probleempje met routeren

Ik merk dat Basecamp de laatste tijd problemen heeft met de routeerbaarheid van de openfietsmap.

In kleine weggetjes staat dan ongeveer in het midden een dwarsstreepje. Daar wil de route dus echt niet overheen, met enorme omwegen ten gevolg.

Dit is een probleem wat ik pas de laatste weken tegen kom. Heeft het iets te maken met de versie van Basecamp ?? Ik heb n.l. automatisch updaten ingesteld. Of zou het iets met de nieuwstekaarten te maken hebben.??

Ik merk wel dat er in de wegen mét streepje altijd de tag “AND_nosr_r” staat. Ik heb die nu op een paar plaatsen verwijderd en het streepje is nu in die wegen weg. Of deze nu wél goed routeerbaar zijn heb ik nog niet kunnen controleren omdat ik nog geen nieuwe openfietsmap heb gedownload.

Ten zuidoosten van de Plaats Heesch (bij Oss) liggen een aantal van die wegen. Maar ik vond ze bij Schijndel ook.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en dat er een oplossing voor is. Ik maak n.l. meestal een (fiets- of wandel)route die ik later omzet naar een spoor.

grt

Hans

Kan je een screenshot maken of een snelkoppeling via openstreetmap.org
Wegen met een stippellijn in het midden betekent meestal: bicycle=no dus je mág daar niet fietsen.
Wat bedoel je met kleine weggetjes, zijn dat bospaden?
Het zou kunnen dat je rrouteringsinstellingen niet goed staan.
Je zal nl “auto” als vervoermiddel moeten gebruiken en carpoolstroken niet vermijden om over dergelijke paden te kunnen routeren
En met de tag AND_nosr_r wordt helemaal niets gedaan dus dat kan niet de oorzaak zijn.

Ah, ik begrijp het denk ik al. Die dwarsstreepjes zijn de kaartgrenzen. En jij hebt waarschijnlijk snelwegen vermijden ingeschakeld, wat niet de bedoeling is (fietspaden/routes zijn “snelwegen”)
En er schijnt inderdaad een verband te zijn (bug?) in de laatste versie van Basecamp in combinatie met “snelwegen vermijden” en vreemde routering op de kaartgrenzen. Maar aangezien je op de OFM die snelwegen juist niet moet vermijden, heb je geen last van de routeringsbug.

Denk het niet hoor… Hans zegt dat ie een paar van die tags verwijderd heeft en daardoor de streepjes weg zijn. Dat is dus in de OSM-brondata; daar zitten helemaal geen kaartgrenzen in. Die kaartgrenzen zijn pas van toepassing als jij de data gaat splitten voor je OFM…
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er in de OFM toevallig op ongeveer dezelfde plaats een kaartgrens loopt (een snelle check hier lijkt dat ook uit te wijzen).

Ik heb gecheckt waar Hans ge-edit heeft (http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/17194070) maar ik zie daar die streepjes nog steeds op de weg. Als ik de routing op snelwegen vermijden zet loopt de routering daar op vast en dat komt precies overeen met de kaartgrens. In de vorige Basecamp versie gaat de routing goed. Dit probleem is ook al geconstateerd op de mkgmap mailing list: http://gis.19327.n5.nabble.com/Basecamp-4-2-2-Inter-tile-routing-problem-tt5772247.html#none

Waar die kaartgrens loopt kan je in Mapsource zien (OFM Benelux 02-08-2013):

Zie nu dat die edits van gisteren zijn dus die zijn nog niet zichtbaar op de laatste OFM.
Misschien kan Hans eens exact aangeven waar hij de tags heeft veranderd en de streepjes verdwenen op de OFM (wat me overigens niet waarschijnlijk lijkt)

De tag AND_nosr_r staat overigens op enorm veel wegen. Als die nergens nuttig voor is, zou die tag dan niet met een script geheel kunnen worden verwijderd?

Samen met AND:importance_level kan je nog zien dat die wegen uit de AND import stammen. De routering wordt iig niet beïnvloedt door beide tags dus ik zou ze niet weggooien.

Het probleem is door jullie hulp opgelost, mijn instellingen stonden inderdaad verkeerd.
Wat er is opgemerkt klopt, de streepjes zijn de kaartgrenzen, maar het blijft voor mij vreemd waarom ik daar niet overheen kon routeren.

ik ga nog wat goochelen met instellingen en kom er nog op terug. Nu gaan we eerst fietsen.

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Grt
Hans

Dit klopt dus helemaal, wanneer ik snelwegen vermijden in het profiel fietsen aan zet gaat de route dus niet meer over zo’n streepje. De routering gaat dan een zandweg zoeken om toch aan de andere kant van het streepje (kaartgrens) te komen.

Vreemd…

Ik zie dat de streepjes op andere plaatsen inderdaad niet weg zijn. Sorry voor mijn misvatting.

Grt

Hans

Hoi Allemaal, een beginner hier die tegen iets aanloopt waarvan ik denk dat het overeen komt met dit topic, Ik wilde een route maken van Sassenheim naar Warmond (heel voorzichtig beginnen :-)) Daarbij loop ik in Basecamp tegen het probleem aan dat het programma op een bepaalde plaats niet verder wil maar een enorme omweg neemt. Wat niet gebeurd bij de gekochte Garmin Benelux map. Als ik de nieuwe layout map van Nederland download kan ik wel over het punt routeren als ik de route-punten heel dicht bij de blokkade neerleg.

