Recycling of waste_disposal bij restafval?

Wat is het nu?

waste_disposal wiki

recycling wiki

De pagina’s geven daar een verschil aan.

Bij waste_disposal, zie ik het zo, dat van alles door elkaar zit, ook glas plastic etc. Veelal die verrijdbare bakken bij winkels en bedrijven.

Bij recycling, restafval, is met recycling, het voorsorteren, vele zaken er uit gehaald. Hoe en of het verder gerecycled, wordt is dan de vraag. Of dat het er toe doet, bij bepaling locatie object, laad ik in het midden.

Wiki recycling, geeft example, de vorm komt overeen,

In een woonwijk, foto boven is het recycling, bedoeld voor de bewoners. waste grijs.

Zijn jullie er mee eens, dat de foto recyling_type is?

(ik heb eerder posts gelezen en ken meningen, als green washing)
Daar is het mij niet om te doen.

Het gaat er mij meer om afstemming voor hetzelfde.

Dat we landelijk beter een lijn kunnen kiezen en dit zo zouden kunnen doorvoeren.

de foto boven is dan voor mij, als een logisch gevolg van de wiki

afbeelding

eventueel aangevuld met tags als
access en fee

recycling:waste=* is uitgesorteerd waste, een leuke term in wiki omschrijving.

A recycling centre will accept "residual waste", that is the technical term for 'black bags'. 

waste geen value is voor uitgesorteerd waste. residual waste maar 5 keer gebruikt (wereldwijd) wat dan restafval is.

De verhoudingen in Nederland, hoe nu iets getagd is heeft met history te maken en tijdstip van introductie van keys, inzichten in de loop der jaren.

Als het om restafval gaat, dan gaat het de vuilverbranding in, dan zou ik het geen recycling noemen, maar generiek waste_disposal.

Dat vooraf en achteraf nog wordt gefilterd doet daar niets aan af, tenzij 80% daardoor alsnog gerecycled kan worden. Ik heb overigens geen idee hoe goed dat filteren tegenwoordig is.

Het gaat er mij om dat, wat hetzelfde er uit ziet, restafval, pmd, container, dat wij dat hetzelfde benoemen, als container. Dan kom je uit bij recycling_type=container. Het maakt mij eigenlijk, helemaal niet uit, wat ze er mee doen.

Hoi Allrounds,

Grappig, ik (nieuwe mapper) zat er net aan te denken bij mij in het dorp deze dingen ook te gaan taggen.

Ik zou zeggen dat er een (redelijk) duidelijk onderscheid is tussen recycling en afval.
Recycling zijn de glas-, papier- en pmd containers (en statiegeldfles containers, maar da’s weer net een andere categorie denk ik).
De andere bakken zijn voor restafval.

De bakken op de foto’s zijn ook duidelijk glascontainers en dus bedoeld voor recycling. Dus ja, eens dat die getagd worden als:
”amenity=recycling” en “recycling_type=container” maar in plaats van “recycling:waste=yes” het type recycling aangeven, dus bijv. recycling:plastic=* of recycling:glass_bottles=* (let op verschil met recycling:glass=*)

Het restafval in zo’n ondergrondse container zou ik als volgt taggen:
“amenity=waste_disposal” (zie: Tag:amenity=waste_disposal - OpenStreetMap Wiki )
“waste=trash”, “access=residents”, “location=underground” (zoals hier gedaan: Node: 5537748694 | OpenStreetMap ).

Maar goed: over een paar jaar is de aparte afvalscheiding waarschijnlijk niet meer nodig en kan alles weer omgetagd gaan worden :laughing:. Net zoals het in de afgelopen jaren blijkbaar al vaker aangepast is.

Mwah, nascheiding valt (letterlijk) vies tegen. Die discussie loopt nog wel wat jaren.

Je overdenkt dit. Restafval is gewoon amenity=waste_disposal en amenity=waste_basket. Recycling is voor brongescheiden materialen.

Lees de wikipagina over amenity=recycling ook even, die volgt dezelfde lijn:

This tag is for sites where waste of specific materials is accepted to be reused or recycled - if the site is for disposing of arbitrary waste, consider a different tag as listed under Waste Processing.

Specifiek materiaal is recycling, alles wat over is, is afval (waste). Dat het daarna nog wordt nagescheiden is niet relevant voor de container zelf.

Als er andere containers en afvalsoorten komen, dan zal de losse vuilstortkoker voor mijn deur wel verdwijnen of veranderen, en dan kijk ik wel hoe we het dan moeten mappen/taggen. Tot die tijd vind ik het best zo.

