Roundabout exit counting bug

Dag.

Ik heb al veel gelezen over het foutief tellen van de wegen van rotondes door Garmin GPSsen. IK heb ook al wat zitten testen maar krijg het niet goed.
Toegaande wegen en afgaande wegen gesplitst op verschillende nodes wil ook niet werken.
Ook niet als deze eenrichting worden aangemerkt, zodat je de oprit naar een rotonde niet kuint gebruiken als afrit.

Ik komer dus niet uit, in alle gavallen die ik test test de GPS (of mapsource aanwijzingen) een afrit te weinig?

Wie weet hoe het komt, ist het een bug in mkgmap of doet Garmin iets geks?

gr Wim

Wim,

Er kan inderdaad een probleem zijn als een uitgaande en inkomende weg op de rotonde bij dezelfde node samenkomen. Hoe kom je aan de garmin kaarten? Maak je ze zelf met mkgmap of download je ze ergens?

Is het een bepaalde rotonde waar je dit bij ziet?

Groeten,
Colin

Ik maak de kaarten zelf na download van set van GEOFABRIK.DE , omdat ik lean and mean kaarten wil hebben om te toeren. Ik gooi alle onnodige dingen eruit (bakkers, scholen ed) . Ik wil tankstations en eetgelegenheden erin.
Ik zou wil eens willen weten of anderen dit ook hebben. Ik kan ook proberen om een origineel setje van http://garmin.openstreetmap.nl/ downloaden of het daar ook inzit.
Het kan nl ook in de omzettingvan mezelf liggen (oude mkgmap en andere options), dat wil ik dus eerst weten.

gr WIm

Hallo

IK ben eruit, het ligt aan de style files, ik weet niet waarom.
Ik had deze regels erin staan, van de site http://www.cferrero.net/maps/maps_FAQ.html

# routable roundabouts
junction=roundabout & highway=motorway [0x0c road_class=4 road_speed=5 resolution 24 continue]
junction=roundabout & highway=trunk [0x0c road_class=3 road_speed=5 resolution 24 continue]
junction=roundabout & highway=primary [0x0c road_class=3 road_speed=4 resolution 24 continue]
junction=roundabout & highway=secondary [0x0c road_class=2 road_speed=3 resolution 24 continue]
junction=roundabout & highway=tertiary [0x0c road_class=1 road_speed=3 resolution 24 continue]
junction=roundabout & highway=unclassified [0x0c road_class=1 road_speed=2 resolution 24 continue]

De continue commandos lijken rout in het eten to gooien, waarom is me niet duidelijk.
Wie kan het verschil uitleggen met de “default” roundabout instellingen uit de styles die default bij mkgmap zitten. Die werken dus wel. Ik heb ook de garmin.openstraatmap.nl kaarten geprobeert, deze werken ook goed.
Ik denk te weten dat mkgmap standaard stopt met “analiseren” als hij de eerste regel in de styles file tegenkomt die matched, het continue commando geeft mkgmap de mogelijkheid om door te gaan met analyseren. Wat ik niet snap is dat hij dan de afslagen niet goed telt.
gr Wim

Ik denk dat het ligt aan de continue regel. Als mkgmap later nog eens een regel met bijv. highway=secondary tegenkomt, wordt die nl óók uitgevoerd.
Dan krijg je dus twee routerende lijnen op elkaar en daardoor raakt de Garmin van slag.

Beter is het om dan alleen de highway=secondary & junction=roundabout zonder continue te renderen.
Wil je echter een mooi oranje lijntje hebben die matched met de secundaire weg, dan zou ik een niet routerend lijntje eroverheen leggen.
Dan wordt die regel
junction=roundabout & highway=secondary [0x0c road_class=2 road_speed=3 resolution 24 continue] moet dan worden
junction=roundabout & highway=secondary [0x### resolution 20]

Met 0x### een lijntype die niet routerend is en in je typ file hetzelfde eruit ziet als de highway=secondary

Zelf was ik meer aan het denken in de richting dat er wegen “vergeten” zijn in deze vergelijkingen.
Wat doe je met “residential” “minor”, wellicht ook nog “track” etc.