Dag Wilko,

Wil je hier ook mee zeggen dat je zelf dat oostelijke fietspad hebt aangelegd? Behalve dat het door het water loopt voor een grootdeel zou het moeten routeren.
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=18&lat=52.20637&lon=4.51078&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1
Zie keepright
Aan de noordzijde is een oversteek die eenrichting is. Dat zal niet ( meer) kloppen.
Ga je zelf aan het repareren? Dan wil ik wel kijken hoe het gelukt is.

Eggie

Verder zijn er langs het fietspad geen of nauwelijks oversteekpunten. Je zit gevangen op dat pad.

en hier staat een stuk van de Warmonderweg getagd als unpaved. Dat wil ook niet echt. Dat zal ik zelf even veranderen.

http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.21425/4.50425
Eggie

Nee Eggie, ik ben echt nog niet in staat om fietspaden aan te leggen, zowel in werkelijkheid als op de kaart. Wat ik bedoel is dat kleine boogje dat staat tussen oosteinde en oosteinde midden over de weg. Volgens mij zorgt dat er voor dat je niet verder kan. Ze lijken ook te staan op het fietspad.

oke… dan ga ik nu wat aanpassen. Dat kleine boogje zal ik ook naar kijken. Er zat in ieder geval een fout in de aansluiting op de Rijksweg, want daar was het opeens onverhard. Ik ken de situatie niet goed ter plekke dus als je e.e.a. zou willen controleren. Renderen van de kaart duurt even en in mapnik zie je niet altijd alles.

Geweldig, ik ben steeds weer onder de indruk van dit soort open projecten, waarbij vele mensen samen aan iets moois bouwen. Galaxy Zoo, Linux, Wikipedia en nu deze: Openstreetmap. Ik had er tot een week geleden nooit van gehoord!
Natuurlijk wil ik die kaart graag controleren, kan ik gewoon weer de kaart van Nederland downloaden (http://garmin.openstreetmap.nl/)? En die dan in Basecamp laden?

Het komt vast door dat stukje van de Warmonderweg dat op onverhard stond. Dat is nu verholpen. Het is dus even wachten op de volgende update van OSM. Op de openfietsmap is goed te zien dat de Warmonderweg onverhard is.
Je kunt pas downloaden als er een update is na 31 aug. Zou het even ruim nemen. Onder de kaart (http://garmin.openstreetmap.nl/)? staat de datum.

Normaal is het zo dat je de weg aanpast als je de situatie als je echt ter plaatse gaat kijken. Heb ik dus nu niet gedaan. De onverharde weg was altijd gewoon asfalt en iemand heeft dat dus waarschijnlijk ten onrechte veranderd. ik kan ook niet zien of de fietspaden parallel aan het Oosteinde eenrichting zijn. Ook de fietsroute loopt alleen over het westelijke fietspad. Op oudere kaarten ontbreekt het oostelijke fietspad nog. De vraag is zelfs of het er wel is. Op de Bingfoto staat het wel.
Je kunt op www.openstreetmap.org opmerkingen op de kaart zetten. Ook op http://openstreetbugs.schokokeks.org/?zoom=13&lat=52.20346&lon=4.51355&layers=B0T
kun je opmerkingen kwijt.

De openfietsmap wordt frequenter geupdated. Meestal elk weekend en neemt dan de edits van de vrijdag nog mee. Kijk maar eens op www.openfietsmap.nl Voor wandelen en fietsen. Niet voor de auto dus.
Eggie

Ok, ik zal de data in de gaten houden. En als ik iets bekender met de materie ben ga ik wel kijken of ik zelf wijzigingen in de kaart durf te maken. En nee, aan de oost zijde van het Oosteinde is geen fietspad, dat is een smal voetpad. Het fietspad aan de westzijde is dan ook twee richtings. (soms wel een beetje smal, vooral met al die puberende scholieren :slight_smile:
Even rond kijken (zelfs vanuit Dordrecht) kan natuurlijk ook even met Google Maps en dan Streetview aanzetten. Is welliswaar uit 2009 maar de gemeente hier is niet zo vlot dat dat erg snel veranderd.

Kijk… daar heeft dus iemand een fietspad aangelegd… dwars door de sloten… en is dus ook niet ter plaatse geweest. ik zal het weghalen… nee, maak er wel voetpad van.
Google is eigenlijk niet toegestaan om te gebruiken . Daar zitten zelfs opzettelijk fouten in zodat google kan zien dat er is gekopieerd. Bingmaps is wel toegestaan.

In Warmond is ook iets mis met de waterwegen lees ik net op nu.nl
http://www.nu.nl/binnenland/3564014/speedboot-vaart-dwars-zwemwedstrijd-warmond.html

Speedboot vaart dwars door zwemwedstrijd Warmond :slight_smile:

Deelnemers aan een zwemwedstrijd bij Warmond moesten vrijdagavond zwemmen voor hun leven, toen een schipper van een speedboot dwars door de wedstrijd voer.

Uiteraard ben je welkom in de OSM community en via het forum is er altijd wel iemand die bereid is te helpen.
Eggie

ook niet goed, zie die track, http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=16&lat=52.21905&lon=4.50546&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1
over dat grote gebied.