Samenwerking met Wandelnet padwerkgroep

Vandaag heb ik een geslaagde bijeenkomst gehad met een LAW padwerkgroep. Het lijkt erop dat de samenwerking tot stand gaat komen. De markeerders zullen na een instructie-bijeenkomst bij al hun routewijzigingen een tracker gebruiken en de gpx-en naar mij opsturen.

Ik zet die direkt in OSM, waarna zij dat via waymarkedtrails kontroleren. Daarna zet ik de survey:date.

Dat betekent dat die LAW (het Grote Rivierenpad) daarna in OSM vrijwel 100% aktueel is.

De padcoördinator zal op de wijzigingenpagina van de LAW een top-bericht zetten met een link naar de LAW 6 op Waymarkedtrails. De secties daar zijn exact gelijk aan die bij Wandelnet, en in de infobalk staat bij elke sectie de survey:date, een linkje naar wikipedia en een linkje terug naar de LAW 6 op de Wandelnet-site.

De aftrap van deze werkwijze gebeurt in oktober (ja, 2018, echt waar!)

In de markeerdersgroep zitten verscheidene mensen die ik het intekenen van routes op OSM kan leren, zodat de werkwijze in de groep wordt ingebed en niet van mij afhankelijk blijft.

Mooi… het wordt nog wat! :slight_smile:

Goed werk!

Probeer ze wel het intekenen in JOSM te leren. Het lijkt me niet handig als er allemaal routes met iD worden bewerkt.

Natuurlijk! Ik ga ze niet eens vertellen dat er iets anders bestaat.

Citaat uit een mail die ik van Wandelnet kreeg: “Het kan niet zo zijn dat OSM aktueler is dan onze Routedatabank”. Tja… ik wou dat het waar was, maar moeten we dan bekende wijzigingen maar niet invoeren totdat Wandelnet helemaal bij is?

Maar… voor het vernieuwde Grote Rivierenpad is het deels waar, ik zie stukken die gewijzigd zijn en die nog niet aangepast zijn in OSM. En ook stukken waarvan ik weet dat ze in OSM goed staan en die op de Routedatabank nog de oude lijn heeft.

Wandelnet heeft geen bezwaar tegen de proef met trackende markeerders, als de wijzigingen ook direkt aan hun doorgegeven worden. Ik heb dat natuurlijk meteen toegezegd, spreekt voor mij vanzelf. Nou ga ik de ruwe gpx-tracks niet bewerken of schonen of zo, ik ga ze in JOSM laden en dan de route aanpassen, vervolgens gaat de markeerder dat kontroleren en zonodig zeggen wat er anders moet, tot het 100% klopt. Mijn ervaring (knooppuntennetwerk zo gedaan met onervaren vrijwilligers) is dat bijna alles in 1x goed is.

Wandelnet gaat volgens mij zo niet werken, die willen geen ruwe tracks hebben maar gekontroleerde kloppende data die ze gelijk kunnen doorvoeren. Dus het lokale gebeuren in de padwerkgroep houden, en dan direkt importeerbare tracks krijgen voor hele secties (hun indeling). Tenminste, als ik hun was zou ik dat zo willen. En dan liefst niet als gpx-track want dat moet je dan weer omrekenen naar wegen en routes, maar als object-gebaseerd uitwisselbestand. Daar is vast wel een formaat voor.

Ik zeg: dit gaat de goede kant op!

Kloppende tracks zijn er zeker in alle gevallen niet. Als ik een wandeletappe (eender welk pad) heb gewandeld, gooi ik het GPS-track eerst in QGis om te bezien hoe netjes deze op het RD-netwerk ligt en in de praktijk zie ik heel vaak stukjes die niet netjes over een wandelpad liggen of bepaalde kruisingen die ergens af worden gesneden. Dan vraag ik me toch best wel eens af hoe die zijn ontstaan of wie ze überhaupt zo ingetekend heeft.

Tja. Het nieuwe GR-pad wordt bij Hoek-van-Holland gestart bij het mooi ingetekende NS-station. Huh? Ik moet er al jaren met de bus heen, het station is opgeheven/verlaten en de sporen zijn weg! Er wordt lightrail aangelegd maar volgens mij is dat er nog niet en de haltes liggen niet op dezelfde plek als het oude station.
Verderop gaat de track ineens als een streep over een stuk bos, een kanaal en een weg heen…huh? … ik weet zeker dat daar geen tunnel of kabelbaan ligt! In het bergsebos heb ik op een aantal punten met de toenmalige markeerder een extra pijltje staan plakken om mensen die op basis van de tracks en de tekeningen verkeerd lopen, terug naar het goede spoor te leiden. De routewijziging (die op de weg ook al jaren oud was trouwens) kon namelijk niet meer ingetekend worden want het boekje lag al bij de drukker… en toen duurde het nog anderhalf jaar voordat het er echt was.

Zojuist gehoord dat ze gpx-en niet rechtstreeks kunnen verwerken, dat zetten ze eerst handmatig om naar KML, en dat laden ze in ArcGIS. IK zeg, prma, ik lever wel KML aan… en volgens mij kunnen ze dat na enige oefening zelf ook wel, in Waymarkedtrails op het knopje KML klikken. En ik heb zo’n idee dat er ook wel directe databasekoppelingen mogelijk zijn op basis van query’s.

Aangevuld: Een kollega toonde mij net hoe hij dit doet, vanuit ArcGIS (ESRI) een query runnen op OSM en direkt doorlussen naar R om er mooie grafiekjes en informatiewebpagina’s van te maken die bijna realtime aanpassingen tonen.

Dit absoluut niet sarcastisch bedoeld hoor! Echt niet!