QGIS: to Josm Mercator

In QGIS kan je een layer opslaan als – save as – een shape file, dan kan je kiezen voor een projectie, ik heb JOSM preference standaard staan op EPSG:3857, dan kies je in QGIS voor WGS 84 / Pseudo Mercator (EPSG: 3857) en sla het op.

Wanneer je de shapefile in JOSM opent, dan ligt het " niet " goed.

Maar als je de laag QGIS – save as – als EPSG: 4326 opslaat, shapefile, je opent die in JOSM, dan ligt de laag wel goed.

Ik denk dat hier een probleem is.
In Qgis of
in JOSM, in combinatie met een plugin.

Iemand ervaring?

Hi Allroads,
ben ik ook een paar keer tegen aan gelopen. Ik denk dat dat komt omdat Qgis “on the fly reprojection” doet op het ogenblik dat je een laag toevoegd met een andere projectie dan die nu in gebruik is. Dat doet tie ook als in de project properties een andere projectie staat. Mijn oplossing is om meteen als je een project start de properties van dat project te openen (rechts klikken) en een vinkje te zetten bij “on the fly reprojection”. Rechts onder in de Main Window kun je altijd zien welke projectie Qgis op dat ogenblik gebruikt. Soms gaat het goed mis als je een achtergrond laag van Osm toevoegd. Bij mij kwam het goed als ik als eerste de achtergrond laag toevoegde. Vervolgens niet inzoomen maar eerst de andere lagen toevoegen. Daarna kon ik inzoomen en had ik een goede map.

hth
Gys