Resultaat Overpass-query (nodes/ways) selecteren en (massaal) bewerken tags in JOSM

Onder andere via dit forum heb ik nu geleerd hoe je het resultaat van een Overpass-query in JOSM kan krijgen als OSM-data. In mijn geval betreft het een query van vakantieparken in Nederland, en dan verder gefilterd op de uitbater (Landal/Roompot). De data komt goed in JOSM te staan, het betreft in dit geval losse nodes en omtrekken van vakantieparken (als ways, dit komt het meeste voor in Nederland). Alleen het goed zichtbaar maken en selecteren van de data ging nog niet zo soepel.

Via de zoekfunctie lukte het wel om 1 of meerdere objecten te selecteren als ze voldeden aan de zoekcriteria en die in beeld te krijgen. Maar wat ik niet zo snel kan vinden is een lijst/overzicht van de objecten in de gevenslaag (daar staat resultaat van de query in) en die bijvoorbeeld makkelijk allemaal selecteren om in 1 keer een tag te kunnen aanpassen op alle objecten. Volgens mij moet dit wel kunnen. Wat is jullie werkwijze in zulke situaties?

Daarnaast moet het denk ik ook wel mogelijk zijn de objecten visueel wat duidelijker in beeld te krijgen door de ways van de parkomtrekken een bepaalde stijl mee te geven. Nu was een vrij dun lijntje waardoor ik er in 1 geval gewoon naast zat te kijken (misschien/waarschijnlijk moet ik ook een bril).

Overigens een dikke pluim voor JOSM, wat een geweldig programma, en ook voor de basislagen die @Allroads mooi beschikbaar heeft gemaakt als sessiebestand.

1 Like

Als je heel specifiek wilt werken

Gebruik je de filter functie in JOSM.
afbeelding

afbeelding
Dan een vierkant trekken over JOSM, dan selecteer je alles way en node
Shift-U laat alleen de ways over.

1 Like

Dat selecteren bracht me wel op het idee om eerst in/uit te zoomen op de data en daarna alles te selecteren met het vierkant of Ctrl+A.

Dan kun je wel de verschillende waardes zien voor een tag (bijvoorbeeld om verschillende schrijfwijzen of typo’s op te sporen). Echter alle nodes die onderdeel zijn van de omtrekken zitten ook in de selectie. Dus die zelfde selectie zou je niet kunnen gebruiken om waardes aan te passen (want dan zou je die ook op de vele lege nodes toepassen).

Voeg aan je zoekopdracht in josm type:way toe en je krijgt alleen wegen, voor relaties, type:relation, voor beide (type:relation OR type:way)

Zoeken werkt inderdaad goed omdat je daarmee automatisch ook alles selecteert dat voldoet aan de criteria. Mis echter wel de mogelijkheid om makkelijk terug te gaan naar de ‘zoekselectie’ nadat je een individueel object hebt geselecteerd op de kaart. Is daar een toetsencombinatie / functie voor?

Ja, zoeken is Ctrl-F.

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Shortcuts

Shortcut toetsen die ik vaak gebruik behalve Ctrl-F:

• Esc - om de huidige selectie ongedaan te maken
  • Alt-A - Tag editor openen
  • Alt-S - De waarde van een geselecteerde tag/value wijzigen
  • C het combineren van twee (of meer) geselecteerde objecten
  • P voor het splitsen van een geselecteerde weg op het geselecteerde punt
  • W voor Improve Way Accuracy mode
  • S om weer terug te gaan naar selectie mode
  • A om de mode om te schakel naar toevoegen (Add)
  • Alt-0/9 voor het aan/uitzetten voor laag 0/9
  • Z heb ik geherdefinieerd naar het downloaden van de data voor het huidige getoonde gebied
1 Like

Er is ook ctrl shift Z om je vorige selectie opnieuw te selecteren.