Rijbaan in parkeergelegenheid of toegangsweg

Deze weg: Weggeschiedenis: ‪Markt‬ (‪323136688‬) | OpenStreetMap. Moet die getagged worden als ‘Rijbaan in parkeergelegenheid’ of als ‘Toegangsweg’? Het is een weg in een parkeerplaats, maar als ik de wiki van parking_aisle bekijk, lijkt het meer op een toegangsweg eigenlijk.

Ik zou zelf voor deze gaan, het is immers een weg door de parkeerplaats. Deze weg zal verder niet gebruikt worden door mensen die niet op die parkeerplaats hoeven te zijn.

1 Like

Dat is de kern ervan. Als de highway=service uitsluitend voor toegang tot parkeervakken gebruikt wordt, is service=parking_aisle correct. Bij een groot parkeerterrein laat je die toevoeging bij de ‘hoofd’-wegen ook wel weg (dus alleen highway=service), zodat alleen de ‘bestemmings’-wegen service=parking_aisle hebben. Zo creëer je daar een mini-hiërarchie.

Ook als een weg voor andere doeleinden gebruikt wordt naast parkeren is service=parking_aisle niet altijd terecht, bijvoorbeeld omdat de weg ook aanliggende terreinen ontsluit of toegang biedt tot een ingang (zoals hier de één wel hoofdzakelijk voor toegang tot parkeervakken, maar de ander meer functies heeft).

Het komt niet heel precies, en soms is het subjectief.

In ieder geval highway=service.

Als de “toegangsweg” echt in de parkeerplaats ligt, dan tag ik service=parking_aisle, ook al liggen er niet direkt parkeerplaatsen aan.

Als de weg naar de parkeergelegenheid toegaat én ook naar een of meer andere bestemmingen, dan is het highway=service zonder service=… tag.

Als het een toegangsweg is alleen naar de parkeergelegenheid, dan vind ik het geen parking_aisle. Ik zet er dan service=parking_access op (ATYL). Even de waarschuwingen van de validator negeren; die doet niet aan ATYL.

Bedankt allemaal. Aangezien het inderdaad alleen voor de parkeerplaats is, heb ik de tag service:parking_aisle toegevoegd in dit geval.

2026 quick ortho voor ID info
Dan zie je meer, hoe het ligt,

Zelf gebruik ik JOSM, hier met 2026 beeld.