samen koppelen van AND-geïmporteerde straten

Blijkbaar heeft AND verschillende IDs voor straatstukken. Dit resulteert in redering waar de naam van de straat meerdere keren te zien is, maar ook voor meerdere zoekresultaten. Voorbeeld: zoek naar “groeneweg, zwolle”, er zijn zoiets van 12 resultaten voor eigenlijk dezelfde straat. De rendering hiervan is ook niet optimaal.

Vraag: wat is de “policy” over het samenvoegen van straten die van de AND komen? Kunnen wij deze ways samenvoegen (de AND IDs worden dan door “;” gesepareerd)

P.S.: Ik heb wel geprobeerd te zoeken voordat ik deze [zeker al eerder gestelde] vraag stelde, maar zoeken op “AND” is niet makkelijk ;). Is er misschien een pagina in de Wiki hierover, ik heb niks gevonden in de pagina’s over het AND import.

Volgens mij kun je ze gewoon samenvoegen. Ik denk niet dat dat veel problemen geeft. De kaart wordt er alleen maar beter door.

Een tijdje geleden was er wel sprake van dat de ID’s behouden moesten blijven vanwege importeren van huisnummers, maar zover ik begrepen heb is dat idee van de baan.

Je mag straatdelen niet zondermeer samenvoegen, hangt een beetje af wat voor tags eraan hangen. Soms maakt een deel van zo’n straat uit van een relatie (busverbinding, fietsroute etc) en dan beinvloed je dus ook die relatie.

Precies wat ligfietser zegt. Als een deel van de straat andere tags heeft, of enkel dat deel in een relatie zit kan het niet zomaar. Maar voor de rest is het prima. Als je wil kan je zelfs de AND tags eraf gooien. (tenminste dat doe ik altijd als ik een wijk helemaal gemapd heb).

Ja, ik dacht natuurlijk alleen straat delen met dezelfde tags samen te voegen, als de tags anders zijn (met uitzondering van de AND ids) zou ik ze natuurlijk niet samenvoegen…

Dus niet alleen naar de tags kijken, maar ook naar de relaties.

Maar als zo’n straat meerdere keren in een zoekresultaat voorkomt moet eigenlijk het zoekalgoritme aangepast worden. Het is eigenlijk niet goed om fouten in de software op te lossen door de kaart aan te passen.

Correct, het zoekalgoritme zou inderdaad aangepast moeten worden… Maar de rendering dan ook, want je wil de naam van de straat niet na elke kruising weer zien. Dus deze probleem is meerzijdig:

  • het zoekalgoritme zou niet 20 keer dezelfde straat moeten geven
  • de rendering zou de naam van aaneengesloten ways met hetzelfde naam niet meerdere keren moeten renderen

Maar ja, IMHO zijn er al [veel] andere punten waar het zoekalgoritme beter zou kunnen zijn.

Je hebt helemaal gelijk er is nog veel ruimte voor verbetering. Echter wij doen de rendering automatisch er is dus geen cartograaf die er nog even overheen poetsts. Soms wil je namelijkwel meerdere keren dezelfde straatnaam omdat het onduidelijk kan zijn hoe de straat verder loopt etc.

Dit gezegd te hebben merge ik zelf ook vaak ways. Zeker als ze mooi doorlopen en ik de wijk “af” (relatief) heb. Onder af versta ik dan over het algemeen:

  • Wegen gecheked (lopen ze zoals AND zegt dat ze lopen)
  • Voetpaden in de wijk, fietspaden, vuilnisbakken (echt van die grote containers)
  • Huisnummers
  • Brievenbussen etc.
  • Maxspeed

Dan merge ik wat er gemerged kan worden en gooi ik direct alle AND tags weg.

Maar leef je uit kwa mergen dus waar jij het mogelijk+verstandig acht.

Rullzer,
Kun je een ‘af-wijk’ laten zien (link). Voor een beginnen zoals ik :wink: altijd een goed studie/referentie object.

Hier bijvoorbeeld: http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=18&lat=52.49315&lon=4.96285&layers=B000000FFFF

Och men, wat een geweldig stukje werk. En wat een inspanningen heeft dat gekost. Werkelijk een voorbeeld voor velen van ons.
Ben jij de enige die wijk na wijk op dit detail mapt? Of ben jij een van velen?