Ik ben het wel met Allroads eens dat als er 5 containers op een rijtje staan en 1 daarvan is restafval, dat het dan logisch is om die container ook volgens het recycling-schema te taggen. Maar voor losse restafvalstortkokers is dat juist niet logisch.

Ik heb ze in Utrecht om deze reden ook allemaal als recycling getagd. Het zijn precies dezelfde containers, behalve dat de bovenkant niet blauw/oranje/geel/etc is (maar grijs).

Enige wat ik me dan afvraag met de beredenering “het staat naast elkaar”. In de buurt van mijn straat staat een losse container voor restafval, verderop in de wijk precies hetzelfde met ernaast ook nog voor papier en glas. Ga je dan de ene wel als waste_disposal taggen en de andere als recycling?

Rest afval is niet recyclebaar & daar ligt dan ook precies het antwoord naar mijn mening.
Het uiterlijk van een container maakt de inhoud van een rest afval container niet ineens recyclebaar.
Dus zou de container: waste_disposal moeten krijgen.
Precies waarom de container rest-afval heet.

Jawel, ze scheiden alles na (en proberen het dan te recyclen). We hebben hier namelijk geen apart plastic meer. Volgens onderzoek van de gemeente is 75% nog bruikbare grondstof, tot nu toe lukt het om daar 47% uit te halen om te recyclen en dat percentage wordt ieder jaar ietsje meer.

Er zijn ook voorbeelden dat wel (bron)gescheiden afval niet wordt gerecycled, omdat het scheiden (bij de bron/huishoudens) zo slecht is gebeurd.

Uiteindelijk hadden dit nooit twee schema’s moeten worden. Maar het is nu een beetje laat om dat aan te passen.

Dan wens ik iedereen succes met 1-duidig mappen want hier in Haarlem wordt wel plastic gescheiden en restafval gaat de verbranding in met als enige recyclebare ‘grondstof’ restwarmte.

Dus m.a.w. als de afval verwerking al per gemeente verschilt hoe wil je dan in OSM voor Nederland 1-duidig naar 1 methode toe werken…

Mijn vraag heeft een diepere reden. Makkelijk taggen en sneller taggen. Maar meer nog makkelijk verbeteren.
Preset opzet OneClick,
Je ziet een object en wil een vlotte keuze maken, is het een of het andere, klik.

Gisteravond, weer even aan gewerkt.

afbeelding
Bij recycling simpel een container op vlak op node.
De keuze surface of underground en Menu.
afbeelding
Simpel alleen de container
afbeelding
of met inhoud.

of anders het container menu pakken.

waste_disposal
alleen de bin op het menu
afbeelding

Wat dan terug komt in NL-Road

En zo overdenk je zaken, wat hoort er in, wat niet. Zijn er verschillen om het anders te doen. Zien ze hetzelfde er uit.

1 Like

Helemaal voor als het NL-breed toepasbaar blijkt.

Het maakt voor de tagging niet echt uit of het restafval naderhand nog gescheiden wordt en gerecycled raakt; deze tags gaan om de containers zelf en wat je er in stopt. Glas, papier, gft, etc. biedt je gescheiden aan voor recycling, restafval is letterlijk de rest, en biedt je niet gescheiden aan. De wikipagina maakt diezelfde scheiding (heh) nu ook zo; ik zou dat aanhouden.

@Allroads Let op dat de kleuren die je in dat menu kiest per gemeente anders zijn. In veel Friese gemeenten is paars juist restafval (mijn kliko heeft een magenta deksel).

1 Like

Ja, zo zou ik het doen.

Een op zichzelf staande container voor restafval => amenity=waste_disposal

Een recycle-eiland met twee of meer containers, dan zou je de restafval container als recycling:waste=* kunnen taggen. Ondanks dat het niet een recycling centre is zoals de wiki het bij de recycling tags beschrijft.

Je zou je licht eens op kunnen steken bij onze oosterburen. Geen idee hoe ze het daar doen en hoe goed ze er over hebben nagedacht, maar hanteren zij eenzelfde werkwijze als jouw voorstel, dan lijkt mij dat een dikke plus. Bij de zuiderburen mag natuurlijk ook :-)

Nou… onze buren hebben over diverse zaken een heel andere mening. En ook daar zitten ze vaak niet allemaal op één lijn. Je kan er natuurlijk ideeën opdoen, maar of je er nou een dikke plus van moet maken, ik denk van niet!

Tig kleine plusjes om een paar minnetjes op af te strepen is ook al waardevol, ik zou zeggen : goeie discussie !