Satellietdataportaal

Heeft iemand een idee wat er nou aan de hand is met de WMTS-link in deze nieuwe versie?

Als ik bij Leeuwarden zoek, dan vind ik:

Prima. Een opname van 29 juni zou je denken. Maar als ik die WMTS-link pak, dan krijg ik niet die specifieke opname, maar heel juni:

Die houdt alleen op bij 27 juni. Mis ik iets, of loopt die set achter op wat er in de viewer staat?

De oude portaal is nog een klein tijdje werkzaam op oud.

Dan krijg je de tiles van de geoserve server weburl
oud je krijgt dan Marssum wmts 2024 06 29

https://tiles1.geoserve.eu/SuperView-NEO/tileserver/20240629_111246_SVNEO-02_30cm_RD_8bit_RGB_Marssum/wmts

Daar kreeg je dan een specifieke wmts. 1 laag

Nieuwe portaal:
afbeelding

De wmts link die je daar op haalt is een get Capabilties met vele lagen met datums in 2024-6- ( Marssum staat daar niet tussen)

Marssum wmts via oud portaal

Twee lagen Leeuwarden laatste 19 juni bovenop, onderop versprongen Leeuwarden, naam aan de file zal meegegeven zijn om ongeveer te weten waar de tiles vandaan komen en voor ons om een keuze te maken.

Er missen lagen en datums.

Lijkt er op dat men nog aan de site moet sleutelen.

Lagenlijst
naam kopieren in tileserver url

Op het moment zijn er problemen met de beschikbaarheid van het Portaal.
Zowel bij de vervangende oud. websiteportaal als de nieuwe.

Wellicht omdat een paar dagen ervoor een mailing was uitgegaan, nu iedereen op kantoor even de nieuwe site proberen met al zijn functies.

Het probleem wat Jeroen aan kaart, heb ik gemeld en men zal dat later bekijken.

1 Like

Mooie vangst, stukje zuidpier :frowning:

Waarom :frowning:

De satelliet scheert over Nederland en neemt in banen foto’s. Zo scheert hij ook eens voor de kust langs en neemt net die pier mee in de buurt van Zandvoort mee. Dat is toch mooi.

Dat scheren, dat is niet een vooringesteld patroon, zoals bij een vliegtuigopname.

RGB_Zandvoort

Een ongeveer aanduiding waar de beelden liggen.

Het is misschien jammer, dat ze de windmolenparken op zee niet laten zien.
Dat ligt wellicht aan de doelstelling of het contract, wat ze mogen laten zien.
afbeelding

Dat is op AHN, luchtfoto Pdok /Esri world imagery niet te zien.
molen

Omdat dit bewuste satellietbeeld alleen een stukje Zuidpier van IJmuiden laat zien. Dit terwijl er inderdaad veel belangwekkender objecten zoals inderdaad windmolens gevangen hadden kunnen worden.
Die :frowning: is geen kritiek op de hele wel waardevolle verzameling hoor.
Ik bedacht me wel bij deze weergave, iemand of een groep iemanden heeft vast deze verzameling beelden vooraf gezien en besloten de foto vrij te geven ter publicatie. Why ?

Wil je toch een satellietbeeld van het nieuwe portaal gebruiken dan moet je hem opzoeken via hulpmiddelen en webontwikkelaarshulpmiddel, browser verschillend, dan bij de tab "netwerk.
Een image aanklikken en dan die url links kopiëren.

https://tiles1.geoserve.eu/Pleiades-NEO/tileserver/20240818_104510_PNEO-03_1_1_30cm_RD_8bit_RGB_Harmelen/19/269407/172774

dat laatste stuk haal je er af, zoom x y coordinaten

19/269407/172774

en daar plaats je wmts

wmts

Die nieuwe url kan je invoegen in JOSM bij imagery preference en een nieuwe wmts aanmaken.

3 Likes

Ik wil eigenlijk gewoon dat ze de bug erkennen en oplossen. Ik heb op mijn mailtje in ieder geval geen antwoord gehad. Loop je hier tegenaan, meldt dan bij Satellietdataportaal dat je niet bij de directe WMTS-link kan in de nieuwe versie. Hoe meer mensen dat aankaarten, hoe beter.

Gelukkig werkt https://oud.satellietdataportaal.nl/ ook nog.

1 Like

Is dat een eenmalige exercitie of moet je dat elke keer voor elke (andere) set beelden/datum weer doen?

In het eerste geval klinkt het als de moeite waard, in het tweede geval laat ik 'm even aan me voorbij gaan. :wink:

Het tweede; dit moet je voor elke set beelden doen.

Oud.
Ik had van de week dat ik tot twee keer toe geen verbinding meer kreeg, vandaar dat ik deze tussenoplossing hier aan gaf. Nu zie ik dat oud weer werkt.

Het probleem heb ik al eerder bij hun gemeld. En een reactie terug gehad. Wordt aan gewerkt.

Met het bedrijf, wat zaken door gesproken.
Mogelijk naast de wmts methode, groep van aparte image lagen, ook een individuele mogelijkheid via tms zxy besproken.
Daarnaast een andere landelijke laag besproken, zodat je geen aparte wmts tms laag in moet voeren, tenzij je een speciaal beeld wilt hebben die beter is.

Aanvullende bug: de plaats marker is, in tegenstelling tot de andere opties, niet gekoppeld aan het coördinatenstelsel.
Het in en uit zoomen etc. zorgt daardoor voor een ongewenste verschuiving van de plaats marker.

Doorgegeven.

1 Like

@E_de_Wit Mooi interview op Satellietdataportaal :smiley: !

7 Likes

Wat is wikidata?
De Greate Wergeastermar staat daar als meer en lake. Dat klopt toch niet.

Dank je :slight_smile:

Er is maar 1 “Wergeastermar”, de wikipedia link die er bij staat verwijst wel gewoon naar de polder. De wikidata benoeming als meer is incorrect.

Als die wikidata verkeerde informatie geeft dan moet we niet daar naartoe linken.

Ene Kees 1959 heeft een uur geleden het woord polder er bij gezet maar er staat nog in twintig talen dat het een meer is.

Jammer genoeg heb ik geen kennis van die andere talen anders had ik die ook wel aangepast :slightly_smiling_face:

1 Like

Ik heb nog geprobeerd de rest van de talen te verwijderen, behalve Persisch, want ik kreeg geen goede vertaling, en werd subiet van de site geknikkerd wegens abuse.
Nou dan bekijken ze zich het maar.

De andere talen zijn in ieder geval allemaal fout.