Project Parkeergarage Naturalis vraag

Kan je bij een parkeergarage ingang een wissel ingang/uitgang aangeven ?
Ter verduidelijking onderstaande detail foto:

van dit document

Zo ja hoe ?

Probeer het een met:

1 Like

Bedankt Sander!
Wat ik nu alleen nog uit moet zoeken is via welk proces de middelste rijstrook van rijrichting wisselt want dat bepaald of ik oneway=reversible of oneway=alternating voor die rijstrook moet gebruiken.
Gelukkig is de parkeergarage nog niet operationeel.
Iemand al eens ervaring met parkeergarages met zelfde soort toegepaste rijrichting wissel routing methode ?

Je hebt ook nog een variant waar een strook altijd dicht is, behalve als er een auto doormoet (detectie) en dan gaat-ie in de benodigde richting even open. (Vgl een roltrap met automatische start in beide richtingen, eerstkomteerstmaalt.).

1 Like

Precies Peter, ik zoek me inmiddels een ongeluk naar proces documentatie over die garage hier omtrent.
Is er een lokale mapper in Leiden toevallig die tijd & zin heeft om wat ‘eyes on ground’ waarnemingen hier te delen ?

Naar aanleiding van onderstaande foto’s is te zien dat het bouwproject bijna voltooid is:

Foto oktober 2025
& Satellietdataportaalfoto dd: 2025-11-08

Foto oktober 2025 als screencapture

Volgens zelfde document wordt ook de routering van bussen laten zien.

Zie bovenstaande detailfoto.

Interessant is dan te weten wat Naturalis verstaat onder ‘bussen’.
Zijn dat ‘schoolreis’-bussen of openbaar vervoer bussen immers parkeergarage is een P&R parkeergarage.
Als het openbaar vervoer bussen zijn, dan wordt de busopstel plaats ook een bushalte…
Maar dan kan ik me niet voorstellen dat de bushalte Darwinweg gehandhaafd blijft.
Is er iemand die kan melden of er lokaal daar een buslijn halte wijziging opstapel staat toevallig ?

In Nijmegen, de parkeergarages Kelfkensbos en Mariënburg (daar heb ik gewerkt) heb ik ervaring. Bij Kelfkensbos wordt de wisselstrook standaard gebruikt als inrit, en als het uitgaande verkeer enorm is wordt deze omgeschakeld. Bij de garage Mariënburg is het andersom: standaard een uitrit, maar als bijvoorbeeld de hoofd inrit kapot is, wordt de wisselstrook omgezet naar een inrit.

In beide gevallen dus reversible, want deze wisselt niet “elke x tijdseenheid” o.i.d., maar alleen wanneer nodig.

Ik kan binnenkort wel wat foto’s van de nieuwe parkeergarage aldaar maken :slight_smile:

Voor zover ik weet niet; de keerlus voor bussen in dat document gaat over touringscars, de huidige lijnbushaltes aan de Darwinweg (lijn 9) en Plesmanlaan (bussen richting Katwijk/etc.) blijven uiteindelijk behouden. Het is daar nu nog een jaar chaos dacht ik met het aanleggen van het vernieuwde kruispunt :sweat_smile:

Dan is dat het meest waarschijnlijke inderdaad, bedankt !

Dat zou super zijn !
Ook foto’s van de veranderde weg is waardevol.
Mocht iemand tevens definitief ontwerp of werk tekeningen van de weg naar de parkeergarage boven water kunnen halen zou dat ook super zijn !
Ik heb het geprobeerd boven water te halen maar niets kunnen vinden tot op heden helaas.

Als je inderdaad de wegwerkzaamheden kaart van Leiden of de Melvin-kaart bekijkt kan ik alleen maar zeggen: inderdaad lijkt Haarlem wel, schijnbaar tegelijkertijd bezig met gebouw- & wegenbouw !

Ik kreeg nog niet de indruk dat-ie snel open ging. Er staan nog genoeg hekwerken en apparaten omheen, dus ik weet niet hoe zinvol deze foto’s zijn.

De omgeving lijkt ook nog niet op het ontwerp, onder andere de keerlus voor touringscars bestond nog uit de tijdelijke betonplaten. Dus ik denk dat het over een paar maanden zinvoller is het nog een keer te bekijken.

Ik weet te weinig over parkeergarages verder om te weten hoe de middelste strook precies gebruikt gaat worden, maar het is duidelijk dat-ie voor allebei ingezet kan worden aan de belijning en dat-ie twee slagbomen heeft.

Foto’s

2 Likes

Ze zijn heel zinvol omdat deze foto’s een heel ander beeld geeft over de voortgang van het project die via andere bronnen niet duidelijk genoeg naar boven kwam, dus daarvoor en voor de inzet van jou kant mijn dank !

1 Like