Beste medemappers,
laatst kwam ik deze lantaarnpaal tegen in ‘s-Hertogenbosch. Deze heeft, zoals te zien op de foto, 2 verschillende referentienummers.
Nummer 29 is gelinkt aan de straatnaam. Dit is bijvoorbeeld nummer 29 langs de Leeghwaterlaan, maar er kan goed een 29 langs de Stationslaan, 29 langs de Magistratenlaan etc. zijn.
Het getal onderaan lijkt me dan het meest geschikt voor ref. Maar wat kan ik het beste doen met de straatnaam en nummer, qua tags?
De vraag die ik me stel bij dit soort informatiepunten is of er ooit een dataverbruiker voor zal zijn. Hier zijn er minstens 9000 volgens de doorlopende nummering in de stad en volgens sticker in beheer van een groot electriciteitsbedrijf.
Misschien als alt_ref=Leeghwaterlaan 29 Den Bosch?
Ik ben het wel eens met @SekeRob
Voor onderhoud van de lantarenpalen ga ik ervan uit dat de gemeente dit al in een database heeft, en het lijkt me dus niet nodig om dit ook in te voeren in OSM.
Ik zie het ook niet gebeuren dat anderen dit in gaan voeren. Dus de ref alleen relevant zijn bij import van lantarenpalen.
De enige refs op palen die mij nuttig lijken zijn de nummers op wegwijzers. Deze heb ik wel eens terug zien komen op topografische kaarten. Dan kan je met de plaatsen en afstanden een ruwe inschatting maken waar je bent, en dan het preciese kruispunt vind je met het nummer.
Eens met @SekeRob & @spaanse; denk dat de toegevoegde waarde hiervan laag is. Temeer omdat de referentie hier gelijk is aan het straat+huisnummer waarbij de paal in de buurt staat.
Het staat je natuurlijk vrij om informatie aan OSM toe te voegen zoals jij daar heil in ziet; maar dit lijkt vrij veel werk ten opzichte van wat het oplevert en dan zou ik je willen uitnodigen om die aandacht eerst te besteden aan dat wat meer impact maakt
De use case voor lantaarnpaal referenties; lijkt vooral voor de eigenaar van de palen en wellicht de gemeente; die dit ongetwijfeld in hun eigen GIS systeem hebben staan. En minder voor de gangbare gebruiker van OSM. Zo heb ik me werkelijk nog nooit afgevraagd wat de referentie van een lantaarnpaal zou zijn. Dát er een lantaarnpaal staat vind ik wel prettig om te weten, want dat zegt iets over de kans dat de omgeving 's nachts verlicht is, of dat er een plek is waar ik mijn fiets aan op slot kan zetten
Maar goed; er zijn ook mensen die de hoogspanningsmasten met ref nummer in OSM zetten, en daar heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit de directe use case van gezien. Maar daar zou je nog welleens naast kunnen staan en dan op basis daarvan jouw locatie op de kaart terug kunnen vinden. (Voor zover je GPS sensor, dat werk al niet voor je doet)
Hoofdreden is dat ik dit gewoon leuk vind om te doen.
Temeer omdat de referentie hier gelijk is aan het straat+huisnummer waarbij de paal in de buurt staat.
Dit is echter niet juist- het nummer begint bij 1, en loopt op naarmate je verder de straat in komt. Dat heeft in dit geval niks met huisnummers te maken.
Ik ben erachter gekomen dat het grote nummer (29) gelijk staat aan de laatste 2 cijfers van het lange getal (007301479029). Ik vermoed dat hiervoor de laatste 3 cijfers gereserveerd zijn (001 t/m 999).
Ik hou het hierbij op ref=007301479029. De straatnaam is af te leiden uit de locatie van de node.
Dan heb ik nog een geval, in Breda. Daarvan heb ik geen foto, maar deze heb ik nagemaakt. Hier is ook de combinatie getal + straatnaam gebruikt, echter is er geen ‘algemene’ referentie aanwezig. Wat zou hier de beste optie zijn? ref=34?
Dit jaar heb ik een melding gedaan van een defecte lantaarnpaal bij de gemeente. Online krijg je bij het melden een kaart te zien met de lantaarnpalen in de gemelde straat. Als een lantaarnpaal geselecteerd wordt, dan staan er 2 referentienummers: Lichtamst ID en Lantaarnpaal nummer.
En die referenties komen dus, juist, uit het GIS-systeem van de beheerder en niet uit OSM; dus het toevoegen van lantaarpaalref’s in OSM heeft geen waarde, meer dan de persoonlijke bevrediging.
Het staat iedereen vrij informatie in OSM te zetten, maar geen datagebruikers en het zal zeer verre van volledig blijven.
Ik herinner mij een import van lantaarpalen die volledig fout gegaan is met lantaarpalen midden in het water etc. Dus ook een import ben ik niet zo direct voor.
Veel gemeentes gebruiken hun eigen beheersysteem zoals Martin ook aangaf. In Nijmegen gebruiken ze I asset, daarin doen zij ook mutatie meldingen enz. Jasper ga jij dan ook actief deze mutaties bijhouden? Bijvoorbeeld als er lampen worden vervangen voor led of de lantarenpaal is omvergereden en er komt een totaal andere paal voor terug?
Ik ga inderdaad niet elke dag van mijn leven wijden aan het in de gaten houden van lantaarnpalen. Als ik er langskom en ik zie het, pas ik dat uiteraard aan.
Jasper dan is het voorstel wat Peter aangeeft beter lit=yes dan voorkom je ook dat gegevens na een tijdje niet meer kloppen. Nijmegen gaat veel lantarenpalen omzetten naar Led verlichting en op sommige plekken net als in Arnhem lantarenpalen voorzien van laadpunten voor elektrische auto’s. Maar goed doe vooral wat je goed lijkt, maar wees bedacht van je bewerkingen.