relaties en forward / backward role

Ik dacht dat ik relaties en de forward / backward role zo ongeveer onder de knie had, maar nu ben ik aan het kijken naar verschillende busroutes en is het me opgevallen dat daar regelmatig forward in voorkomt terwijl ze de busroutes heen en terug als aparte relatie gemaakt hebben.

bijvoorbeeld relatie 401460, dit is de busroute van Eindhoven naar Oss (niet terug, daarvoor is relatie: 401459). Dus ik zou denken in beide relaties is het niet nodig om een forward role op te nemen omdat het maar om 1 richting gaat.

Zie ik het fout of klopt het dat deze roles niet nodig zijn in dit specifieke geval?

Je hebt helemaal gelijk. Dat ze er vaak nog wel staan heeft volgens mij te maken met niet opgeruimde restanten van het kopiëren of door mensen die het niet helemaal begrepen hebben.

Daarnaast slaat forward/backward niet op de richting van de route zelf, maar de richting die de route loopt over een onderliggende way, indien die way maar in 1 richting gevolgd wordt.

In feite zou je dus bij situaties waarin er twee relaties zijn aangemaakt voor heen en terug, elk lid van die relatie moeten voorzien van de juiste forward en back rol. De buslijn volgt de onderliggende ways namelijk altijd maar in 1 richting. Dit is natuurlijk onzinnig en niet nodig. In het geval dus dat je twee aparte relaties gebruikt voor heen/terug heb je die forward/backward niet nodig.

Wanneer heb je forward/back dan wel nodig? Nou, bij routes waarbij beide richtingen in 1 relatie zijn gevat, zoals de fietsroutes. Als je in een route een stukje eenrichtingsweg tegenkomt, vat je dat samen met de juiste forward/back rollen voor die plek.

Wandelroutes hebben dit niet nodig, want voor hen geldt eenrichtingsverkeer niet. Nu zal vast iemand uitzonderingen gaan noemen. :slight_smile:

Er moet wel een manier zijn om te weten in welke richting de route gaat. Met forward/backward is het duidelijk, maar zonder? Dan heb je andere dingen nodig om start en eindpunt te bepalen. Vertrouwen op de orde in de relatie kan niet, Potlatch gaat die toch door elkaar gooien.

En de meeste lokale wandelroutes zijn wel slechts in één richting gemarkeerd. En omdat ze in een lus lopen kan je niet anders dan forward/backward roles toevoegen omdat je niet weet of het met de klok mee of tegen de klok in gaat.

Ik ben liever lui dan moe:
oneway=yes
direction=clockwise
Probleem opgelost.

De Noorderpark fietsroute is zo al een jaar of twee getagged.

De andere kant op is schijnbaar lastiger. Een jaar geleden waren de volgende zes tags te vinden in de database.

• anti-clockwise
  • anticlockwise
  • anti_clockwise
  • counterclockwise
  • counter clockwise
  • counter-clockwise

Tot nog toe wordt de direction tag voornamelijk gebruikt voor bushaltes en rondlopende ways. Ik zie echter niet in waarom het niet voor relaties gebruikt kan worden.

Dat wordt dan een probleem voor routes die in een 8 lopen, of in het algemeen hetzelfde stuk tweemaal aflopen…

Trouwens, echt waar, hoeveel moeite is het om forward/backward toe te voegen? Dat neemt exact één seconde in beslag per way… En met die pijltjes in JOSM in de relation editor kan je het zelfs bijna blindelings toevoegen.

Een beetje wandel of fietsroute heeft 50 members. Zit je dus een kleine minuut lang mongolenwerk te doen. Mij niet gezien. Zeker niet omdat de eenvoudige oplossing voor bijna alle rondlopende routes gewoon werkt. Mag jij die twee of drie Nederlandse routes die in een achtje lopen van mij taggen met forward en backward.