Resterende 3dShapes op kaart

Ik was zelf eens benieuwd hoever we waren met het opruimen van onze 3dShapes import. We hebben nog 1.500.000 vlakken met 3dshapes resterend. Ik heb eens alle 3dShapes op een grote kaart gezet om te zien waar source=3dShapes nog op de polygoon staat (je kunt de afbeelding ook groter bekijken door te downloaden en in te zoomen). Dacht is misschien eens leuk om te delen. De witte vlakken bevat dus geen polygoon met 3dShapes meer.

Nu weet ik dat niet iedereen de 3dShapes source verwijderd als een polygoon is aangepast maar geeft toch wel een beeld van gebieden waar flink is gewerkt.

3 Likes

Plaats over een jaar of vijfentwintig nog een keer zo’n plaatje. Dan zal het een stuk witter zijn.

Haha, de meeste gebieden zijn idd landbouw gebieden. Velen doen dat niet updaten.

Mooi om te zien dat de polders in Friesland die ik gedetailleerd heb duidelijk zichtbaar op deze kaart terug te vinden zijn. :smiley:

1 Like

Kan ik “source = 3dShapes” gewoon weghalen als ik er een tegen kom?

@LNvB Alleen als je ook daadwerkelijk een aanpassing doet aan de geometrie en tags en de bron dus totaal niet meer 3dshapes is.

2 Likes

Dankjewel. Dat ga ik voortaan doen.

En vergeet natuurlijk bij al die aanpassingen niet de nieuwe bron te vermelden, bijvoorbeeld PDOK luchtfoto, Bing, …iets wat er, geef ik eerlijk toe, bij mijzelf ook wel eens bij inschiet :woozy_face:

1 Like

De nieuwe bron is dan toch op de hele change set en niet meer op de land use zelf, toch? (Anders creeëren we weer iets nieuws om op te schonen)

Ik vervang de “3dshapes” op de “landuse” door “AHN”. Ik zou niet weten wat daar in de toekomst mogelijk aan opgeschoond zou moeten worden

Vier van de vijf keer schrijf ik met uploaden in JOSM als “data source” Pdok, Esri er bij. Dan is de bron toch gedocumenteerd dacht ik. De 3dShapes-tag laat ik soms staan en soms niet.

Vroeger werd de bron/source van de wiiziging opgenomen in de tags van het object. Maar sinds een aantal jaar zien we dat de source op de changset gezet wordt. Is m.i. ook logischer omdat de source niet een eigenschap van het object is waar een data consumer iets mee zal doen. Als jij op een landuse polygoon source=AHN zet wat moet ik dan doen als ik objectief vaststel dat die polygoon veranderd is van landuse=forest naar farmland en dat daarbij ook de geometrie veranderd is? Ik zou dan de source tag verwijderen en in mijn changeset commentaar aangeven wat de source is (bv survey oid).

4 Likes