OSM er, at folk hellere bruger tid på at tilføje nye ting end på at vedligeholde det allerede tilføjede, har jeg forsøgt mig med at lave en Maproulette-udfordring for et af de POI’er, som jeg har en særlig forkærlighed for, shelters.

Ideen er at tjekke, så vidt det nu kan lade sig gøre ud fra luftfotos, om de shelters, der er registrerede i OSM, stadig findes. Det er dog ikke alle shelters, der er taget med i udfordringen. I stedet har jeg forsøgt at udvælge de shelters, som IKKE (nogenlunde) matcher med shelters registreret af GeoFA. Der findes jo også andre organisationer som for eksempel Bookenshelter, hvis shelters det også kunne have været fint at filtrere fra, men deres data er, så vidt jeg ved, ikke tilgængelige.

Men altså, jeg har fundet omkring 1200 shelters i OSM, og efter at have forsøgt mig lidt frem, er det vist nu lykkedes mig at oprette en Maproulette-udfordring med disse.

Jeg er ikke nogen haj til hverken GIS eller Maproulette, og måske er dette slet ikke den rigtige/nemmeste måde at lave sådan et systematiseret “eksistenstjek” af OSM-shelters i DK. Jeg har derfor valgt ikke at gøre Maproulette-udfordringen synlig i oversigten, men den kan dog tilgås ved at bruge dette direkte link: MapRoulette

Maproulette er jo egentlig ikke beregnet til at blive brugt til enkeltmandsprojekter, så hvis nogen har lyst til at give et nap med, er I velkommen. Jeg har forsøgt at give nogle grundigere instruktioner ved udfordringen, da jeg jo helst ikke vil risikere, at der bliver slettet shelters, som faktisk findes derude.

Under alle omstændigheder hører jeg selvfølgelig også gerne, hvis nogen kan se problemer ved denne fremgangsmåde eller noget andet, jeg bør være opmærksom på. Det er nemt og hurtigt at lukke Maproulette-udfordringen ned igen om nødvendigt.

3 Likes

God ide - Såfremt man ikke kan se shelters på luftfoot, så måske der også er Mapillary foto. Jeg har i Ballerup tilføjet to mapillary foto id til to shelters som er skjult bag træer.

Id fører til dette billede på Mapillary

Man finder Mapillary id ved at kigge i URL’ efter parametre “pKey=ETSTORTTAL” til at billede og husk at mapillary tagget skal skrives med småt.

Så måske Mapillary fotografering omkring disse shelters som kilde til evt. blåplads, bænke, bord-bænkesæt, vandposter osv kan være en god ide hvis man ikke kan se det på luftfoto.

2 Likes

Ja, god ide, der er jo nok en del, som ligger ret skjult af træer. Jeg er selv begyndt at tilføje fotos af shelters, når jeg kommer forbi. Dog med Panoramax.

1 Like