Richting van een wegvak.

De richting van een wegvak lijkt nu conform de Wiki op het toeval te berusten. Is het misschien, nu we de BAG import gehad hebben, mogelijk om de officiele huisnummering als hoofdrichting van een weg aan te houden ? Dus van 1 - n+1, of met het ezelsbruggetje van het stadhuis af genummerd, maar nu hebben we de nummers in beeld. Dan komt er een duidelijk structuur in, die het bepalen van de richting eenduidig maakt. Of wijkt dat dan tov de rest van de OSM wereld teveel af ? Is dat eventueel ook programmatisch te regelen ? En ja ik twijfel met het oog op mechanical edits en ben niet blij met alle geschiedenis gegevens die na de BAG import zijn verdwenen.

Lijkt mij erg veel moeite voor geen functioneel voordeel… Of mis ik iets?

Er zijn veel dingen in OSM die een relatie hebben met de richting van een way. Alle forward/backward rollen in relaties (busroutes etc) en :forward/:backward voor allerlei zaken zoals bicycle:backward=no moeten ook meegenomen worden in een eventuele hertagging (handmatig dan we geautomatiseerd). Erg kwetsbaar allemaal, de kans op fouten is enorm.

Maarssen Mapper,

klopt :open_mouth: