routering bromscooter, scooter en fiets

15cm+ (exclusief spiegels) - bron.
Het heeft ook te maken met de subjectieve beleving, met het aantal scooters, de snelheidsverschillen met fietsers, en het feit dat ze een stuk zwaarder zijn (impacteffect bij ongelukken).

Als we gewoon mofa=no op een onverplicht fietspad taggen, en dat zijn de huidige afspraken, en géén tag invoeren voor snorfietsen met elektromotor (zij doen voorlopig gewoon mee als fietsers), dan hoeven we straks helemaal niets te doen. Mocht het weer niet mogen, doen ze gewoon mee als snorfietsen met verbrandingsmotor, en op G13 is het mofa=no. Simple; wij hoeven niets om te taggen. E.e.a. geldt ook voor allerlei andere categorieën die wel/niet op een fietspad mogen.

Zelf zou ik graag de drie (vier, incl fietsstraten) soorten highway=cycleway als eigen wegtypes taggen om van al die andere tags af te zijn. Maar Noordfiets geeft zelf aan waarom dat internationaal waarschijnlijk niet gaat gebeuren.

Inderdaad, dit is niet echt een argument. Dan zouden ook alle scootmobiels moeten worden geweerd van voet- en fietspaden.
Een groepje racefietsers is ook al gauw een probleem omdat racefietsers de openbare weg vaak als racebaan gebruiken en daar is de weg niet voor bedoeld.
En een segway is ook al gauw een probleem. Het liefst willen we helemaal geen last hebben van elkaar.

Het gaat meer om de doorstroming. Wegen zijn niet voor de pret aangelegd maar hebben meestal een economisch motief.
Als de doorstroming goed is, dan is de verplaatsbaarheid maximaal en kan het voor iedereen leuk zijn.

Het gaat meestal niet om het stuur maar de kuip. Als je op een fietspad van 60 cm twee fietser elkaar laat passeren lukt dat met enige behendigheid door beiden aan de uiterste wegzijde te rijden. Zo’n kuip maakt dat erg lastig omdat die net zo breed is als het stuur. Hetzelfde zie je ook bij al die fietskarren die zonodig over smalle paden moeten.

Maar het al of niet te breed zijn is niet waar dit topic over gaat.

Als je in JOSM bij klik op wegen/wegen/voorbestemd fietspad. popup.
Geen instelling mogelijk voor mofa/moped.
moped=designated niet aanwezig in basis mogelijkheden.
Gemiste kans op goede ingave.

Wat zou het toch mooi zijn als de wereld perfect zou zijn en alle mogelijke wensen van alle gebruikers al in de opensource software, die geschreven is door vrijwilligers in hun vrije tijd, zou ziten. Maar helaas …

http://josm.openstreetmap.de/

:sunglasses:

Probeer dit eens: http://www.mijneigen.net/foto/extendedpresets.zip

Link in JOSM naar deze presets en zet de interne uit. ( je hoeft de zip niet uit te pakken )

Overigens viel me op dat JOSM ‘designated’ vertaalt met ‘bestemmingsverkeer’. Dat kom ik vaker tegen. Terwijl access=destination voor bestemmingsverkeer is.

Die kende ik niet, dat is een mogelijkheid.

Snel een paar aanvinken is, de lijst langslopen, brommer en scooter even meenemen, is dan sneller gepiept.
Zal mij er wat verder in verdiepen.
Want bij track en path mis ik ook wat mogelijkheden.
Voor brommer en scooter is het soms hopeloos hoe de borden op elkaar aansluiten.

Het verschil tussen sac uitleg en mtb 1 nummer, zo ook tracktype.
Even dat geheugensteuntje.

ja, dat is verwarrend bestemmingsverkeer twaee keer genoemd.
terwijl dat in belgie uitgezondered “lokaal” of “plaatselijk” verkeer is.
https://maps.google.nl/maps?ll=50.848752,5.014143&spn=0.004782,0.027874&t=h&layer=c&cbll=50.848746,5.014153&panoid=kVvM3tfF73mKkBThg6aKjw&cbp=11,234.98,1,7.07&z=16

Op zich kun je de presets van JOSM eenvoudig van extra tags voorzien. Of uitbreiden met een geheel eigen set van tags, zoals deze:
http://www.mijneigen.net/foto/NL_fiets_preset.zip
Die voeg je toe aan de bestaande presets en verschijnt dan onderin het preset-menu. Nadeel is dat, bij mij althans, de in de presets aangegeven defaults niet getoond worden. Dat is ook met de standaard presets zo overigens. De juiste keys worden overigens wel gewoon toegevoegd.

