revert residential Hoekse Waard

Sven verzocht mij om zijn edits te reverten, maar daar ben ik eerlijk gezegd geen expert in. Het gaat om het aanbrengen van residential rond losstaande huizen. Wat Sven geprobeerd heeft volgens mij is grote stukken residential onder de landbouwgronden te krijgen maar zo dat je de residential alleen ziet bij de losstaande huizen. hij heeft dit geprobeerd door layer -1 toe te voegen aan de edit.
Op een gegeven moment kom je dan vanzelf in conflict zoals hier bij Zuid-Beijerland.

https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.74996/4.37895

Heeft een revert zin en kan iemand dat oppakken of kan Sven beter aan het deleten gaan?
Zelf heb ik had ik hem geadviseerd om geen residential aan te brengen. Hoogstens het erf van boerderijen landuse=farmyard mee te geven.

Egbert

Over het mappen van residential, layer=-1 of met behulp van multipolygonen is al een draadje over geschreven.

Geen consensus duidelijk.

Nee… maar zo gaat het ook niet goed. nu wordt residential ten onrechte onder de deken van Farmland gelegd als layer = -1 over grote gebieden waar helemaal geen woongebied is. Leuk uitgedacht, maar het kan wel verkeerd uitpakken.
De vraag is dus of iemand dit kan terugzetten? De mapnik laat dan nog een redelijke kaart zien, maar bij andere kaarten wordt het wellicht een rommeltje.

edit: De OFM laat grote bruine vlekken zien, waar helemaal geen woningen zijn als je een eind uitzoomd. Zodra de landbouwgronden (farm / Farmland) uit beeld verdwijnen komen de bruine residentials tevoorschijn. Lastig voor een renderer om daar nog wat van te maken.

Het lijkt mij dat residential niet te vergelijken is met landuse.
De eigenschap van landuse dat de grenzen ervan meestal tegen elkaar aanliggen.
Vandaar dat het advies is om bij deze aanliggende grenzen de nodes aan elkaar te koppelen.

Bij residentials ligt dat niet zo zwart wit. Een residential ligt over een woonwijk heen, waar natuurlijk ook groenvoorzieningen en andere landuses binnen kunnen liggen.

Maar zo lang we wel landuse=residential taggen zullen we daar toch als zodanig mee om moeten gaan, maar…zie het topic.

Kan het zijn dat dit de landuse=construction zijn?
Wat ik meestal doe bij een nieuwbouw wijk:
Ik pas de 3d shapes landuses aan, omdat er gebouwd gaat worden en dus ook (bijna) alles aan de grond gaat.
Dan maak ik een polygon aan met landuse=construction.

Ik zie weleens dat de weilanden onder de landuse=construction liggen. Volgens mij hoort dat niet zo.

Over de residentials van Sven:
De wiki zegt in de eerste zin hetvolgende

An area of land dedicated to, or having predominantly residential houses or apartment buildings.

Vertaald: Een gebied van land gewijd aan, of met overwegend woningen of appartementsgebouwen.

Je mag wel kleine bewoonde gebieden taggen als landuse=residential. Het is niet gebruikelijk om dit buiten de bebouwde kom over de weilanden etc. te laten lopen.

Daar ben ik het ook mee eens. Het ligt (bij benadering) om woongebieden heen, maar hier ligt het onder het Farmland om op plaatsen waar dat Farmland niet ligt de woongebieden te renderen. Alleen de woongebieden zijn hier losliggende huizen in de polder.
We gaan toch niet om elk losliggend huis landuse=residential taggen?
De huizen langs de dijken vind ik dan weer wel onder landuse=residential vallen. Maar eenzame huizen ergens in de polder of in een bos niet…
Bovendien levert het conflicten op met de rendering van bv de OFM. Ook het woongebied van Zuid-Beijerland (nieuwe wijk) is landbouwgrond. (dat was het dus voorheen.)
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.75078/4.37555

en hier zo’n losstaand huis in een enorme rechthoek.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.75405/4.39317

Revert van alles mogelijk?

