Private track, or non-track, in Schellinkhout

En, last but not least:
Wij zijn hier, op het forum, merendeels mappers die zich mede, gezien dit draadje, interesseren in rendering, routing en toegangsrechten.
Ik vermoed echter, mede uit eigen observaties, dat het merendeel van de wandelaars in den lande een geheel ander perspectief hebben en zonder elektronisch apparaat en soms met een (verouderde) landkaart soms ook zonder rondlopen.
Of met een GSM met iets als Google Maps.

Op een mooie zonnige dag, of als ik de weg kwijt, kan ik ook wel eens denken “laat ik dit weggetje eens inlopen; misschien is het korter of mooier naar die kerktoren verderop”. Zo doen veel wandelaars dat ook.

Wat wij hier als community ook zullen doen of laten, inclusief de hevige discussies: op het merendeel van de wandelaars zal het geen effect hebben. OSM is voor een groot deel van de bevolking, je gelooft het misschien niet, nog steeds Ons Soort Mensen.

Als je als rechthebbende landeigenaar of pachter niet wil dat vreemden over een track lopen, dan hoort daar een hek en een 461 bij. Ja, dat kost wat tijd en een bezoekje aan de bouwmarkt. Aan dat feit wil de ‘eiser’ wel eens voorbij gaan.

Dus ook als wij private en no-exit op een track taggen zullen er nog heel veel analoge Berten en Maria’s het pad vinden.

Leuker kunnen we het niet maken.

Nog sterker. De meeste mensen weten echt niet wat OSM inhoudt… Het is ze ook niet kwalijk te nemen.
Vrienden van mij denken dat ik de hele dag met een GPSR loop te spelen.

Wanneer ik vertel dat ik bv een groot deel van de Biesbosch heb ingetekend geloven ze het niet. Dat kun jij nooit hebben gedaan. Echt niet!
“Ik heb trouwens een veel betere kaart van de Biesbosch… kijk maar… Mepsemie… hier kijk dan.”

Ja… maar dat is dus wat ik heb getekend…We noemen dat mappen… " Echt niet… dat is mepsemie!" :slight_smile:

Dezelfde persoon rijdt ook met een gps met een osm kaart op z’n stuur… "Dat is echt niet OSM … dat is Garmin explore! "

Een beetje meer bekendheid geven zou wellicht helpen…(fiets- en wandelbeurs?) … , maar wellicht gaan we dan aan succes ten onder en gaat heel Nederland mappen. (of wegen verwijderen) :slight_smile:

Mepsemie? Dat zegt mij dan weer niks. Oh, maps.me… Maar nu OSM steeds vaker als achtergrondkaart gebruikt wordt in plaats van het betaalde GM geeft het ruim voldoening om achter de schermen er iets goeds van te maken.

ik krijg veel wandelkennissen ook niet uitgelegd wat het verschil is tussen een route en een trace. Ze denken bijvoorbeeld dat een wandelkaart een verzameling gpx-en is. Trouwens, een hoop routeerders zijn er ook van overtuigd dat je een wandelrelatie, waarin de hele route gewoon al staat, opnieuw moet routeren om hem te gebruiken.

Ik heb een Overpass query gedaan van mijn omgeving.
Ik heb die details aangezet in Osmand.

Ik zie geen verschil. Er zijn ook zoveel combinaties met access=private.

Even hierop inhakenend.

Ik heb hier volgens mij nog zo’n pad en ben geneigd hem weg te halen. Voegt weinig toe en op streetview is hij afgesloten en wordt duidelijk alleen gebruik door de boer om op zijn land te komen

“nog zo’n pad” is natuurlijk geen duidelijke omschrijving :slight_smile:

Als het pad of de track duidelijk zichtbaar heeft en een aanzienlijke lengte heeft dan mag het natuurlijk best ingetekend worden in OSM. Hulpdiensten (brandweer etc.) zouden van de track gebruik kunnen maken, wederrechtelijk of niet.

Maar inderdaad: het intekenen van erftoegangstracks (vaak iets als vijf meter lang naar met een hek afgesloten naar een wei- of akkerbouwland, waar alleen de boer gebruik van maakt) is in mijn ogen zinloos en kaartvervuiling, hoewel sommigen daar anders over denken “omdat het in de BGT staat”

Met nog zo’n pad revereerde ik aan de het verhaal over de import.

Verder is het pad wel van enige lengte en verhard, maar ook weer voor een groot deel overgroeid. Op de satteliet beelden is wel duideljik een pad te zien. Ik markeer het wel als private