Rolstoel en toiletten. (toilets)

Je neemt iemand met een rolstoel mee naar een stad of anderszins.
Mooi weer, je wilt even op het terras zitten, waar doe je dat.

Gaan zitten is veelal ook even naar het toilet, welke gelegenheid heeft het goed voor elkaar en wie niet.

OSM, waar toilets zijn aangegeven, hebben ze ook die extra informatie voor de rolstoel gebruikers, maar ook voor de minder behendige. Iemand met een scootmobiel en een rollator.

met style

Overpass Query

Amsterdam

Welke tags kunnen we het beste toevoegen?
Kijkend naar de bruikbaarheid.

En zo heb ik enkele ervaringen.
We bezoeken een plein met terrassen, wordt door de restaurant eigenaar verwezen naar een ander restaurant met een invaliden toilet, daar aangekomen moeten we een normale toilet in, het is dan een normale toilet, waarbij de rolstoel niet in de wc ruimte past de deur moet open blijven en er waren twee handgrepen op 80 cm aan de deurpost geplaatst.
Het eerste restaurant heeft toiletten, maar je moet met een best wel stijle trap naar boven, wat niet iedereen kan.

Uiteindelijk bij een bioscoop die tot veelal 00:45 uur open is het invaliden toilet mogen gebruiken, en dat het beheer er voor open staat. Jullie zijn altijd welkom. Wat op zich een tag waard is.

Zo moet ik wel vaker op zoek naar een externe wc, zoals bijvoorbeeld bij het havenkantoor met de douches, met wel beperkt openingstijden.

Op andere plaatsen moet je eerst een sleutel vragen voor het invalidentoilet.
Of moet het hekwerk worden verwijderd of ingeklapt.

Het met een trap wel of niet bij toilets kunnen komen is belangrijke informatie. Een goede tag daarvoor is gewenst.

De keuze waar ga je zitten hangt dan af van of er een goed bereikbare toilet is of in de omgeving.

Ik zou hier toch wat meer aandacht voor willen vragen.

En mis een offline app voor deze informatie.

amenity= toilets

Wheelchair_accessible_toilets

Hoe behendig de persoon van de rolstoel is, is ook belangrijk, kan men staan en dan draaien, de broek naar beneden, wel of niet geholpen, dan moet er voor de hulp wel ruimte om de toiletpot zijn. Zo ook of de rolstoel naast de toiletpot kan komen, schuivend op de wc kan gaan zitten vanuit de rolstoel. Belangrijk is ook of er handvaten naast de pot zijn, wel of niet neerklapbaar. Kan je de rolstoel keren in de ruimte.

Belangrijk is in eerste instantie is er een of geen.

Als er tags aangegeven zijn voor toilets en er staat wheelchair=yes of limited bij, wil dat niet zeggen er is een wheelchair toilet, als die er niet is, is het belangrijk om toilets:wheelchair=no bij te taggen.

4 Likes

Helaas zijn de mogelijkheden vrij beperkt in OSM is mijn mening.
Kan je dan helemaal geen meer gedetailleerde rolstoel toegankelijke info over een gebouwen/toilet toevoegen in OSM ?
Gelukkig niet ! Want er is al een heel legertje minder validen mensen die tegen hetzelfde probleem aan rolde en al een heleboel info verzameld hebben op [deze website].(https://www.ongehinderd.nl/municipalities/)
Wat zou helpen denk ik is op gebouw niveau de key website toevoegen met de info die de website ongehinderd al heeft verzameld voor dat gebouw.
Hier een voorbeeld in OSM in Haarlem.
Echt waar, er waren enkele jaren terug lokatie’s in Haarlem met ruime minder validen toiletten heel toegankelijk voor rolstoelers alleen ze waren even vergeten dat een rolstoeler eerst het gebouw in moest met onmogelijke nauwe gangen met niet te nemen scherpe bochten, verhogingen enzovoorts…

Wie denkt: minder validen, zonde van de tijd want het is maar een kleine groep mensen: FOUT
Toegankelijkheid voor iedereen !!

In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dit betreft mensen met een fysieke, zintuiglijke (zien en horen), verstandelijke beperking en/of psychische kwetsbaarheid. Toegankelijkheid is voor deze mensen een voorwaarde om ergens zorgeloos van te kunnen genieten en belangrijker in de samenleving mee te kunnen komen.
Daarom steun ik Allroads initiatief volledig !

Al verder kijkend.
In Belgie is de onwheelsapp meer actief. Met voorgestelde tags.

En zo kwam ik de tag
toilets:wheelchair:accessible_via tegen.

En dacht aan de alleen via de trap bereikbare toiletten.
De tegenhanger is dan,
toilets:accessible_via wat nog niet wordt gebruikt.
Wat op zich best wel een belangrijk tag is. Waarop je een beslissing kan nemen.

En zo keek ik bij de omschrijvingen, wat niet veel wordt gebruikt, om te zien hoe men het gebruikt
toilets:wheelchair:description overpass

toilets:description
overpass

men gebruikt meer op allerlei node.
wheelchair:description

Lijkt mij een goede key hoor ! Daar kan je een website verwijzing in kwijt of ‘in het veld’-waarneming beschrijvingen.

Ongehinderd heeft, heb ik net gelezen, ook een app waar ‘minder valide’-info met foto’s enzo in staat.

