Routerelatie => gpx : hoe doet overpass-turbo dat?

Weet iemand toevallig waar ik de sources kan vinden van wat overpass-turbo gebruikt om een route als gpx te exporteren?

Ik wil kijken of ik iets kan doen om daar support voor de rollen (main, alternative, approach) in te krijgen, vooral dat je een optie hebt om alleen main te exporteren. Omdat je dan bij een goedgemapte route één aansluitende trail krijgt.

Zie https://github.com/tyrasd/overpass-turbo/blob/master/package.json

"togpx": "tyrasd/togpx#4396a386fd179be6876f7443438909d524651eed",

Dus:

togpx lijkt alleen de vertaling van al opgevraagde data naar gpx te doen.

Misschien zoek ik het te ver en kan er in de overpass query gefiltered worden op rol?

Ik zie in de query language van overpass-turbo wel dingen die over relaties en members gaan: Overpass API/Overpass QL - OpenStreetMap Wiki

Maar dit is voor mij veel te moeilijk. Misschien kan iemand die hier beter in thuis is een startvoorbeeld maken?

Kan je een voorbeeld van een relatie geven?

Andere vraag: Kan het wel met https://hiking.waymarkedtrails.org?

Een voorbeeld zou inderdaad wel handig zijn om beter te begrijpen wat je zoekt. Voor mij is Overpass ook redelijk nieuw maar dit lijkt veelbelovend voor het selecteren van members: Overpass API/Overpass QL - OpenStreetMap Wiki

Voorbeeld deel van de query voor selecteren members van relatieset mijn_route met rol main:

way(r.mijn_route:"main") -> .main_ways;

Oei, een voorbeeld wordt lastig - want alles is nu zo getagd dat er een hoofdroute is en daarnaast aparte relaties voor de alternatieven. En dat is dan met name ook gericht op het feit dat waymarkedtrails niets met die rollen doet. Als je er serieus naar wil kijken zou ik een route moeten omkatten, dwz zo indelen dat er 1 relatie is waar de alternatieven ook inzitten. (En dan expliciet main taggen. Normaal is de rol leeg, wat default is voor main. )

Dat kan wel zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. Ik zal er morgen eentje maken.

PS: gelijk maar gedaan. Deze routerelatie heeft een korte approach van 4 ways, die hebben dus de rol approach. De overige wegen hebben de rol main.
Wat ik dus wil hebben is de routerelatie maar dan alleen de main members, en dat dan exporteren als gpx. (Als dat bij dit eenvoudige modelletje lukt dan ga ik het moeilijker maken!)

Dat lijkt eenvoudig. Ik dacht te begrijpen dat je er eerst recursie en een aggregator op los moest laten, en daar ging mijn hoofd van spinnen. Met sql kan ik veel, maar dit taaltje ligt mij niet!
Het lijkt dus wel te kunnen!

Heel herkenbaar. Voor mij ook altijd en worsteling. Met deze site kwam ik iets verder.

Dit overpass voorbeeld helpt wellicht om een oplossing te zoeken. En deze laat het voorbeeld zien van de routerelatie die je hebt aangepast.