Hier bij Oud-Beijerland krijg je bij uitzoomen in de OFM een enorm bruin gebied.
https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.80618/4.44024
Hier ligt de bebouwde kom onder de landbouwgrond. Lijkt me duidelijk niet de bedoeling van goed mappen.

Hier ontgaat mij ook het nut van het aanbrengen van deze residential.
http://www.openstreetmap.org/way/6334964

De genoemde changeset 37257861 heeft op dit moment 16 conflicten.

Revert lijkt me niet echt op zijn plaats.
Het draait volgens mij in dit geval toch alleen om de aangebrachte residentials die (te groot) in buiten gebieden zijn aangebracht?
Deze wil ik wel herstellen, als dit het geval is.

Ik snap het wel. Zo zit de hele Hoekse Waard nu vol met deze manier van mappen. Je mapt hele gebieden als landuse=residential layer-1 en dan komt dat tevoorschijn op de plekken waar geen landuse is. Dan hoef je geen groepjes huizen apart te mappen, maar je doet dat in één keer.
Dadelijk mapt iemand landuse onder heel Nederland.
Daarom een verzoek tot revert. Sven is afgelopen week hier mee bezig geweest en vroeg ook advies aan mij. Ik heb het hem toen afgeraden… vandaar dat hij het wil terugdraaien.

Dan kunnen we het beter met de hand oplossen. Het is toch petweer. :slight_smile:
Sven zal ik mailen en wat wij kunnen doen is meegenomen. 'k Begin bij Zuid-beijerland

Ik wil het wel herstellen, zo lastig is dit niet met JOSM en de filters die je ervoor kunt gebruiken.
Wel zie ik in het bewuste gebied meer “problemen”
Bijvoorbeeld landuse=residential overlappend op landuse=industrial.
Het lijkt me dat dit soort situaties voorkomen moeten worden.

Ook de discussie die Martin heeft gestart is (vind ik) relevant.
aan elkaar liggende residentials horen wel aan elkaar gekleefd te worden om overlappingen te voorkomen en aansluitingen te bevorderen.
Zo kun je in een stad de wijken aanbrengen met residential en deze een wijknaam meegeven.

Ik zie bij Sven dat er veel intersecties voorkomen (heen en terug met dezelfde polygoon)
Vermoedelijk komt dit omdat iD of Potlatch gebruikt wordt.
Zal ik me er even mee bezig gaan houden?

Ik wil voorstellen om echt een overweging te maken naar JOSM.
Als er interesse bestaat wil ik best een topic aanmaken om vanaf het begin de meest gebruikelijke instellingen en werkwijzes uit te leggen. Is hier interesse voor?

Oke… Heb alleen bij zuid-beijerland en bij de Klem wat weggehaald. laat het even aan jou over. Thanks…

En voor zo’n item over JOSM heb ik zeker belangstelling. Wil toch weer overstappen.

Ik heb getracht om een overpass turbo query te maken met landuse=residential icm user:Sven Witte maar helaas lukt me dit niet.
Het is op dit moment (voor mij) te complex om het te herstellen.
Misschien dat iemand anders zou kunnen bijspringen?

Bedankt voor de moeite… Denk dat Sven nog even andere bezigheden heeft anders had hij wel gereageerd.
Wanneer ik uitzoom in de OFM komen de “onder het tapijt liggende” landuse=residential; layer -1 tevoorschijn. Dan ga ik het zo opsporen en aanpassen.

Waar zit het probleem precies?
Als ik kijk bij http://overpass-turbo.eu/s/ewq zie ik heleboel vlakken met dergelijk landuse, bij gespreide bebouwing mag die landuse gewoon compleet verwijderd worden, alleen bij de dorpskernen laten staan.

Ben er nu mee bezig. Zal de overpass-turbo gebruiken. De buurtschappen liggen hier ook langs de dijken. Die hoeven alleen een beetje gefatsoeneerd te worden. Die grote vlakken haal ik weg … tevens van de verspreid liggende boerenbedrijven.

Goed bezig Egbert!

:slight_smile: