Saknade byggnader

Har sökt lite i forumet men inte hittat något direkt. Jag har upptäckt att bl.a. byggnaden jag själv sitter i på jobbet helt saknas på OSM, men den finns t.ex. hos Lantmäteriet som jag tolkat att data hämtas från? Vi flyttade in i huset för 2 år sedan när det var nybyggt, så den har ju funnits ett tag. Även grannhuset som är säkert 70 år gammalt saknas samt en del annat. Hur kan man felanmäla sådant?

Det finns ingen garanti att alla byggnader är importerade nånstans ifrån, mycket som du ser på openstreetmap är helt enkelt ritat manuellt av någon entusiast. Kanske du, kanske jag. Eller kanske ingen.

Så, det är bara att logga in och börja rita, både ditt och grannens hus. Och gatan bredvid. Och konsumbutiken som saknas. Och övergångsstället i korsningen längre bort. Och, och, och… :slight_smile:

Eller hoppas på att nån ska engagera sig och göra en import i just ditt område :slight_smile:

1 Like

Som Tomas skriver, de saknas helt enkelt för att ingen brytt sig om att lägga in dem.

Det finns ingen automatisk import från Lantmäteriet av några data, vissa av deras öppna data har lagts in semi-manuellt, men inte heller alltid rikstäckande (det är alltid beroende av att någon gör det på sin fritid).

Du kan “felanmäla” genom att lägga in en notering, men det är mycket bättre (och roligare!) att lägga in det själv direkt. Här finns lite instruktioner, om något är oklart så hjälper vi gärna till!

Tack för svar. Jag trodde det gick mer automatiskt i och med att Lantmäteriet är listat under Contributors på Wikit. I det här fallet är det centralt i Örebro och även Örebro kommun var listat där.

Jag har nog tyvärr inte tiden och engagemanget att lägga för att sätta mig in i det hela och göra det själv inom rimlig framtid.

När denna data blir öppen i februari nästa år så blir det möjligt att göra en ordentligt import.

Som någon skrev tidigare i tråden så är de flesta byggnader i OSM ritade för hand.

Äsch, jag har petat in de där saknade husen nu ändå :grin:

Lite lurigt bara eftersom inga andra ritade byggnader riktigt stämmer med bakgrunden, i alla fall inte med Bing som var förvald. Blev bättre med Esri världsflygfoto. En del av de övriga är så gamla att huset inte ens fanns.

2 Likes

Går det att lägga till en annan bakgrundstjänst? Eniros flygfoton är väldigt mycket bättre än Google, Bing och Esri. De är extremt skarpa och kan zoomas mer. Nu råkar flygfotot över detta område sakna huset dock, så nöjd blir man ju aldrig…

Nja, openstreetmap bygger på öppen data, det är liksom hela grundidén. Eniros data är eniros egendom, den får man inte rita av och låtsas som ingenting. Big no-no. Så, vi får hålla oss till de öppna källor vi har tillgång till… och man kommer ganska långt med det också :wink:

Många satellit-/flyg-foton kan behöva korrigeras vad gäller positionen. Jag brukar ladda ett lager för vägnät från Trafikverket och sedan justera tex Bings bakgrund efter vägnätet. Hur man gör det rent praktiskt beror på vilket verktyg (editor) man använder för att redigera kartan med.

Och du: välkommen!

1 Like

Som tidigare sagts så får man vara försiktig med vilka bakgrundslager man använder, de som finns upplagda som standard är ok. Att lägga in egna betyder ett stor ansvar.

Det är också så att flera av lagren ligger snett, de kan vara fel åt ett håll där du tittar och ett helt annat håll någon kilometer bort. Vinkeln de är tagna med kan också påverka hur fel det upplevs, särskilt på höghus.

Jag använder samma metod som ChristianA, i iD gör man enligt följande:

• Öppna editeringläge
  • Öppna menyn för Map Data i högerkanten
  • Klicka ur OpenStreetMap Data
  • Öppna menyn Background settings
  • Välj den sattelitbild du vill använda
  • Scrolla ner till Overlays Välj Trafikverket Road Network och/eller Railway
  • Hitta en korsning eller liknade
  • Scrolla ner till Imagery Offset och justera till linjerna från Trafikverket ligger mitt i vägarna i bilderna både i upp, ner och höger, vänster.
  • Slå på OpenStreetMap Data och börja fixa.

Vad jag förstår så är Trafikverkets data hyffsat rätt men det finns ställen där det inte stämmer.

Allt detta gör att mycket ligger på fel position och kommer ritas in på fel position. Det blir viktigt om man vill ändra på många saker. Till exempel, om någon lagt många timmar på att rita in ett helt villa område med rätt position och en annan användare sedan flyttar det till fel position för bilderna ligger fel så kan det bli lite tråkigt stämning. :slight_smile:

Välkommen och grattis till din första ändring, kanske blir du lika biten som många av oss andra.

2 Likes

Jag upptäcker positionsfel då och då, och ibland brukar jag skicka ett meddelande på change set.
Men sådant kan vara känsligt, och det gäller nog att vara lite försiktig hur man uttrycker sig. Användare har troligtvis gjort efter bästa förmåga, och om då någon säger att det är fel, så är det inte alla som tar det positivt.
I samband med mina kommentarer brukar jag också skicka med en anvisning hur man justerar bakgrunden på ID (vilket är den vanligast använda editorn).

1 Like