Selectie filteren in JOSM

Ja… De meest bekende is PostNL, die brievenbussen staan vrijwel overal. Misschien dat er maar een paar van die 1900 niet van PostNL zijn. Daar kan ik nu ook weinig aan doen. PostNL is overal, ik ga er gewoon van uit dat ze allemaal van PostNL zijn. Anders valt het een lokale mapper misschien wel op en wijzigt de betreffende note.

Ik heb in mijn buurt in elk geval nog nooit een niet-oranje brievenbus gezien. Allemaal van PostNL.

Zo zit Post NL in Papendrecht in een Business Point die weer inwoont in de Opelcentrale.

Ik zie dat de PostNL Business Point in Papendrecht getaged staat met amenity=post_office.

Beetje raar, de naam van de Business Point is ‘Opel Centrale’, terwijl dat de naam van het gebouw is waar het zich bevindt. Zal ik de naam van het Business Point wijzigen naar PostNL Business Point (en dan nog eventueel Papendrecht erachter?).

Ik had gisteren, voordat jij je edits had uitgevoerd, de complete dataset van Overpass gedownload.

Er waren in totaal 5982 brievenbussen.
Er waren 2049 brievenbussen met operator=* (waarbij PostNL de meest voorkomende was).
Die 2049 brievenbussen aanpassen is correct, zoals we ook namen van winkelketens (V&D) aan passen als die naam niet meer klopt.

Maar er blijven dus 3933 brievenbussen over zonder operator=*
Hoe kom jij aan die 1900?

Afgaande op de hoeveelheid brievenbussen die PostNL verwijderd heeft of gaat verwijderen (bijna de helft) is de kans groot dat er veel brievenbussen nu op de kaart staat met operator=PostNL terwijl die hele brievenbus er niet meer is.

Als jij die straatstenen zelf gaat tellen ben jij daarvoor verantwoordelijk. Maar heb jij ook die brievenbussen geteld?
Het gaat niet om “een foutje” maar om een enorme hoeveelheid data!

Lees nog een keer de links die Kars al vermeldde en volg ook de links die weer in die wiki’s staan, ze zijn er niet voor niets.

Als ik eerlijk moet zijn zie ik geen probleem, ik heb gewoon de brievenbussen in Nederland de juiste tags gegeven. Dat is alles wat ik heb gedaan.
Dat PostNL brievenbussen kan gaan weg halen is een verder stadium. Een kaart is een kopie van de werkelijkheid, maar dan op je beeldscherm of op papier. Voor nu, staan die brievenbussen er nog, dus ook op OSM.

Ik wil best als het moet alle brievenbus-changesets terugdraaien.

Lijkt me verstandig.
Er zijn in het verleden wel meer rigoureuze, ondoordachte acties geweest waar je dacht dat je OSM verbeterde. Maar ondertussen brak je veel af.
Het is zaak dat je eerst kleine dingen doet voordat je als een waanzinnige door een porseleinkast rent.

OpenStreetMap is een samenwerkingsproject, en we moeten samenwerken om de beste kaart te maken.

Het is niet de bedoeling dat je dit op een voor jou “snelle” manier blijft doen, afgezien van de problemen die je met andere edits (hebt) veroorzaakt.

Probeer met respect te editen!
Het lijkt erop dat je je niet zoveel aantrekt van wat een ander er van vind.

Ik zal de edits ongedaan maken.

Daarna zal ik alles netjes op een rijtje zetten wat mijn plannen zijn.

Zal ik net als marczoutendijk ook een apart account voor mechanical edits maken?

Lijkt me verstandig.

Dat is een goed idee, omdat dan later direct te zien is op welke wijze (mechanical edit - personal edit?) de edits zijn uitgevoerd. Ook @it’s so funny heeft destijds een account aangemaakt voor het verwijderen van een aantal nutteloze AND tags.

Het lijkt heel aantrekkelijk om met overpass een grote hoeveelheid data binnen te halen en die dan “in bulk” te gaan verwerken/verbeteren, maar daarbij bewerk je (bedoeld of onbedoeld) ook een heleboel door andere mappers aangebrachte gegevens.

