Rustpunt poi's

Ik ben voor Rustpunt.nu aan het kijken hoe ze hun pois het beste beschikbaar kunnen maken en te kunnen delen. Los van aparte bestanden maken voor toestellen met mooie icoontjes erbij horen deze locatie denk ik ook in OSM te staan.

Ik vraag me dan ook af wat de beste manier is om een POI te maken, in basis is er per poi de volgende gegevens bekend:

  • type rustpunt
  • nummer
  • naam
  • adres gegevens
  • openingstijden
  • wat word er geleverd? Ijs, koffie/thee/cake/frasdrank/… en toilet ja/nee

In de huidige tagging komt ik denk de categorie Cafe het dichtst in de buurt van een Rustpunt, of kan er hiervoor een aparte categorie komen. Rustpunten zijn er alleen in Nederland.

Maar als ze in OSM staan, komen ze dan ook in OSM kaarten van bv Mio en Bryton? Naast de OFM kaart natuurlijk :slight_smile:

Is het mogelijk een eigen symbool te hebben als POI in OSM?

Als ik eenmaal een voorbeeld heb en weet hoe ik het moet importeren als batch, kan het ik verder zelf wel uitvoeren. Is tijdens een import ook een mutatie aan een POI door te voeren? M.a.w. wat gebeurd er als ik een lijst 2x importeer, staan ze dan ook 2x in OSM, of dien ik na de eerste import een export te doen, zodat ik dan een uniek OSM id heb per poi waarbij de volgende keer de mutatie kan worden uitgevoerd op de POI? (databeheer is buiten OSM in dit geval).

Of te wel, wat is de makkelijkste manier om gegevensbeheer te doen op een verzameling POI’s binnen en buiten OSM, waarbij er niet teveel geconverteerd dient te worden en gebruiksvriendelijk is.

Rustpunt voorbeeld: http://www.rustpunt.nu/poi/?p_id=435

Graag jullie mening en adviezen.

Je zou al die extra info aan de node met adresdata kunnen hangen.
Bv amenity=cafe of kiosk met cuisine=ice_cream toilets=yes tourism=information of tourism=picnic_site etc
Iedere node heeft een unieke OSM ID die maar één keer gebruikt wordt (dacht ik) zodat je daar je database aan kunt koppelen.
Hoe dat dan gerenderd wordt is maar de vraag met al die tags. Een eigen symbool als poi op OSM is altijd mogelijk als je zelf de kaart gaat renderen. Op andere kaarten ben je afhankelijk van de renderer. De ene kaart geeft het als cafe aan, of ijstent (OFM) of picnick plaats.
Een aparte ID wordt soms ook gebruikt, bv ref:bag bij de import van BAG data. Zo zou je iets als ref:rustpunt.nu = #nummer kunnen gebruiken ter herkenning van die specifieke data?

Zoals ik het zie:
Als eerste zou je het bord bij de ingang kunnen taggen op een eigen node. ruspunt.nu bord.

Daarnaast op de werkelijke plaats alle services die geboden worden.
Meerdere nodes, …spreiding geeft bij simpele rendering meerdere iconen zichtbaar. Basis ondergrondkaart met ingebakken iconen.
Voor klikbare iconen poi info, zie onderstaande voorbeeld.

Zo krijgt de toilets een eigen node.

En dan het access, wanneer is wat te gebruiken.
Zo zijn er toiletten, betaald, waarbij een consumptie verplicht is.
Of gratis te gebruiken.
Betalingsmethode.

Dat andere, het embleem rustpunt.nu zouden kunnen gebruiken, zal je het icoon beschikbaar moeten stellen. Plaatje uploaden op de wiki osm site. Daar een eigen pagina aan maken wat rustpunt.nu precies is.

In het aangehaalde punt kan je niet spreken van een cafe, het is een picninck table, leisure=picnic_table, een houten verrijdbare, waar je met zelfbediening iets kunt kopen of krijgen.

