Rotzooi weggegooid....

Even zonder verdere woorden:

https://www.openstreetmap.org/changeset/44911126
http://www.openstreetmap.org/node/2758125047

De “nieuwe” mapper heeft inmiddels gereageerd op mijn mail.

“Verder zal ik niets meer doen op die kaart tot dat ik voldoende ervaring heb en zeker weet waar ik mee bezig ben. Nogmaals mijn excuses en ik hoop dat het ongedaan gemaakt kan worden.”

Hopelijk kunnen we als community helpen om de sporen die binnen 1 dag in 98 Changesets zijn gemaakt.
Ik wil voorstellen om elke wijziging die noodzakelijk is op de changeset te plaatsen die het heeft veroorzaakt.

Ik hoop dat Paul snel reageert.
Ik zal vanaf nu iedere edit van Paul in de gaten houden en persoonlijk direct reverten als hij weer van dit soort rotzooi veroorzaakt.

AH, opening_hours was: “Mo-Th 08:00-20:00; Fr 08:00-21:00; Sa 08:00-20:00”
“Verfijnd” in: “Maandag-Zaterdag 08:00-20:00”

Heel fijn…

https://www.openstreetmap.org/changeset/44904568#map=19/52.21639/6.91497&layers=N
http://www.openstreetmap.org/node/2758125047

Ik was al zo blij dat we van Gerrit af waren…

Twee opties:

  • AnkEric: “Per direct een blokkade voor deze gebruiker totdat er een dialoog is geopend”.
    Een moderator/administrator moet dat als optie hebben.
    DWG kan daarna het bezwaar afhandelen en een definitieve beslissing nemen. Of terugdraaien, met excuses voor het onterechte ingrijpen: ook wij maken veel foutjes en fouten.

  • vanaf nu iedere edit van Paul in de gaten houden en persoonlijk direct reverten als hij weer van dit soort rotzooi veroorzaakt.

Persoonlijk vind ik dweilen met de kraan open niet prettig.
Reverten evenmin.
Ik kan nuttiger én aangenamer werk bedenken. Vooral buiten OSM!

Maar, die stapel BAG nodes die als zijnde “rotzooi” is “weggegooid”? En dat vervolgens van het commentaar “Rotzooi weggegooid…” voorzien?
Ik sta open voor minder negatieve formuleringen, maar in mijn boek is dat heel simpel: “vandalisme”.
En daar staat zelfs een boete op.
En dat gaat veel verder dan iedere keer weer “direct reverten”.

Ik had Paul direct al een PM gestuurd met het verzoek te reageren op dit topic.
Hij heeft zojuist bij de changeset gereageerd:

http://www.openstreetmap.org/changeset/44911126

Ook in zijn persoonlijke antwoord op mijn PM blijkt wel dat het hem inderdaad spijt en dat onbekendheid heeft geleid tot zijn handelen.

Ik heb het gezien, ook hier op het forum.

“Hier kan wat mij betreft een slotje op, ik heb zoveel fouten gemaakt dat eerst heel veel heel goed moet lezen voordat ik weer wat ga doen”.

Excuses aanvaard en waardering voor deze reactie!

Misschien hebben we er weer een goede mapper bij?! Over enige tijd na “heel veel heel goed lezen”…

Edit: De discussie in de Changeset vind ik dan weer minder…
Edit: … maar ook die loopt goed af…

De mapper heeft spijt van zijn acties, Hij zou willen “dat het met een “ongedaan knop” ongedaan gemaakt kon worden.”

Toch lijkt me reverten geen goede oplossing.
Ik stel voor om de op de changesets de verbeteringen te melden, en nog belangrijker, waar hij het in de wiki terug zou kunnen vinden hoe het wel gemapt zou moeten worden.
Ook weet ik dat dit zeer veel energie gaat kosten.

Het is nu wel zaak om systematisch de changesets te reverten.
Dat gaat mijns inziens het mooiste van achter naar voren.
Dus op deze lijst:

http://www.openstreetmap.org/user/Paul%20De%20Kantelaar/history#map=13/52.2112/6.9132&layers=N

bovenaan beginnen en dan changeset voor changeset weer terug werken.
En dan inderdaad bij iedere changeset zelf aangeven dat je die revert hebt gedaan.
Ik wil daar best aan bijdragen, maar wil dat vanavond niet meer doen.
Misschien moeten we een schema afspreken?
Commodoortje, kan en wil jij?
AnkEric, ik durf het je bijna niet te vragen…

Terecht…
Ik loop dankzij mijn OSM-projecten (tussen aanhalingstekens) behoorlijk achter op mijn echte werk (dat wél betaald is).
Aan de andere kant: Quick and Dirty heb ik dat binnen een dag klaar.
Maar dat “Dirty” is dan wel meteen de valkuil. Er is ook waardevolle informatie toegevoegd. Patat eten in een eetcafé, waar geen “teras is”, bijvoorbeeld. Als de doelstelling is om geen “kind met het badwater weg te gooien” dan moet ik eerst iets aan mijn humeur verbeteren.
Maar aan de andere andere kant: hoe langer we wachten…

En aan de achterkant:

  • “op de changesets de verbeteringen te melden” > dit doe ik altijd
    Maar bij een revert is het weer extra werk om dan ook nog te kijken wat je gerevert hebt.
    Zucht…

  • “waar hij het in de wiki terug zou kunnen vinden hoe het wel gemapt zou moeten worden” > dat lijkt op “werk”.
    Zucht… Is dit een reële eis?

