Requests

As some of you may already know, I have mapped my home community Zele based largely on a georeferenced street map by the company Horemans NV (http://www.stadsplannen.be/). A little while ago I received an email saying that they were happy with my result, and they asked me if I had any more requests. So, if any of you guys would like to use one of their maps, let me know. The quality is not 100% perfect (I still have to make some minor adjustments in Zele), but hey… is any gps 100% correct ? :sunglasses:

Een paar vraagjes: Weet je ook waarom zij blij zijn als jij hun kaarten digitaliseert? En weet je ook zeker dat zij het intellectueel eigendom hebben van de data voor hun kaarten zijn gebruikt, dus of zij het recht hebben om jou toestemming te geven om die data te kopieren?

Misschien is het ook leuk om samen met hun een persbericht o.i.d. in de wereld te schoppen? Dat is goed voor hun business en onze bekendheid in Belgie als dat een beetje opgepikt wordt door de media.

Waarom ze blij zijn vraag ik mij eigenlijk ook af :confused: Wat betreft het intellectueel eigendom: daar ben ik niet zeker van, maar ik heb in alle geval uitgelegd wat OSM inhoudt en ze zagen daar geen graten in. Ik zal ze mailen voor wat meer details daaromtrent, en ik zal ze meteen vragen of ze ‘officieel’ dataleverancier willen worden.

Ik zou in ieder geval proberen een statement van hun te krijgen waarin ze aangeven jou (OSM) expliciet toestemming geven om de kaarten te mogen gebruiken en dat zij daartoe het recht (copyright) hebben.

OSM kan stevig in de problemen komen als blijkt dat we Navtec o.i.d. data aan het importeren zijn.

Ok, gelukkig dat ik (in het worst case scenario) nog maar 1 gemeente gedigitaliseerd heb. ‘Importeren’ is trouwens niet echt de correcte term, ik heb gedigitaliseerd op een gegeorefereerde kaart.

‘Importeren’ wellicht niet maar ‘kopieren’ des te erger. Als die term in een rechtzaal gebruikt wordt kunnen we alles wat maar mogelijk gekopieerd is verwijderen of, nog erger, OSM sluiten (dat zie ik zo nog niet gebeuren hoor).

Maargoed, als zij zeggen: wij hebben alle data zelf verzameld ter plekke (of we hebben de data in volledig eigendom) en we gunnen OSM het gebruik onder de CC-by-SA licentie dan is alles in kannen en kruiken. Wellicht dat ze OSM dan zien als een een project wat hun kan helpen hun kaarten actueel te houden of zelfs uit te breiden. En dat is prima.

So, today I received a reply from Horemans NV. They once again told me that they own the maps, so that the licence isn’t a problem. An official cooperation with a press anouncement, however, seems like a ‘bridge too far’ for them. They reiterated that I just have to ask them for another map, and they will be happy to give it to me. So if there are any requests from Belgian mappers… this could really come in handy, especially in areas without high-resolution aerial photographs.:cool:

Nou goed, als ik jou was zou ik dit allemaal even goed documenteren in een wiki pagina (met originele teksten van hun erbij) om zo te kunnen zeggen: ‘kijk, ik heb mijn best gedaan om geen copyright te schenden’.

Succes met het verder importeren van de kaarten.