PowerBI desktop icm OSM NL data

Hier een tip voor forumleden met een krachtige Windows PC. Ik ben wat aan het experimenteren met BAG en OSM data (postgis) icm met Microsoft PowerBI desktop. (Met dank aan NL-Extract voor de database dumps). PowerBI is Microsofts Business Intelligence (BI) antwoord op BI concurrenten als Business Objects, Cognos, Click en Tableau. Het mooie is dat het gratis te gebruiken is op je windows PC. Check wel even de requirements want het vereist wel wat van je PC. Snelheid en veel ram geheugen helpt zeker. PowerBI kan heel veel data inlezen van een groot aantal bronnen (csv bestanden, XML, JSON, Excel, oracle, postgresql, sql server om er een paar te noemen)

Als de locatie (lat/lon) bekend is kan er zelfs e.e.a. geplot worden op een kaart. Standaard is dat een Microsoft Here kaart. Esri heeft een eigen (beta) visual ontwikkeld voor PowerBI. Daar is te kiezen voor een OSM achtergrond en er kan zelfs een heatmap gemaakt worden.
Met PowerBi kun je snel inzicht krijgen in je data. Omdat het lastig uitleggen is wat er allemaal mee kan heb ik 2 filmpjes gemaakt. De eerste is van alle line elementen uit OSM NL met als key: highway. Dit aangevuld een aantal veel voorkomende keys als maxspeed, access, surface, name etc.). De tweede is van alle point en polygon met als key : shop of amenity. Dit filmpje beging met het laden van de data uit postgis naar PowerBI.
Met PowerBI krijg je bv snel te zien dat we ruim 34.000 km highway=cycleway hebben en dat we ook meerdere highway=f hebben. :wink:

Voor mensen die eens met PowerBI/OSM NL willen experimenteren heb ik een PowerBI bestand (uit eerste filmpje) klaargezet. (195MB)Hopelijk lukt het om het om het te downloaden. https://1drv.ms/u/s!AvPAszrzDmdOmTCpTQR7iQjxUbX7
Let op dat het OSM data is van medio november 2016.

Feedback is welkom

Erg leuk om de combinatie van Power BI en OSM te zien. Vorige week al eens wat data van het werk geplot op een kaart met de ESRI-variant op basis van postcode. Werkt goed. Ik zag hierbij helaas (nog) geen OSM als achtergrond. Zal zo mogelijk jouw Power BI-bestand gaan uitproberen.
Verrassend om mijn naam terug te zien in het eerste filmpje bij de link naar de history van een way. Pijnlijk om het bij maxspeed=1 te zien :wink: Moest layer=1 zijn. Meteen maar even gewijzigd.

In dit filmpje laat ik zien hoe de je Esri (arcgis) activeert in PowerBI. Vervolgens kun je dan een aantal kaarten kiezen waaronder een OSM mapnik variant. Ik heb in de prepocessing in postgis een veld “locatie” en een veld “locatie Esri” gemaakt. Het verschil is dat de standaard powerBI kaart met “lat;lon” goed werkt en de Esri variant met “lon;lat” . Als je het omdraait kom je ergens voor de kust van Somalie uit maar dat merk je dan wel vanzelf als je hebt opgelet bij aardrijkskunde :wink:

Prachtig. Ga ik zeker uitwerken.

Peter heeft inmiddels alle (nou ja, ruim 90.000) verkeersborden in Nederland ontsloten via PowerBI. Die waren beschikbaar met een CC0 licentie, maar verder volstrekt ontoegankelijk. En nu zijn ze gewoon te benaderen via een OSM kaartje. Dank Peter!

Even een correctie. Het betreft hier niet alle verkeersborden maar de bewegwijzering. Het meest werk (omzetten RD naar WGS84 en bepalen in welke gemeente de locatie ligt) is gedaan met postgis. Daarna inlezen in PowerBI stelde niet veel meer voor.

Het bestand (4MB) is hier te downloaden https://1drv.ms/u/s!AvPAszrzDmdOmTG7skTJ8OrISDzr

Omdat het slechts 4MB is verwacht ik dat dit ook goed te gebruiken is voor mensen met een minder krachtige PC met PowerBI geinstalleerd.