Als daar een kraan is voor drinkwater. amenity=drinking_water

En zo heeft ieder punt zijn eigen services.
Boerderijshop, specifieke producten.
Andere activiteiten.
Binnen/buiten, gelegenheid te rusten, terras.

Met andere woorden maatwerk.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Rest_area
Leisure of tourism=rest_area???
operator
source

je wilt de bag address source niet weghalen

Nu met Bag import staat de address node in het gebouw, hoe geeft je al die services een address locatie mee.
Hetzelfde verhaal als hier http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=23199
Hoe inventief is de renderende partij.

http://www.openlinkmap.org/

Dank voor de info. Als ik van rustpunt.nu een wiki pagina wil maken, is er een voorbeeld van?

Dit is wat ik nu heb verzameld:

name=Schapenhouderij Lam…
ref:rustpunt.nu=435
addr:street=Rijperweg
addr:housenumber=4
addr=postcode=1154PN
addr:country=NL
addr:city=Uitdam
building=shed

tourism=self_catering
tourism=picnic_table
tourism=information
information=biking routes, walking routes, water routes

shop=farm
produce=ice_cream+organic=yes+gluten-free=yes+cow-milk=yes

amenity=cafe
drink=yes
cuisine=cake
amenity=ice_cream
amenity=water_point
amenity=charging_station
amenity=toilets

shop=bicycle
service:bicycle:retail=no
service:bicycle:pump=yes
service:bicycle:charging=yes
service:bicycle:diy=yes

opening_hours= http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours

description=Koffie, thee, limonade,water en cup a soup, Gekoelde frisdranken, spa, extran en diverse lekkernijen.
Meestal zelfgemaakte cake of koek, Toilet, Oplaadpunt Elektrische fiets, bandenplakset en fietspomp. Diverse wandel, fiets en vaarroutes
Ook verkrijgbaar diverse soorten overheerlijk ambachtelijk boerderij ijs. Het ijs is gemaakt van echte koemelk en is tevens glutenvrij.

website=http://www.rustpunt.nu/poi/?p_id=435

Maar in hoeveel nodes moet ik dit nu gaan stoppen en heb ik de boel redelijk gesorteerd qua tag’s?

Hou het zoveel mogelijk beperkt houden tot de meest relevante tags.
shop=bicycle is denk ik daar niet aan de orde, dus die tag liever niet gebruiken. Misschien hooguit service:bicycle=yes.
shop=farm misschien wel maar produce=* weer niet. Description ook niet, een verwijzing naar de website is genoeg, men leest maar op de site wat er allemaal te doen is. Ook ieder bankje, picknicktafeltje, tourist info of wc kan beter weggelaten worden. Je gaat toch niet bij ieder cafe aangeven dat er een wc is, dat er drinks te koop zijn etc?
Het enige wat relevant is voor de app maker is ref:rustpunt.nu zodat ie al die punten op de kaart kan zetten. Verder Adresinfo, tel. nummer, openingstijden, cafe of shop, fietsvoorzieningen aanwezig en website.

Ik snap het, less is more

Dit is dus al te druk: http://www.openstreetmap.org/changeset/21749687

Merk dat de plattegrond van de boerderij ook niet klopt, maar snap nog niet zo goed hoe ik bestaande contouren kan veranderen of samenvoegen. Ook wat sloten erbij getekend, neem aan dat dat gewoon tekenen en de tag natural=water meegeven.

Er zit zo’n groot verschil in farmshops dat produce= wel gewenst is
produced_on_site
of je nu alleen voor een ijsje kan komen of voor een zak appels, of voor een assortiment. En dan zijn er ook nog farm shops die geen etenswaren verkopen, bloemen planten, tot beelden aan toe.
Misschien niet zo relevant t.o.v. rustpunt.nu
Plattelandsontwikkeling en toerisme met poi laat je zien, wat er op het platteland te doen is.
Zag dat er ook boot rental was, maar hoe relevant het is t.o.v. rustpunt.nu om het nu op de kaart te zetten.
Andere doelgroep?