Natuurlijk niet.
Ben alleen aan het zoeken naar “de best mogelijke” oplossing.
Compleet reverten ben ik ook geen voorstander van.
Inmiddels ben ik begonnen met aanpassingen maken. Ik laat via een note verschijnen dat ik iets gewijzigd heb.
Soms maak ik een vewijzing in de changeset om de nieuwe mapper de handvaten aan te reiken.

Marc, reverten lijkt me echt niet de beste oplossing.
De mapper heeft inderdaad veel positieve bijdragen maar de kunst van het mappen is hij nog niet machtig.
Dit is hem overigens zeker niet kwalijk te nemen.
Wel ging hij voortvarend en veel te omvangrijk van start, beetje de vorm van g…
De olifant in de porselijnkast moeten we proberen te voorkomen, en hopelijk pakt de mapper het positieve eruit.

Wat weg is krijg je alleen met een revert terug. Is er veel weg?
Revert is ook voor mij het allerlaatste redmiddel.

Enige tijd geleden beschreef iemand, weet niet meer wie, een werkwijze waarbij je in twee layers werkt.
Dan blijft je het overzicht houden op de waardevolle informatie.

Aan de andere kant: hoe waardevol is iets dat er twee dagen geleden nog niet was?

Maar als er meer fout is dan weggegooid, dan inderdaad gewoon JOSM-en en kijken… veel kijken…

En als je niet revert dan kun je gemakkelijker tegelijk werken. En is de tijdsdruk weg.

Ik zal proberen om hetgeen wat weggegooid is weer te herstellen.
Hierover kan ik geen harde beloftes maken, toch ga ik hier een poging in wagen.

Ik lees nu dit bij het commentaar: Reactie van richardbrinkman ongeveer een uur geleden
Changeset is teruggedraaid.

https://www.openstreetmap.org/changeset/44911126

In goed overleg met Richard en mij zijn alle changesets gecontroleerd en evt aangepast.
Dit alles met behoud van waardevolle aanvullingen door de nieuwe mapper.
Overigens kost dit wel veel energie en ik hoop dat de nieuwe mapper in deze meeleest en begrijpt wat er bedoeld wordt.

Nu is het zaak dat je je inleest en als je iets niet begrijpt vragen kunt stellen op dit forum.
Het lijkt erop dat alles wat hij heeft uitgevoerd met zeer goede bedoelingen is gebeurd, alleen enige kennis van OSM ontbrak hem.
Op de changesets zijn af en toe wat tips gegeven om te begrijpen hoe OSM werkt.

Mijn complimenten!
(Hoef ik mij ook niet meer schuldig te voelen dat ik nu, grotendeels, gewoon aan het werk ben).

Inmiddels ben ik een heel eind met het verbeteren van Paul’s changesets. Ik kan inderdaad beamen dat het allemaal tegoedertrouw is gedaan. Feitelijk heeft Paul ook maar 3 fouten gemaakt: adres nodes weggegooid omdat hij dacht dat dat rotzooi was, addr:country=Nederland toegevoegd (wiki niet goed gelezen denk ik) en opening_hours in een eigen verzonnen formaat. Helaas heeft hij op 1 dag 98 changesets verstuurd, zodat het reverten een monikenwerk is. Te meer, omdat hij ook goede verbeteren heeft gedaan, zoals het invoeren van website, wikidata en wikipedia artikelen voor de winkels. Daarom kan je niet klakkeloos reverten, maar moet je alle goede verbeteringen mergen met de foute “verbeteringen”.
De vorderingen kan iedereen makkelijk zien op http://www.openstreetmap.org/user/Paul%20De%20Kantelaar/history. Ik geef namelijk op elke changeset die ik heb gecorrigeerd commentaar, zodat iedereen kan zien hoe ver ik ben gevorderd. Alles waar nog 0 commentaar op is geweest, moeten nog gecheckt en hoogstwaarschijnlijk gecorrigeerd. Morgen ga ik weer verder met het restant. Mochten anderen mee willen werken, graag. Zo delen we het werk. Mijn werkwijze is om bij elke changeset (die vaak 1 enkele winkel bevat, die vaak in 4-5 changeset door hem is veranderd) in JOSM in te laden en dan met de history viewer de situatie van voor Paul’s edit met de laatste changeset van zijn hand te vergelijken. Alles wat in mijn ogen een goede verandering laat ik staan, alles wat een verslechtering is revert ik (opening_hours) of delete ik (addr:country=Nederland). Vervolgens geef ik commentaar op al zijn changeset die met die node te maken hebben.

Ik lees in mijn mail dat Commodoortje inmiddels de rest van de changeset heeft verbeterd.

Voor zover ik zie zijn alle changesets behandeld, heb net nog 1 als goed gemarkeerd door een commentaar te plaatsen, verder is alles met een nul wat ik kon vinden al door jou of Commodoortje aangepakt.