Relations

Ik ben bezig om wandelroutes aan OSM toe tevertrouwen.
Bij het aanmaken loop ik tegen een aantal zaken op die ik niet in Wiki kan terug vinden.
Wellicht dat jullie me verder kunnen helpen.

  1. Na selectie kun je de objecten toevoegen aan een relation. Is de volgorde waarin ze in de lijst staan van belang?
  2. Tijdens opslaan klaagt de validatie plugin over de Role. Daar over kan ik niets vinden. Wat is het en wat doet het?
  3. Bij een route horen ook routeborden. Je kent ze wel bij de parkeerplaats. Hoeren die ook in de relation thuis?

Alvast bedankt voor jullie heldere antwoorden.

Op zich niet, maar het maakt de controle wel makkelijker.

Net zo als je kruispunten met wegwijzers kunt markeren, kun je ook dat soort routeborden markeren. Ik betwijfel of het zinvol is, maar als je het doet. lijkt het me wel handig die aan de relatie toe te voegen. Dan geef je tenminste aan wat er op dat routebord staat.

Ieder element in een relatie heeft een rol. Dat is een woord dat aangeeft welke rol dit element in de relatie vervult.
Bijvoorbeeld bij de multipolygon-relatie zijn twee rollen mogelijk: inner en outer. De rol outer hoort dan bij de way die de buitenkant van de multipolygon aangeeft, en de rol inner is voor de way (of meerdere ways) die “gaten” in de multipolygon aangeeft.
Bij de route-relatie hoef je normaal gesproken helemaal geen rol in te geven. Dit is alleen nodig bij speciale gevallen (bijvoorbeeld als de heenweg anders is dan de terugweg). Je gebruikt dan de rollen forward en backward.
Ik snap alleen niet waarom de validator klaagt over de rollen in dit geval. Welke knooppuntroute levert een probleem op?

Ik ben mijn archief van het afgelopen jaar aan het uitmesten en heb daar verschillende paalkopwandelingen in liggen rond Putten.
Wanneer je bijvoorbeeld “Boeschoten” neemt of alle routes daar omheen dan klaagden ze er bij het aanmaken allemaal over. Klagen doet hij alleen wanneer de relaties gewijzigd worden.

Leuk die wandelkaart, met hillshading en “mijn” paddestoel staat er ook op! :wink:
http://osm.lonvia.de/world_hiking.html?zoom=14&lat=52.21147&lon=5.68396&layers=FFBT

Ik heb er even naar gekeken, misschien klaagt hij omdat je helemaal geen roles hebt toegevoegd? Ik gebruik zelf de Validator niet, dus ik weet het niet zeker.
Echter, bij routes hoef je absoluut geen role toe te voegen als het een “gewoon” stuk route betreft (als heen en terug hetzelfde zijn). De Validator heeft wel vaker false positives…

Conclusie:

Een gewonen wandelroute of ander stuk route hebben geen role nodig. De validator geeft op afwezigheid van de role een “waarschuwing” en kan in dat geval genegeerd worden.

Willem1: Als jij dan geen Validator gebruikt, welke tool gebruik jij dan om de tags te controleren?
(Zeg nou niet dat jij nooit fouten maakt. :wink: )

Ik denk inderdaad dat dat het geval is.

Ik gebruik zelf KeepRight (http://keepright.ipax.at/), want die geeft minder vaak false positives. Het is alleen jammer dat dit niet met JOSM integreert (zover ik weet? Misschien een plugin of zo?)