In de laaste default versie van MKGMAP styles staat het volgende*

Roundabouts

junction=roundabout & highway=trunk [0x0c road_class=3 road_speed=2 resolution 18]
junction=roundabout & highway=primary [0x0c road_class=3 road_speed=2 resolution 19]
junction=roundabout & highway=secondary [0x0c road_class=2 road_speed=2 resolution 20]
junction=roundabout & highway=tertiary [0x0c road_class=1 road_speed=1 resolution 21]
junction=roundabout & highway=unclassified [0x0c road_class=1 road_speed=1 resolution 21]
junction=roundabout [0x0c road_class=0 road_speed=1 resolution 22]*

De "vergeten wegen van de rotonde " vallen dan onder de laatste regel begrijp ik, waar je de rest op een hoop gooit als je de wegen niet kent. Volgens mij had ik die er niet bij staan :frowning: en wordt daardoor de weg in een later stadium in de styles file als “gewone” weg gezien, wat zou betekenen dat hij niet als roundabout wordt aangemerkt en dus niet getelt. Je kunt er dan wel over routen maar met de telling van wegen op de rotonde gaat het dan mis.

Kan dit het mechanisme dan zijn? De rotondes die ik bekeken/getest heb, hebben ook allen wegen van een andere klasse (met minor en residential.

gr Wim

Ja dat zal het dan wel zijn, als je Garmin niet weet dat het een rotonde is, worden die wegen als gewone kruising gezien.

Het zit zeker in dit stukje code in de line files.
Ik heb de code uit de world-test gecopieerd, ook handmatig “continue” en “continue with_actions” erbij gezet. Ik hoop hiermee eerst de rotonde te definieeren en daarna de kleur van de weg/rotonde.

Op zich werkt het “beter inkleuren” goed maar op een of andere manier verliest hij toch de junction of wegentelling.
Ik blijf proberen.
Ik hoop niet dat ik ergens een foutje in de lines style file heb zitten, dat is lastig zoeken

Update even later: de world-test lines file werkt ook niet.
Het lijkt in het “continue” of “continue with_actions” commando te liggen of ik gebruik het verkeerd lijkt wel.
Wat ik begrijp is dat met “ciontinue” mkgmap zoekt naar een volgende vergelijking die past, maar dan de eerste actie vergeet.
Bij “with_actions” wordt ook de eerste bewerking meegenomen zegt de wiki en dat zie ik niet gebeuren.

Doe ik de junctions classificeren als beven beschreven, zonder de continue commandos dan gaat het goed, maar ziet de kaart er iets minder uit.

enweer een update: ik lees je bericht over 2 routerende lijnen op elkaar, ahum, dat is het dus.
Niet meer doen dus.

grWim

Dat is het lastige, voor zover bekend is kent Garmin maar één routerende lijntype voor rotondes: 0x0c
Ik heb het in mijn OFM als volgt opgelost:

junction=roundabout [0x0c road_class=1 road_speed=1 resolution 24 continue with_actions]
junction=roundabout {set access=no}

In dit geval tekent die wel twee routerende lijnen (0x0c is transparant dus die zie je niet, maar wordt wel gebruikt om te routeren).
Nadat deze regel is uitgevoerd worden alle rotondes op slot gezet.
De tweede keer dat mkgmap een roundabout tegenkomt wordt die wel ingetekend (in de juiste kleur) maar niet gebruikt om te routeren want ik heb
de access geblokkeerd.

Ik heb gisteren avond de styles van CFERRERO gedownload en getest, hij gebruikt een soortgelijke constructie als jij beschrijft.
Als de rotondes eenmaal getag zijn als roundabout, zet hij een variabele zodat ze niet ook nog als weg aangeduid worden.
Na de tag maakt hij een “niet routable” object ervan waarbij hij met zijn TYP file de kleur goed zet.

Dat werkt.
Ik heb ook de mogelijkheid erbij gekregen om wegen op hogere zoomniveaus er anders uit te laten zien, secundaire wegen die eerst dik zijn, op hoger nivo streepje en nog hoger wegvallen.

Vervolgems moet ik nu nog kijken hoe het in mijn garmin quest uitziet

Wim

Dag.

Nu ik de rotondes op orde heb, ben ik er wel achter dat er in Belgie heel wat rotondes liggen dit niet als roundabout zijn aangemerkt maar enkel een 1-richting optie gezet hebben.
Kun je de rotondes automatisch laten opsporen zodat ik ze kan aanpassen? of is het gewoon zoeken op de kaart?

gr Wim

Je zou alle wegen met junction=roundabout wel een apart kleurtje kunnen geven in je editor (hangt ervan af welke je gebruikt) zodat je de rotondes zonder junction=roundabout makkelijker eruit kan pikken, maar iets automatisch opsporen wat er niet is lijkt me lastig.