Routeberekening Osmand +

Waarschijnlijk niet de juiste plaats voor mijn vraag, tóch waag ik het erop.
Op mijn smartphone Motorola G7, Ram 2GB, opslagruimte 32GB waarvan 11,27 GB beschikbaar, heb ik Osmand + versie 4.1.11 geïnstalleerd. De wegenkaart van Nederland is geïnstalleerd.
Een eenvoudige routeberekening voor de auto over 40 km kan niet gemaakt worden. Opgegeven reden: mogelijk niet de juiste kaart geïnstalleerd.
Wat zou de reden kunnen zijn dat deze app dit probleem niet kan oplossen?

Wel interessant om eens even te proberen: ik ben geen OSMand gebruiker, maar Locus Pro (Classic tegenwoordig). Dus ik heb OSMand installed op mijn OnePlus 8T (doet wel wat meer dan een G7), ik zie dat ik aan de beta meedoe: versie 4.2.0. Hij begint eerst de Noord-Brabant kaart te downloaden. Ik zet dan de GPS aan terwijl ik de tuin in loop en tik op de P van mijn werk en op navigatie: een 50.2km verderop geeft ie aan en ik kan beginnen met navigeren. Ik check nog ff de kaart op mijn recente edits en zie tot mijn tevredenheid dat de kaart redelijk recent is. Dus werkt als een tiet voor mij. Misschien een andere app proberen, bv organic maps: zie slide 9: https://www.rees-five-o.nl/OSM_LocHal_05.pdf. Succes!

Trouwens, als je de Locus app gebruikt kun je (heel makkelijk) de vector kaarten van https://www.openandromaps.org/en/downloads/europe installeren: dan heb je meteen heel OSM Nederland Map van mei 2022. Of van elk ander land, recht uit OSM. Je hoeft slechts in een browser op je phone naar die url te gaan en te klikken op ‘install in Locus’.
Ook kun je zelf de navigatie router engine instellen in Locus, zoals GraphHopper of BRouter (die is ook heel geweldig online in browser: http://www.brouter.de/brouter-web). Op die manier navigeer ik met mijn phone; even kijken welke router engine ik draai, ik zie dat ik GraphHopper gekozen heb.
Je kunt zo heel leuke dingen doen met je phone in het veld in combinatie met OpenStreetmap kaarten: zo doe ik OSM surveys.

  • Heb je het auto profiel geselecteerd?

  • Het zou kunnen dat er een onderbreking in een weg zit, waardoor een super omweg berekend zou moeten worden.
    Wellicht met een andere routeringskaart even checken, (ook door Frank geadviseerd) bijvoorbeeld op :
    https://brouter.de/brouter-web/#map=5/50.990/9.860/standard

  • Zoals al gezegd door Frank, installeer een andere app (“lichtere”) om uit te sluiten dat je smartphone het niet aan zou kunnen.

  • Soms heb ik het ook, maar niet over een afstand van 40km, als ik weet dat ik een lange route wil rijden, zorg ik dat ik een GPX inlaad, welke door een andere applicatie gemaakt wordt, bv basecamp, of Brouter, of iets dergelijks, dan geef ik de opdracht om van A naar B te rijden, met gebruikmaking van de ingeladen track. Nadeel is als je verkeerd rijdt, je steeds naar een volgend punt teruggeleid wordt, omdat je die hebt overgeslagen.

  • Nederland bestaat niet meer als 1 downloadkaart, maar heeft voor alle provincies een download, wellicht 1 provincie niet geïnstalleerd?

  • Wil je de plaatsnaam A en plaatsnaam B misschien vermelden, zodat ik het kan testen op mijn smartphone.

Soms ligt het ook aan heel specifieke instellingen. Een paar jaar terug had ik zoiets met de instelling “vermijdt tolwegen”: dit vermijd(de?) tolwegen ten koste van alles, zelfs als er geen alternatief was met de geïnstalleerde kaarten. (Het betrof toen de tunnel bij Terneuzen en ik had Vlaanderen niet geïnstalleerd)

Ik ben een fanatieke gebruiker van OsmAnd, en ik heb het eens proberen na te doen…

Als ik navigeer in een land waar ik de kaarten niet van heb, krijg ik de melding: “Enkele offline kaarten (…) ontbreken. Download kaarten.”. Als ik daar op klik krijg ik een nette lijst met benodigde (deel) kaarten.

Het lijkt er dus op dat je NL kaart te oud of niet goed is. Probeer eens via kaarten → geïnstalleerd → de NL kaarten weg te gooien en het opnieuw te proberen.

(Let op, de normale kaarten van NL zijn tegenwoordig opgesplitst per provincie, eerder was dat 1 grote. Er is nog wel een enkele “alleen wegenkaart”, maar die heb ik nooit geprobeerd)

off-topic maar ik waardeer de verdienste van de vraag! Beste formulering is nmbm “dit vermeed”.

