Ei ne putkahtele, van niska limassa niitä hinkkasin karttaan! 
Tosiaan tos heinä-elokuun vaihteessa otin lusikan kauniiseen käteen ja “kannoin vastuuta” niinkuin nykyään on muotia sanoa. Oli vain osittain Länsibaanaa vedetty loppupäästä. Sitten kun olin päässyt musiikkitalosta Espoon puolelle, huomasin että joku oli sielt loppupäästä vedellyt. Taas joutu säätää uusiksi sitten.
Alkuperäinen kysymys johtui juuri tosta pulmasta minkä kuvailit, valtakunnallisia reitit eivät ole, eikä paikallisia, joten seudulliseks ne joutaa.
Nämä on ja tulevat olemaan laadullisesti parasta mitä maamme pyöräilijöille tulee tarjoamaan, joten laatuero muihin yhteyksiin pitäis olla selvä. Niinkuin motari erottaa kadusta.
Yks idea mikä tuli mieleen reitityksen kannalta olisi jos noilla laatukäytävillä olisi korkeampi nopeus merkitty karttaan niin reititys suosisi niitä. Se miten toteutuskelpoinen idea on, siitä ei ole tietoa. Sen lisäksi OSM on tunnetusti surkea kaikkeen mitä tulee reitityksen ajalliseen arviointiin (mihin nopeus on kytkettynä).
Joka tapauksessa, loin samalla kun laatukäytävät väänsin, myös superrelaation, selvis ettei pysty näyttämään kaikkia kerralla mutta ainakin helpotti paljon kun hypin eri reittien välillä. Tosin muissa palveluissa näkyy. Tästä superrelatioon → https://www.openstreetmap.org/relation/13040779
Pistin kaikki reitit myös wikiin ja arvioin valmistusasteen. OSM:n kannalta olen tehnyt hommat kaikki suht loppuun asti, eli niin pitkälle kun kartat vastaa maastoa. Oli muutama hyvin epäselvä kohta joita en piirtänyt koskan työ voi menna hukkaan. Nyt pitää vain odottaa että kaupunki rakentaa puuttuvat osuudet. Tästä wikiin → https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Seudulliset_pyörämatkailureitit#Baanat
Vermonbaanasta se huomio että joissain suunnitelmissa pätkä on mukana mutta vaikuttaa siltä että osuudesta on luovuttu, mutta sekään ei ole täysin varma. Tietysti asiat selvis jos ottais yhteyttä kaupunkeihin, itse tyydyin syvälliseen nettiselvitykseen. Sen verran matskua kuiteski löyty.
Valmiusaste on joissain kohtia hieman alakantissa, jäi vielä lopullisen työn jälkeen laskettua prosentit. Ihmettelin kyllä ettei kukaan ollut potkaissut projektia käyntiin mutta oli ainakin hauskaa!