Räknas detta som "tactile paving"?

Börjat roa mig med StreetComplete-appen när jag är ute och traskar. En av de vanligaste frågorna är huruvida start/slut av övergångställen har “tactile paving” (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tactile_paving).

Många övergångställen jag sprungit på ser ut såhär:

Är förvisso ett annat material, men vet inte riktigt om man kan räkna det nog för att vara taktilt. Hur skulle ni taggat detta?

Jag har svarat att det inte är tactile paving. Jag antar att kontrasten hjälper de med nedsatt syn man jag kan inte se hur det hjälper en som är blind.

Har förvånats många gånger över att även nya gator verkar byggas utan taktil stenläggning.

Jag är ingen expert direkt men om inte ytan känns annorlunda kan den nog inte räknas som “taktil”. Som @bagis skrev, har svårt att se hur det hjälper en blind.

“Ett taktilt ledstråk är ett ledstråk som är kännbart”

Tackar för snabba svar! Det var det jag trodde - de är ju lite smått knottriga, men skulle tro att det är halkskydd och inget annat. Bättre att det blir en false negative än en false positive i detta fallet tror jag.

Jag kartlägger dessa som anpassade för folk med nedsattsyn (dessa är fler än blinda), lite osäker på vad det blir för taggning. Min tanke är att övergångsställen redan har en trottoarkant.

Jag orkar inte riktigt hitta alla dessa ställen jag har använt taggen, så frågade efter ett verktyg för att hitta dessa på. I have missused a tag.. Some time ago, maybe?