Ref= tunniste ns. paikallisteillä - automatisoidut muokkaukset?

Moi,

Olen aina välillä törmännyt vanhoihin paikallisteihin, joilla on viisinumeroinen ref= tagin arvo. Nämä tienumerothan ovat hallinnollisia, eikä niitä ole merkitty maastoon. Oikea tagi näihin olisi mielestäni unsigned_ref= jota käytetään: “to indicate the route number when the route number is not prominently signposted with a reassurance marker.”

Ajattelin että tässä voisi olla hyvä paikka kokeilla mekaanista korjausta - pelkästään pirkanmaalla näitä on melkein 500 wayta, koko maata en overpassilla kokeillut. Onko jokin tilanne jossa viisinumeroinen maantien tienumero olisi kuitenkin kyltitetty? Itse en pysty tällaista keksimään, eikä tällaiselle ole edes määriteltyä liikennemerkkiä.

Mutta tosiaan mekaanisten muokkausten etiketin mukaan asiasta on syytä käydä keskustelua, jos en saa vastustusta niin etenen tuon muokkauksen kanssa.

4 Likes

Hei,

kiitos aloitteesta. Olen törmännyt Keski-Suomessa samaan ilmiöön, jossa näitä suuria, jopa kuusinumeroisia, tienumeroita löytyy syrjäisiltä maanteiltä ref-avaimen arvona. Maastoon merkitsemättömän numeron kartoittaminen on ohjeitten perusteella kyllä väärin. Mekaaninen korjaus vaikuttaa siis asialliselta. On toki mahdollista, että jossain näitä pienempiäkin teitä on numeroitu, jolloin ref on ainoa oikea avain.

Monessa paikassa olen nähnyt käytettävän admin_ref-avainta, joten olen itsekin käyttänyt sitä monesti. Tätä ei kylläkään ole wikiin dokumentoitu, mutta sen tarkoitus näyttäisi olevan sama kuin unsigned_ref-avaimen. Maailmanlaajuisesti Taginfon mukaan unsigned_ref on 341 572 kohteella. Sen sijaan admin_ref-avain on 6 508 kohteella, joista 262 on Overpass-hakuni perusteella pirkanmaalaisia teitä. Ehdottaisin, että samalla muokkauksella vaihdettaisiin admin_ref yleisempään avaimeen, jota myös karttasovellukset todennäköisemmin tukevat.

Kiitos kommenteista! Ja kiitos myös admin_ref -tagitiedosta. Otan sen myös mukaan samaan korjaukseen. Samoin myös kuusinumeroiset ref-numerot.

Mahdolliseksi ongelmaksi tässä muokkauksessa koituu lähinnä se, että teoriassa myös viisi- tai kuusinumeroinen tienumero voisi olla kyltitetty. Itse en ole ikinä sellaista kylttiä nähnyt, eikä tieliikennelain mukaisissa liikennemerkeissäkään ole sellaisesta mallia.

Toisaalta wikisivu ohjeistaa käyttämään unsigned_ref -tagia jos tie on numeroitu mutta numerointi ei ole kylttien pienuudesta tms. johtuen kelvollinen navigointiin.

1 Like

Väyläviraston mukaan

Yhdysteistä merkittävimmät 4-numeroiset saattavat tapauskohtaisesti esiintyä viitoituksessa. 5-numeroisia ja mahdollisesti sitä suurempia numerosarjoja ei esiinny muualla kuin rekistereissä.

Ainakaan virallisesti noita teitä ei siis pitäisi olla viitoitettu missään.

Itse peukutan vahvasti tälle muutokselle, samoin tuon admin_ref-avaimen korvaamiselle unsigned_ref-avaimella. Olen noita päivitellyt käsin silloin, kun on sopivasti kohdalle sattunut, mutta muutoksen luulisi olevan mekaanisesti melko suoraviivainen ja varma.

1 Like

Kiitos tuosta väyläviraston ohjeesta, siinä on nyt ihan mustaa valkoisella asiasta. Olin “aika varma” että asia on näin, mutta ihan yksiselitteistä lähdettä en sille itse löytänyt.

Olen tehnyt muutokset tänään. Kävin parhaani mukaan läpi muutoksia ennen kuin latasin ne, joten kyse ei ole varsinaisesti mekaanisista muutoksista, vaan nämä on ainakin pääpiirteittäin katselmoitu ennen lataamista.

Katselmoinnin sivutuotteena opin että highway= tagilla on paljon sellaisia arvoja, jotka eivät varsinaisesti ole teitä - kuten highway=via_ferrata ja highway=elevator, nämä piti luonnollisesti jättää muutosten ulkopuolelle :slight_smile: Näillä tosin ei ollut 5- tai 6-numeroisia ref-arvoja, vaan tekstimuotoisia, mutta kuitenkin…

Muutokset on tehty muutoskokoelmissa:

175927638, 175927788, 175928354, 175928513, 175928794, 175928942, 175929263, 175929641, 175929911, 175930081, 175932968, 175933098, 175933295, 175933417, 175933701, 175933791, 175934036, 175934125, 175934221, 175934293, 175934388, 175934452

2 Likes