Het valt op zich nog mee hoor, huisnummers toevoegen aan rijtjeshuizen is erg eenvoudig met de terracer plugin. Die zes-hoek-huisjes waren wel een ramp :stuck_out_tongue:

Er zijn er meerder die hier zo mee bezig zijn. Al is het net waar je de focus op legt, in die regio (is vlak bij mijn ouders) is er niet heel veel “nieuws” te mappen zonder dat ik een half uur moet fietsen. Dus dan doe ik liever als ik daar weer eens ben een stuk wat dichterbij ligt en waar nog meer dan genoeg te doen is. Er zijn al een paar stukken daar goed gemapd maar binnen 10 minuten fietsen zijn er nog genoeg stukken die ik flink onder handen moet nemen, kortom genoeg te doen deze zomer :stuck_out_tongue:

Ej, als we toch aan het link spammen zijn: http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=17&lat=52.18496&lon=5.94847&layers=B000000FFFF :slight_smile:

Maar wat rullzer zegt: rijtjes huizen nummeren gaat als een speer met de Terracer plugin en met de nieuwste Terracer gaan enkele huizen ook heel snel, rijtjes woningen met een niet-rechthoekige vorm is een arbeidsintensief werkje. Maar daar wordt je ook handiger in als je het veel doet :expressionless:

Ik ben de Terracer plugin nu aan het gebruiken en het is werkelijk een erg handig ding.
Na het maken en het laten aanmaken van de nummers in relatie tot de straat, krijg ik tijdens het uploaden een melding dat het relatietype niet bestaat.

AssociatedStreet(“Schoolstraat”,4 leden)
en andere huizenblokken net zo.

Weten jullie wat ik verkeert doe of anders beter kan doen?

Nu we het toch over huisnummers hebben.
ik woon bvb op nummer 1, mijn buren (naast mij) wonen op nummer 3.
Onder ons zit nummer 17. Nummer 17 is dus net zo breed als nummer 1 en 3 samen.

Daarnaast zit dan 19 met daarbovenop 5 en 7 enz.
Doe ja dan het beste; 1, 17, 3, 5, 19, 7… of moet dat anders?

Is die melding van de Validator plugin? Misschien dat die niet up-to-date is en daarom klaagt over een relatie type die hij niet kent? Ik zou me er overigens niet druk om maken…

Phoe, lastige.

Je hebt meerdere keuzes denk ik. De makkelijkste is het blok opdelen in de grote blokken 17, 19 etc en die dan een huisnummer 1,3,17 geven en het blok ernaast 5,7,19. Als de bovenverdieping via een aparte ingang bereikbaar is en de onderverdieping ook een eigen ingang heeft dan zou je op de plekken van die ingangen een node kunnen plaatsen maar daarop de huisnummers.

Lambertus,

Ja, die komt van de Validator. Ik zal kijken of ik hem uptodate heb en of het misschien komt dat de Validator gewoon net uptodate is. Misschien contact zoeken met de maker.
Ik heb zoals je kunt zien (http://www.openstreetmap.org/edit?zoom=18&lat=52.25954&lon=5.61464&layers=B000000FFFF) de eerste blokken verwerkt.

Er is alleen wel een vraag over gebleven, maar die is offtopic en open wel een andere draad.

Hmm, het lijkt erop dat Validator terecht klaagt. De straat zit namelijk niet in de relatie, bovendien zijn er twee relaties voor dezelfde weg.

Ik denk dat je de terracer plugin nog niet optimaal gebruikt. Ik was al van plan om hier een handleiding voor te schrijven maar ben er nog niet aan toe gekomen, dus bij deze de mini uitvoering voor JOSM met de Terracer plugin:

  1. Selecteer een weg.
  2. Houd de Shift toets ingedrukt.
  3. Selecteer een bijbehorend huis.
  4. Druk op Shift-T (terracer plugin opent). Je ziet dat de straatnaam al ingevuld is.
  5. Vul de huisnummer reeks in (of in het geval van 1 huis: het huisnummer in ‘Lowest number’).
  6. Druk op Enter (terracer plugin sluit). De relatie is aangemaakt en de huisnummer(s) toegevoegd.
  7. De weg is nog steeds geselecteerd, dus met een ingedrukte Shift toets is het volgende huis snel geselecteerd, ga door naar 4.

Ik heb het linker huizenblok gefixd. Als oefening heb ik het rechter huizenblok voor jou gelaten zoals het was :slight_smile:

Thanks, Als ik het dus goed begrepen heb miste er de tag address:street ?

Nee, die tag was wel toegevoegd. Waar ik op doelde: de straat was niet toegevoegd aan de relatie. Per straat is er één relatie (met de straatnaam) waaraan alle aanliggende huizen worden toegevoegd. Als je de relatie editor in JOSM gebruikt om de relatie te bekijken dan moet daar één member in zitten met de role=street en één of meer members met de role=house.