Als ik het dus goed begrijp is een mechanical edit dus een soort van bulk-edit waarin heel veel (gelijksoortige) nodes in één keer worden gewijzigd?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Automated_Edits_code_of_conduct

Ja, goed begrepen.
Het alternatief is iedere brievenbus in Nederland bezoeken, controleren en dan aanpassen. Dat is heel veel werk voor één mapper en dus zijn we afhankelijk van het werk van velen, en daardoor traag, foutgevoelig en onvolledig.
Daarom is je idee wel goed, het gaat om een aanpassing die op zich niet heel erg nuttig is (het kan mij geen bal schelen wie de eigenaar van een brievenbus is, als mijn brief maar wordt verwerkt), en die ook niet heel veel kwaad kan, maar toch is het belangrijk dat bij dergelijke grootschalige edits/imports overleg plaatsvindt en er overeenstemming wordt bereikt.
De BAG import (ook een soort bulk-edit van alle gebouwen in Nederland) is ook niet zo maar in één middag in elkaar gezet en uitgevoerd. Er is veel overleg aan vooraf gegaan en uiteindelijk is voor een bepaalde werkwijze gekozen.

Alles kan ik reverten (ik heb niets geüpload!), behalve set 41766146. Dat is de set met rond de 5000 aangepaste nodes. Alleen bij het ophalen van die set met de reverter tool krijg ik de foutmelding: downloaden gegevens vanaf ‘https://api.openstreetmap.org/api/0.6/changeset/41766146/download’ mislukt wegens een probleem met het overdragen van gegevens.
Ik denk dat (ik in elk geval) de set niet terug kan draaien. Misschien is hij te groot? Kan iemand anders het misschien proberen voor set 41766146?

Ik weet dat je moet reverten van recent naar steeds ouder, set 41766146 is mijn recentste, dus ik kan nu niet verder.

Commodoortje, pak jij dat op?

Ik heb in JOSM inmiddels een changeset klaarstaan, waarin 5980 van de 5982 brievenbussen hun oude versie weer teurgkrijgen. In principe zou ik die kunnen uploaden, maar…

Ik ben niet van plan de 5980 nodes stuk voor stuk te controleren, dus dat zou een mechanical edit worden. Daarvoor gelden dus de bekende richtlijnen. Bovendien voel ik me nog niet echt ervaren genoeg in JOSM om dit aan te pakken.

Mocht iemand anders zich geroepen voelen, dan heb ik geen bezwaar tegen deze mechanical edit, zolang de brievenbussen die inmiddels al door iemand anders bewerkt zijn, niet meegenomen worden in de revert.
Uiteraard wil ik wel vertellen, hoe ik JOSM zo ver gekregen heb. Als iemand mijn changeset wil overnemen, wil ik hem ook wel doorsturen.

Groeten, Alphensebezorger.

En ja, die missende twee brievenbussen (5890=5982 - 2) zijn dus inmiddels al bewerkt door andere mappers.

Fijn!
Ik weet niet wat handiger is, dat jij hem upload of ik op mijn ‘mechanical edit-account’?
Als je wilt dat ik hem upload kan je hem altijd doorsturen. Als je het zelf wilt doen mag dat ook.

Robbie

Nu heb ik even tijd, zal even kijken of het met revert terug te draaien is.

Inderdaad, de jongste changeset mbt postbussen wordt niet binnengehaald met de reverter tool

Het lijkt erop dat de connectieproblemen met de OSM server de boosdoener is. De afgelopen maanden zijn er nogal “hickups”

Misschien weet iemand anders nog een oplossing.

@ Commodoortje
Ik heb hem wel binnen weten te krijgen nadat ik de time-out waarden veranderd had. Zal ik een .osm bestand naar je sturen?

Alphensebezorger

Het zijn 27 changesets in totaal!

Commodoortje,
Alleen changeset 41766146 lukte me zelf niet. De andere changesets zal ik zelf reverten.