Ruiters op voetpad of fietspad?

Wat zijn in Nederland de standaard regels voor ruiters in het buitengebied als er zowel een voetpad als paralel daaraan ook een (niet verplicht) fietspad loopt? Mijn perceptie is dat ruiters op het fietspad moeten. Is dat juist?

Voor zover ik weet mag een ruiter wettelijk (als ie op zijn/haar paard zit :wink: ) niet op een fietspad en ook niet op een officieel voetpad komen. In een buitengebied ken ik niet echt de situatie die je beschrijft tenzij je met een voetpad een “track” bedoelt. In die gevallen zal een ruiter op die track moeten rijden (tenzij verboden maar dan heeft ie daar helemaal niets te zoeken). Langs hoofdwegen zie je ook wel eens ruiters op een fietspad terwijl ze daar officieeel niet mogen komen. Het alternatief (de ruiter op de drukke hoofdweg) is echter ook geen veilige optie (maar wel toegestaan) en daarom worden ruiters op fietspaden veelal wel gedoogd.

Bij mij in de buurt zijn is een bosgebied meet ruiterpaden. Om daar te komen gaan sommige ruiters een stukje over een brom/fietspad. In het gebied zijn ook schelpenpad fietspaden (G13) waar een ruiter echt niet mag en moet komen. Dan trappen ze alles kapot.

Iemand heeft op OSM nu een tag horse=yes op het voetpad gezet. Het voetpad (fine_gravel) heeft alleen een bord G07. Mijn conclusie is derhalve dat de tag horse=yes er af moet. Wat ruiters in de praktijk doen, is hun zaak, maar van het fietspad en het voetpad zouden ze en elk geval weg moeten blijven. Ter plaatse is gras genoeg :slight_smile: Ik zal de betreffende mapper een berichtje sturen.

Beste BikePC,

De standaard verkeersregels kennen geen onderscheid tussen binnen ? en buiten gebied. Dus een fietspad ook toeristisch is voor fietsen en brommers, op de laatste zonder motor en nadrukkelijk verboden voor paarden.
In landelijke regio’s zijn boeren en buitenlui echter gewend aan paarden (werkkrachten) op de weg. Maar paarden horen dus op de hoofdrijbaan, maar een provincialeweg druk 80 - 100 is dan geen aantrekkelijke route ook niet op de fiets. Een korte samenvatting van de wettelijke regels

is hier te vinden.

Het is voor ruiters niet toegestaan om een weg te gebruiken die alleen voor voetgangers bestemd is, ook al loop je naast je paard. Voet- en fietspaden zijn namelijk zogenaamde uitzonderlijke wegen die alleen voor bijzondere verkeersdeelnemers bedoeld zijn. Hoewel je naast je paard loopt, moet je dus wel op straat lopen. Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen. Er zijn geen afzonderlijke verkeersregels voor het stedelijke en landelijke gebied.

Dank voor alle info. Duidelijk zo en bevestigt wat ik al concludeerde bij #3 in dit draadje.

PS. De betreffende mapper heeft nog niet gereageerd op mijn bericht.