Preset problematiek meervoudige keys met vaste value waarde zetten.

Het doel van een preset is het makkelijk zetten van key en value.

Maar er zijn situatie waarbij je op een weg een keuze moet maken beide kanten, voorwaarts of achterwaarts en dit voor meerdere keys, want die staan vast bij een bepaalde richting.

Met zo min mogelijk keuzes en klikken het doel verwezenlijk.

Vandaag liep ik er weer tegen aan:
Bij een brom/fietspad G12a de maximumspeed zetten.

Dan de keuze binnen of buiten de bebouwde kom.


       <optional>
			<label text="Moped maximum speed binnen/buiten bebouwde kom (urban/rural)."  nl.text="Bromfiets maximum snelheid binnen/buiten bebouwde kom." />
			<checkgroup columns="2">
			<check key="maxspeed:moped"  text="30 bibeko" nl.text="30 bibeko" value_on="30" value_off="" />
			<check key="maxspeed:moped"  text="40 bubeko" nl.text="40 bubeko" value_on="40" value_off="" />			
			</checkgroup>		   	
			<label text="Speed-pedelec maximum speed binnen/buiten bebouwde kom (urban/rural)."  nl.text="Speed-pedelec maximum snelheid binnen/buiten bebouwde kom." />
			<checkgroup columns="2">
			<check key="maxspeed:speed_pedelec"  text="30 bibeko" nl.text="30 bibeko" value_on="30" value_off="" />
			<check key="maxspeed:speed_pedelec"  text="40 bubeko" nl.text="40 bubeko" value_on="40" value_off="" />			
			</checkgroup>	  
	  </optional>


Je zou alleen de keuze moeten maken binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom, zodat de twee keys gezet worden.
Het zijn vaste waardes bij een bepaalde keuze.

Met traffic_sign lopen we tegen hetzelfde probleem aan, 1 sign of combinatie met onderbord (altijd een heel gepuzzel en veel tikwerk) met verschillende keys met een vaste value, maar dan de keuze, beide richtingen, voorwaarts of achterwaarts. (forward backward)

Dit is een BELANGRIJK PROBLEEM, hierdoor zijn we niet in staat ons doel te behalen.

In de JOSM Traffic signs_NL yopaseopor Ook contact mee gehad. Zitten foute/halve instellingen, wat de kwaliteit van de data naar beneden haalt.
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Presets
Ik zou het graag adviseren, of helpen om de versie te verbeteren, maar nu gebruik ik hem niet, wetende dat bepaalde keuzes niet kloppen en we in Nederland met veel onderborden te doen hebben.
Zo zal ik een buitenlandse preset ook niet gebruiken, omdat ik weet dat het niet kan kloppen.

Ik heb dit aangekaart:
https://help.openstreetmap.org/questions/57286/josm-preset-forward-backward-with-one-checkbox-how
https://josm.openstreetmap.de/ticket/15007#ticket

Met wat gedachtes over een verbetering met multicheck, niet te verwarren met de multiselect mogelijkheid (wat sneller fouten met zich mee brengt). Zie links.
Als een combinatie een vaste waarde heeft, moeten we niet nog eens extra na moeten gaan denken. Daar is juist een preset voor bedoelt. 1 keer denken en dan vele malen doen.

Maar met nog geen werkend resultaat.

Ik heb aan de boom geschut, maar er valt nog niks uit.

Hoe dit op te lossen?

Ik heb zelf helaas geen oplossing, maar wil wel onderschrijven dat het erg nuttig zou zijn als hier een goede oplossing voor komt.

Vind dat je helemaal gelijk hebt met je roep om tagging adhv verkeersborden forward vs backward als deze van elkaar afwijken (ik zie dat ook regelmatig op de weg), maar moet bekennen dat het lastige invoeren daarvan in de huidige situatie (of noem het luiheid…:wink: me ervan weerhouden om dat ook daadwerkelijk te gaan taggen.

verkeerde topic