Pré-beginners-vragen

ècht nieuw hier, dus. Computeren doe ik al meer dan 25 jaar, maar dat levert wellicht "de wet van de remmende voorsprong"op.
Hoe begin ik - daarna vind ik zelf wel 't een en 't ander uit. .

  1. hoe (waar) geef ik aan waar ik woon. Nu begint die ergens rond de evenaar 57° OL ergens in vm. Rusland.
    Hij geeft ook aan dat ik geen "woonplaats " heb opgegeven. Ik woon in het Statenkwartier, Den Haag
    (“Scheveningen”)
  2. Ik heb enkele opmerkingen over mijn directe woonomgeving: park-aanduiding, een stukje straat fout
    aangegeven en brievenbussen en zo nog wat. (Statenplein). Moet de middenberm (waar veelal geparkeerd
    wordt) ook groen worden aangegeven. "Hoe groen is groen?)
  3. Hoe begin ik met dat te veranderen. Ik heb daar geen GPS voor nodig - ik kan het makkelijker in de kaart
    aangeven, als ik maar wist hoe?
  4. Kan ik mijn TomTom One T gebruiken?
  5. Kan ik ook bij mijn vacantieadres in Frankrijk verbeteringen (eigen waarneming) aangeven.
    Da’s wel nodig want we hebben daar geen straatnaam en -nummer, alleen “La Maison du Bouvreuil” in de
    “lieu-dit” Bombardon. Mijn TomTom vindt wel Bombardon, maar brengt (mijn gasten) niet dichterbij dan c:a
    300 m van ons huisje.
  6. Is er ook een mogelijkheid om een exacte positie van ons huisje via OSM op te geven, zó dat TomTom de
    juiste eindbestemming vindt? En ook voor andere navigatiesystemen?
  7. Komen postkantoren, Politiebureaus, Apotheken en Ziekenhuizen ook erin als (standaard) PoI’s Kan ik ook
    opgeven in mijn directe woonomgeving. En op den duur in een wijdere omtrek.
  8. Kunnen/moeten bus- en tramlijnen worden aangegeven, zo ja hoe? En trambanen in 't groen? Stadhouders-
    en Statenlaan, bijv.
    Ter informatie: Windows XP, Firefox 3.0, OpenOffice.org 2.3 (wordt dezer dagen 2.4)

Leuk, wekom!

  1. Welk deel van de website(s) bedoel je? Als het hierom gaat dan zet je het vinkje ‘update my position’ en klik je op de kaart aan waar je ongeveer woont.

  2. Aanpassen natuurlijk, of even contact opnemen met de mapper die daar al wijzigingen heeft gedaan. Dat kan heel nuttige info opleveren. De groenstrook tussen twee rijbanen zou getagd kunnen worden met landuse=village_green of leisure=common maar beide tags dekken de lading niet goed imho.

  3. Je heb in Nederland door de hoge dekking niet altijd een GPS nodig idd. Er zijn drie editors waarmee de kaarten (eigenlijk de database) gewijzigd kunnen worden: Potlatch (Online editor), JOSM (offline editor) en Merkaator (offline editor).

  4. Er zijn programmas te vinden op internet waarmee TomTom’s als tracklogger gebruikt kunnen worden. Helaas is het kaartformaat van TomTom een goed bewaard geheim waardoor wij dus geen OSM kaarten voor TomTom kunnen genereren.

  5. Je kunt in princiepe overal ter wereld wijzigingen aanbrengen, op voorwaarde dat je de informatie zelf vergaard hebt: met GPS of doordat je er gewoon vaak komt en aantekeningen hebt, via Yahoo! satellietbeelden in de online Potlatch editor, door gebruik van verjaarde kaarten (ouder dan 70 jaar) of doordat een eigenaar van een dataset deze vrijgeeft voor OSM. Andere methodes van informatie verzameling zijn niet toegestaan. Dus vooral geen copyrighted materiaal gebruiken!

  6. Zoals eerder gezegd: OSM kan geen kaarten maken voor TomTom, maar als de TomTom wel POI’s kan importeren zou je dus de coordinaten van het huisje in een POI bestand kunnen zetten en deze op de TomTom plaatsen. Het Garmin formaat is al wel bekend en hiervoor zijn dan ook kaarten te downloaden.

  7. Al dat soort informatie is prima toe te voegen als nodes met de editors. Bijvoorbeeld postkantoor: Node toevoegen, tag aanmaken ‘amenity=post_office’.

  8. Ja dat kan. Kleuren en dergelijke hangen af van de render regels van de betreffende renderer. Er zijn verschillende renderers en elke installatie van de renderers kan afwijkende render regels gebruiken. Je moet dus nooit tags gaan misbruiken om dingen met de ‘juiste’ kleur te laten renderen, dus niet een weg als ‘tertiary’ taggen als het een snelweg is omdat je die kleur mooier vind :wink: Bus en tramlijenen, haltes en reisschema’s zijn niet zo eenvoudig in te voeren, voer de moeilijkheidsgraad langzaam aan op, dan blijft het leuk.

Verder adviseer ik je de beginners handleiding te lezen (het beste werkt het als je de handleiding leest, wat eenvoudige dingen probeert en dan nogmaals de handleiding leest). Voor snelle vragen kun je ook eens kijken naar ons IRC kanaal.