Lambertus merkte al terecht op dat het uiteraard een (bewonderenswaardig) vrijwilligersproject is. Soms levert dat rare vertalingen op. Het Engels is uit het Duits gedacht en daarna weer naar het Nederlands vertaald. De menureeks ‘wegen’>‘wegen’ was eigenlijk bedoeld als ‘highways’>‘ways’, wat beter vertaald was met ‘wegen’>‘paden’. Ook heeft de Duitse programmeur een andere visie op fietspaden en ze in 1 groep gegooid met track en path, terwijl wij in NL dit eerder onder de groep ‘straten’ hadden gezet. Hij is voorstander van highway=path, bicylce=designated als vervanger van highway=cycleway. Dat heb je soms, mensen die fietsen niet als serieus voertuig zien maar in het groepje voet/paard/fiets gooien :wink:

OSM / Josm Volledig mee eens, :).
Opmerking was ook alleen bedoelt t.a.v de routering, invulmogelijkheden voor brommer scooter.

Fietsen, dat zal visa versa zijn.

En begrijp de redenering van opsteller.
En daar kan ik inkomen.
Want in eerste instantie is het ook zo, road, track, path.
Pas met een bord erbij dan is cycleway mogelijk, als onderverdeling mogelijk.
We noemen het ook een fietspad. Voetpad.

Routering brommer/scooter.
Helaas is het op vele plaatsen zo dat de geplaatste borden niet op elkaar aansluiten.
Van de week eens wat meer op gelet.
Als ik een brommer zou hebben dan moest ik vele overtredingen maken om mijn weg voort te zetten.

Daar sta je dan tussen de vluchtheuvel. Eesergaard niet te bereiken.
https://maps.google.nl/maps?ll=52.803212,6.127603&spn=0.001145,0.006968&t=h&z=18&layer=c&cbll=52.803212,6.127602&panoid=oB-xL2x1k2TtlGrB0faZUw&cbp=11,203.23,0,9.84
Lange fietspad brommer toegestaan, buiten de bebouwde kom niet op de provinciale weg.

@noordfiets: heel nuttig, dank je wel. Ik was aan het puzzelen hoe dat moest. Nu begrijp ik het.

Defaults in een combo key voor ‘moped’ en ‘mofa’ werkten voor mij ook niet.
Maar voor de andere combo keys werkt het gewoon (Bijvoorbeeld, ik heb bij Pedestrian nu als default foot=yes en bij Surface default=asphalt en die verschijnen wel.
Het lijkt erop dat dat niet goed werkt als een key al aangegeven staat als ‘verplicht’ en het een tweede keer als combo voorkomt.

Maar voor de drie categoriën is het niet nodig om moped en mofa veranderbaar te maken, want ze zijn per definitie bekend:

Graag gedaan.
Wel een opmerking: foot=yes is toch overbodig? In ons land loop je achtereenvolgens op het trottoir, fietspad of weg tenzij expliciet of door wegtype verboden. Dus enkel wegen waar een bord verboden voor voetgangers staat krijgen foot=no.

Ben het uiteraard met je eens. Ik weet ook niet meer waarom ik dat ging doen (was naar aanleiding van een opmerking hier, maar welke …; misschien vanwege het vastleggen van relaties voor wandelpaden waar het over een (brom)fietspad loopt). Ik zal het eruithalen.

Blijft uiteraard zo dat als je voetgangers niet uitsluit van een naastgelegen weg, routers dat kunnen gaan gebruiken. (Is dat erg? Dat weet ik niet. Maar als je op een LAW de markering wilt zien, moet je wel lopen aan de kant van de weg waar het te vinden is, en bij fiets/bromfietspaden of trottoirs aan beide kanten van de weg geeft dat weleens problemen.)