Dat is sterk.

Dank aan allen die de moeite hebben genomen om op mijn bericht te reageren.
Inmiddels heb ik de actueelste kaarten geïnstalleerd, de app verwijderd en opnieuw geladen én de Motorola uit- en ingeschakeld. Allemaal zaken die ik eerder al gedaan had zónder resultaat. Tóch is het goede nieuws nu dat Osmand+ weer werkt zoals ik hem al jaren gebruik: naar tevredenheid, maar als een trage routeberekenaar, mogelijk veroorzaakt door de geringe (?) prestaties van de Motorola.
Mij viel het verschil in snelheid van berekenen op met “Organic maps” die door FrankOverman genoemd werd.

Mijn oog viel recent op de routeringsmogelijkheid mbt Brouter in OSMAND.

Biketory heeft hier een uitgebreide handleiding over gemaakt.
https://biketory.nl/content/54/brouter_in_osmand_voor_fiets_navigatie.html

Het is best complex om in te stellen, maar off-line werkte ik al veel met Brouter, en een integratie in OSMAND ga ik nu proberen!

Dit komt wellicht ten goede aan jouw Motorola.

De OsmAnd router is wel steeds beter aan het worden.

Toegegeven, ik doe nooit aan fiets/auto routing, maar het “hiking” profile heeft geen enkel probleem met >170km en 12 tussenpunten voor een bergwandeling (zonder tussenpunten, 45km, dus de omweg voegt best wat complexiteit toe). Op een Samsung S20 FE kost dat <20 sec, dan save as gpx, klaar als basis route met mooi hoogte profiel en weinig asfalt.

P.s fiets routing doe ik ook altijd met een voetgangers profile, maar dat ligt meer aan OSM data dan de router :wink:

Wat is nmbm? Nationale moeders bedotten moeders?
Maar “dit vermeed” is volgens mij ook niet goed want het gaat over een instelling. Het is dus “deze vermeed”.
:stuck_out_tongue:

De tussenpunten maken de routeberekening juist een stuk simpeler. Osmand kan dan de route in 13 kleine stukjes knippen.

Maar ik merk dat ik tegenwoordig gewoon de 1200 km naar mijn tante in Frankrijk in een keer in Osmand kan gooien. Daar is 'ie dan wel 23 minuten mee aan het rekenen, dus een paar tussenpunten zijn wel handig, maar ok.

nmbm = imho

In mijn heilige ochtendjas?

Niet mijn bescheiden mening = in mijn hopeloze ongelijk

Ik wil met deze comment inzichtelijk maken waarom OSMAnd op het moment trager is dan heel wat andere routeerders. Het ligt dus niet per sé aan je apparaat.
In de roadmap van OSMAnd staat:

Het bidirectional A* algoritme plaatst twee circkels om het start- en het eindpunt plaatst.
Voor elk kruispunt in een circkel wordt bijgehouden wat de kortste route van het beginpunt naar dat punt is (of de korste route van dat punt naar het eindpunt).
De cirkels worden langzaamaan uitgebreid door nieuwe wegen te bekijken, die ruwweg richting het andere eindpunt gaat.
Dit gaat zo door tot de cirkels raken. Als een punt in beide cirkels ligt weten de kortste route van het beginpunt naar dat punt en van dat punt naar het eindpunt.

Het Contractions hierarchies algoritme deelt de wereld op in gebieden. Deze zijn verdeeld over lagen met verschillende schaalniveaus.
Denk bijvoorbeeld aan kruispunten - wijken - dorpen - gemeentes - provincies - landen - …
Voor elk gebied worden de korste routes voorberekend tussen ieder paar van kruispunten op de rand.
Om een route te berekenen bereken je eerst de kortste routes naar de kruispunten op de rand van je wijk.
Dan met de voorberekende routes zoek je de korste route naar de kruispunten op de rand van het dorp.
Dan daarvandaan naar de rand van de gemeente etc.
Dit doe je tegelijk ook vanuit het eindpunt, tot beide in hetzelfde gebied vallen.
Dit zorgt ervoor dat je niet individuele wegen/kruispunten moet bekijken voor het grootste deel van de route.
Daardoor vinden routers met dit algoritme veel sneller de korste route

1 Like

Thanks!
Leuk om eens dieper in te duiken

Iemand enig idee waarom OsmAnd hier in de fout gaat.
Startende mapper had de routering willen verhelpen maar dat was met de beste bedoelingen niet goed gegaan.
Het opgeplakte fietspad met overweg op het tunnelgedeelte heb ik verwijderd.
https://www.openstreetmap.org/changeset/121269797

Ik heb eigenlijk geen ervaring met OsmAnd icm met het gebruik van tracks.

Dat stuk routeert met OsmAnd zoals verwacht (met kaarten van 1 april en 1 mei). Zowel voor wandelaars, hikers, fietsers.
Auto’s moeten natuurlijk omrijden.