Daar is een descriptionkey niet voor bedoeld, een korte omschrijving, anders een wiki pagina aanmaken, dus niet verlinking naar een derde site.

de key website is niet bedoeld voor een derden verlinking.

The website=*tag is used to provide the full URL to the official website for the related feature.

Overpass

Maar om nu al die data te lezen, je wilt gelijk, bijvoorbeeld, via kleurtjes zien wat voor jouw geschikt is en wat niet.

Naar mijn mening zou het een kaart laag waardig zijn !
Als er met kleuren gewerkt kan worden.

1 Like

Dat zullen de kaartenmakers moeten doen.
Als mappers kunnen we slechts de juiste tags opnemen in OSM.

Ja eens hoor ik bedoel alleen maar: de info is een kaart laag waardig (net zo als je een fietskaart heb hier)

Een verklaring waarom het Belgische initiatief actiever is:
Om er op uit te kunnen als samenlevings-beperkte (ja ik had ook nog nooit van het woord gehoord & heb dit woord ook pas geleerd) moet je ook de financiële middelen hebben om uit te kunnen gaan.
Doordat in Nederland in vergelijking met België door:

1. marktwerking in onze gezondheidszorg middelen beperkter aanwezig zijn & als ze er zijn veel duurder
  2. veel hogere horeca prijzen

is dat helaas de eerste hinder die deze groep ondervindt tegenwoordig…

Zou perfect zijn als dat (met medewerking van kaartmakers zoals Leo_Slager terecht opmerkte) het uiteindelijke doel wordt.
1 klein detail waar, denk ik bij het Belgische initiatief niet goed over nagedacht is als ik de Belgische kaart bekijk kwa kleur gebruik: de groep mensen met kleurenblindheid.
Liever een combi met vormen (3-hoek, 4-kant, cirkel enzovoorts als eerste groepsonderscheiding bijv.) & contrasterende kleuren dan 1 symbool vorm met voor kleurenblinden zeer gelijkende kleuren…

Er bestaat ook Wheelmap die OSM-data voor rolstoeltoegankelijkheid weergeeft. Zij gebruiken wel vormen en kleuren samen.

1 Like

Weer wat geleerd !

Deze al eens bekeken?

Die app werkt niet zonder internetverbinding.

Oh, ik heb hem gestest op vliegtuigstand en deed het prima. Mogelijk dat hij alles al geladen had?
Maar dan nog. Is dat een reden om hem niet te gebruiken?

Nee hoor maar wel minder geschikt.
Als erbij app prima

In mijn info zoektocht naar strandhuisjes /strandpaviljoens om deze wel of niet (en zo ja hoe) op de kaart te kunnen zetten kwam ik deze uitgebreide excel sheet tegen Strandtoegankelijkheid Nederland voor rolstoel afhankelijken, waarin ook de vermelding of er ook een invalide toilet aanwezig is of niet.
Ik dacht meteen aan dit draadje vandaar deze post.

Volgens mij zijn dit een beetje de stappen die we kunnen en zullen moeten zetten:

• Verzin een tagging schema dat allerlei gestructureerde data bevat voor wheelchair-gerelateerde dingen. Hier heb ik het maar gewoon wheelchair genoemd, maar disabilities is misschien algemener… toilets:wheelchair:area, toilets:wheelchair:accessible_via=key (bovenop wat er al bestaat, ;-gesepareerd misschien, als je bijvoorbeeld zowel de trap op moet als de sleutel vragen), toilets:wheelchair:facilities=extra_handles;washing_table;noem maar op, toilets:wheelchair:difficulty=1|2|3 (hoe hoger hoe behendiger de rolstoelgebruiker moet zijn of hoe meer hulp die nodig heeft om diens toiletbezoek met goed gevolg af te ronden)
  • Ook een speciale tag voor een eventuele website met daarop nuttige info over het mindervalige toilet lijkt mij nuttig genoeg
  • Dit alles dan het liefste in een mooie JOSM/Vespucci preset
  • Integratie met een laag in onwheels zodat de eindgebruiker er ook wat aan heeft
  • Ik weet niks van onwheels, maar het zou ook helpen als rolstoelgebruikers hun ervaring met faciliteiten kunnen delen zodat het steeds duidelijker wordt welke zelfbenoemde mindervalidetoiletten nou wél echt goed zijn.

Dit is natuurlijk een nogal grote operatie, maar dit wens ik alle rolstoelgebruikers wel toe. Als dit soort dingen ergens zouden moeten kunnen is dat wel OSM toch?

Maar volgens mij ligt het belang hierbij ook echt wel buiten alleen NL en BE…

Helemaal eens, echter het voordeel van eerst uitzoeken / uitproberen en uitkristalliseren in een ‘klein’ gebied is beheer- & beheersbaarheid-voordelen.
Contact maken met de doelgroep lijkt mij stap 1 anders map je dingen waar ‘ervaringsdeskundigen’ later van zeggen: hoe is dit ooit zo bedacht (te denken valt aan o.a. naamgevingen/map structuren enz) ? Beetje hetzelfde gevoel als gemeenten die zonder ruggespraak met hun direct betrokken bewoners verkeersmaatregelen treffen die later levensgevaarlijke situatie’s blijken op te leveren.
Weet iemand organisatie’s die samenlevings-beperkten vertegenwoordigen zodat zij mee kunnen draaien in de maatschappij ?
Want mijninziens is dat stap 1

1 Like