Project buurt- en dorpshuizen

Hoi,

Ik ben bezig met een project om alle buurt- en dorpshuizen van Nederland op OSM te zetten. Ik heb een scriptje gemaakt dat de brondata van dorpshuizen.nl wegstreept tegen alle dorpshuizen die er al op staan. Het resultaat daarvan is te zien op Dorpshuizen op Openstreetmap en wordt elke nacht ververst. Hulp is welkom. :slight_smile:

Als er tips zijn over ‘how to map’ dan zijn die welkom!

Is het toegestaan om dorpshuizen.nl integraal als bron te gebruiken? Bij deze schaal kom je ook aan het databaserecht. Expliciete toestemming van die partij is dan wel verstandig.

Omgekeerd mist dorpshuizen.nl trouwens De Oanrin in Arum (gehuisvest in het nieuwe schoolgebouw).

Mooi project! Dit is zeker een goede toevoeging voor OSM.

Het databaserechtprobleem vanuit Dorpshuizen.nl lijkt me terecht. Zorg er daarom voor dat je een andere bron, het liefst de website van het dorpshuis zelf, gebruikt om het toe te voegen.

Qua tagging heb ik de volgende opmerkingen:

• De vergelijkingssite geeft de voorkeur aan taggen op het gebouw, terwijl we in Nederland POI’s in principe op de adresnode taggen.
  • Contactgegevens zoals website en telefoonnummer zijn een goede toevoeging.
  • Als er een duidelijke naam is, zou ik die gebruiken in de name-tag zonder toevoegingen als ‘Dorpshuis’ of ‘Gemeenschapshuis’. Zo blijf je het dichtst bij het principe ‘the name is the name only’. Eventueel kan de lange naam inclusief juridische toevoegingen als ‘Stichting’ in de tag official_name. Bijvoorbeeld voor ‘Stichting Dorpshuis De Es’ in Esch: name=De Es, official_name=Stichting Dorpshuis De Es.

Hoewel het net als bij scholen ook prima is om het als perceel in te tekenen, zeker wanneer het ‘dorpshuis’ een multifunctioneel centrum is met van alles en nog wat eromheen, of zoals in Terkaple, twee gebouwen omvat (ontmoetingsruimte en sporthal).

Aangezien dorpshuizen ook nog eens best vaak naast scholen liggen, levert dat ook nog een fijner kaartbeeld op. Wanneer het voormalige scholen betreft (komt ook vaak voor) is het ook wel fijn als ook het voormalig schoolplein erbij hoort.

Het Dorpshuis in Bathmen OpenStreetMap staat niet op de kaart. Mogelijk omdat het niet gevonden wordt door een iets andere naam
Het Dorpshuis in Emst OpenStreetMap staat ook niet op de kaart

Goed initiatief.

Snel even gekeken in de gemeente waar ik woon.
Enkele dorpshuizen ontbreken.

Erger vind ik dat blijkbaar GPS coordinaten gebruikt zijn en de huizen op de verkeerde plaats gezet zijn (zelfs in de verkeerde wijk).
Sommige dorpshuizen staan al op de kaart, maar blijkbaar ontbreken de tags nog om deze op de kaart te laten zien.
Er staat ook een dorpshuis op dat niet bestaat, het het dorpshuis dat er wel is staat niet op de kaart.

Dank voor de reacties. Ja, er is toestemming van dorpshuizen.nl om de data hiervoor te gebruiken.

Ik heb de kaart nog even aangepast zodat je nu ook ziet welke buurt- en dorpshuizen al wél op OSM staan.

Dat de voorkeur taggen op de area is heb ik van de wiki gehaald. Als de meerderheid van mening is dat het op de/een node moet dan kan ik het aanpassen hoor.

De locaties zijn op basis van adressen die ge-geocode zijn, dus daar kan best af en toe een foutje in zitten. Laat maar weten als je zoiets tegenkomt, dan wijzig het in Postgis.

Het hangt van de mapper af en de staat van het gebied eromheen. Mappen op de outline van het gebouw komt niet vaak voor, dat doen we eigenlijk alleen voor amenity=place_of_worship. Zowel op adresnode als op grondvlak zijn voorkomende methoden. Vaak wordt bij de laatste methode meer detail toegevoegd (waaronder de grootte van het terrein), waardoor deze een upgrade kan zijn boven enkel de adresnode.

Je hoeft geen van beide methoden expliciet aan te bevelen in dit geval, beide wijzen zijn valide.

Er is een sterke voorkeur om zaken zoals winkels e.d. op de adresnode te mappen (zeker waar binnen een pand ook nog andere functies bestaan, zoals wonen of andere bedrijven), maar er is ook een reeks objecten waarvoor dat niet geldt. Gemeenschapszaken zoals scholen, ziekenhuizen, brandweerposten (grotere met name), gevangenissen, e.d. worden juist wel weer overwegend met de outline van het perceel ingetekend.

Het is wel handig om dat ergens vast te leggen op de wiki. Heeft iemand daar tips voor? Een linkje naar een vergelijkbaar project bijvoorbeeld?

Die website focust zich overigens op dorpshuizen, maar voor OpenStreetMap zijn ook de buurt- en wijkverenigingen relevant op hetzelfde niveau. Gek genoeg toont dorpshuizen.nl af en toe wel iets in de steden.

Ja, Bestaande geodata hergebruiken - OpenStreetMap Wiki

@groen_sb: Zou je aan deze pagina iets over de toestemming kunnen toevoegen?

1 Like

Key:community_centre

Zie er ook clubhuis tussen staan. Wat niet de functie heeft als dorpshuis, etc. Deze horen niet in de vergelijking.

De veranderingen.

MFC, Multifunctioneel Centrum, als stichting, zijn daar ook lijsten van?
MFG, Multifunctioneel Gebied.

Zo was ik even bij KvK aan het zoeken

MFC
maar ook op multifunctioneel gebouw, dorpshuis, gemeenschapshuis.
1837 resultaten dorpshuis

Over gebruik van Koophandel is al eerder zaken geschreven in het forum.

En dan de datasets bij de overheid

Deze is CC-BY-4.0 en dus niet zo te gebruiken door Openstreetmap, je kan wel een afspraak maken voor gebruik.

Ah, club_home en andere variaties hoeven er niet bij inderdaad. Ik heb nu alleen community_hall en village_hall meegenomen in de vergelijking. En de gevallen waar amenity=community_centre wel is gevuld, maar community_centre= niet.

Op dorpshuizen.nl staan alle gebouwen die fungeren als ontmoetingsplek voor alle doelgroepen. Het verschilt erg per dorp/wijk/regio hoe die genoemd worden, maar dat kan dus ook Kulturhus, MFC, MFA, wijkcentrum, buurthuis, etc. zijn.

Het komt ook wel eens voor dat een gebouw fungeert als dorpshuis, maar dat er ook een (commercieel) restaurant of café gevestigd is. De amenity tag is dan al in gebruik, en dubbel kan niet volgens mij…? Hoe daar mee om te gaan?

Twee nodes gebruiken met hetzelfde adres bij beiden.

1 Like