Het poi gebeuren heeft nog een weg te gaan en staat in de kinderschoenen.
In een "actieve poi iconen"setting ( kleur invulling poiicoon) kunnen zien of het open is, binnenkort open, voorwaarde voor access, fee, betalingsmethode.
In een oogopslag kunnen zien waar en wat en wanneer hoe.
dat is toch het doel van een kaart, doel van een poi popup.
Geef behoefte aan website, in eerste instantie.

POI en routering.
Benzinestation, omdat dit het meest spraakmakende voorbeeld is gezocht via navigatie routering. zondag’s , zoek poi, krijg alle stations maar zie niet in een oogopslag welke open zijn en betalingsmethode.
Daar sta je dan met je auto op zondag bij de poimp, die dicht is. Is me dus op het platteland in duitsland al eens overkomen. Verkeerde POI gekozen om naar toe te rijden.
Zou graag aan de poi icoon willen zien open, zelfs mogelijk over een half uur open of kwartier.
Je berekend route naar pompstation. --------reisaankomst, nog tien minuten en pomp is open. :wink: Of de melding, dat kan niet dan is hij dicht.

Zo ook met toiletten…
Invaliden toilet.

building=shed is in dit voorbeeld niet gepast als je naar woonwagen kijkt
building=static_caravan
dit hokje staat ook op wielen
building=static_shed?

Wat mij betreft is more=more,
de render kan er mee doen, wat hij wil.

je kan de nodes, wat meer spreiding geven waar het echt staat.
heeft later ook hoe en op welk niveau de render het zichtbaar maakt

Staat de naam rustpunt als bord op het huis. op de node waar de tag is.
als iemand met bag import langs komt zal hij waarschijnlijk zaken op het huis zetten of splitsen.

een keer ref:rustpunt.nu=435 is denk ik genoeg
shop=bicycle is verwarrend, mee eens je verwacht wat anders, evenals je cafe zou gebruiken.

En zo zijn er nog al wat punten waar je verder over kan discussiëren.

Succes

Terzijde: ik heb al heel vaak die borden gezien, met daarop een verwijzing naar de site www.rust.nu. Op die site stond nooit wat, en nu word je doorgerouteerd naar een andere site die niks met rustpunten van doen heeft.
Ik vond het altijd mysterieuze borden, maar nu begrijp ik het… je moet dus naar rustpunt.nu.

Ook op rustpunt.nu staat dat logo met daarop www.rust.nu.

Ik snap niet waarom er wordt verwezen naar rust.nu. Waarom is dat??? De stichting Rustpunt bezit die domeinnaam niet eens.
Of zie ik iets niet goed?

Gaf bij mij ook al wat verwarring. Logica.
“Daar heb je een punt!” om in de rustpunt.nu termen te blijven.
Zou haast zeggen dit valt in de categorie marketingblunders.
" Rust " daarna de grote oranje ronde moet dus “punt” voorstellen met daarachter de werkelijke " . " " nu" en dan zou je lezen rustpunt.nu, het is dus een cryptogram. Lastig vooral omdat ze in het logo " www. " ervoor zetten. En je dus leest www.rust.nu
Ze moeten dus hun logo totaal aanpakken, en alles vervangen.
Het zal te kostbaar zijn, en jij niet de eerste bent die daar op reageert.

Ik kwam de tag highway=resting_area tegen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Drest_area

Hoewel de rest_area’s vooral bedoeld lijken voor auto’s, en de rustpunten van rustpunt.nu meer voor fietsers en wandelaars, komen ze nogal overeen.

Ik heb op https://www.openstreetmap.org/way/503764071 een voorbeeld gemaakt van hoe het getagd zou kunnen worden. Daarbij ook ref:rustpunt.nu=449 gebruikt.