Polygoncutout halveert steigers

Polygoncutout is een enorm handige tool, maar ik merkte zojuist dat alle steigers die gemapt zijn als polygon getagd met man_made=pier hun waterdeel misten - alleen de losse knopen van de hoekpunten stonden er nog. Ik had inderdaad control-shift-3 gedaan daar, om de overlappende landuses en naturals netjes aan te laten sluiten op het watervlak. Helaas had ik in diezelfde changeset nog veel meer gedaan, dus reverten helpt niet, ik zal ze handmatig moeten herstellen.

Dit lijkt mij niet juist, toch? Ik heb een issue achtergelaten op github, maar ik zag dat er nog jarenoude issues open stonden. Wie had zich hier ook alwee mee bezig gehouden?

Aanvulling: het halveren gebeurt alleen als de steiger ook getagd is met area=yes.

KiaaTiX staat er bij als maintainer op de JOSM plugin website.

Maar het is toch normaal gedrag van de plugin? Je selecteerd 1 polygon, bijv een sloot, en je laat die overal uitknippen. Als je het watervlak hebt geselecteerd dan is het logisch dat die steiger worden uitgeknipt. Dat van die overgebleven nodes lijkt me overigens wel een bug. Heb ik ook wel eens last van

Hij houdt wel rekening met wat het is, waar iets uitgeknipt wordt. Bijvoorbeeld een farmyard, residential, natuurgebied of park wordt niets uitgeknipt. Een steiger is denk ik niet iets waar je het water (of het land) uitknipt, hij is juist bedoeld om deels boven het water deels boven het land te hangen.

Die overblijvende punten, ik herinner mij vaag dat er op het oude forum een diskussie over was, kwam erop neer dat het zo gemakkelijk handmatig op te ruimen is en zo lastig om dat in de plugin te doen, dat ze het maar zo gelaten hebben
Ik kan KiaaTiX wel een PB sturen, bedankt.

KLopt, je kunt ook de JOSM validator laten draaien, die punten te selecteren en op fix te klikken.

Dat wist ik niet (ook nog nooit de situatie tegen gekomen). Misschien inderdaad KiaaTiXeen berichtje sturen. MIsschien dat er een uitzondering toegevoegd moet worden

Yep… met die steigers heb ik ook al regelmatig gezien… eigenlijk per toeval… en zo kun je inderdaad km’s verderop schade veroorzaken.
Ben dus nu wat meer op mn hoede.

De overgebleven lege punten los ik simpel op door bij upload eerst te handelen op de foutmelding die je dan krijgt. Je selecteert dan de regel met punten zonder tags.
Herstel…
Daarna alsnog uploaden.
Desnoods draai ik nog een keer de validator.
Nogmaals herstel.

Een ander ‘dingetje’ is dat na het draaien van de plugin de ‘historie’ is verdwenen.

Gedaan. Ik zag in github dat hij er drie jaar geleden voor het laatst iets aan gedaan heeft, maar hij is nog wel heel aktief in OSM!

Is inderdaad een bug, overkomt mij ook wel eens, in het bijzonder bij grotere, eerder slordig ingetekende en overlappende landuse.

Volgens mij heeft het niets met area=yes te maken.

Die achterblijvende punten is een restpuntje, maar het verwijderen van steigers vind ik echt een bug, en dat doet-ie alleen als er area=yes bij staat. Heb het getest en nogmaals getest.

In de plug-in staat ‘area=yes’ aangemerkt om wel uit te snijden uit de (multi)polygoon en ‘man_made=*’ om niet uit te snijden. De afhandeling van deze tegenstrijdigheid ging niet helemaal goed.

Ik heb een 0.7.1 versie van de plug-in gemaakt met een kleine aanpassing in de logica. Objecten met tags die zijn aangemerkt om uit te snijden worden alleen meegenomen als er geen andere tags zijn die zijn aangemerkt om niet uit te snijden.
Voor de combinatie ‘area=yes’ / ‘man_made=pier’ gaat het nu goed.

De aangepaste versie staat in mij github omgeving: GitHub - gidema/JOSM-Polygon-Cut-Out at devel-gji
@Kiatix, ik heb je via github een verzoekje gestuurd om de wijzigingen over te nemen of het even te laten weten als je andere plannen hebt met het beheer van deze plug-in.

2 Likes

Ekskuus voor mijn domheid, en kudo’s voor de aanpassing, maar hoe komt dit nu standaard in JOSM terecht? Ik moet in JOSM een keer de plugin opnieuw laden, maar dan moet eerst de nieuwe versie op de juiste plaats staan, werkt het zo?

Je kunt de plug-in updaten in Josm via Bewerken->Voorkeuren->Invoegtoepassingen.

1 Like

Ik begrijp dat KiaaTix de pull request heeft doorgevoerd in github, dus zijn plugin kan men updaten.

1 Like

Aha! Ik had nog geen signaal gezien dat de plugin update klaarstond. Plugin update in JOSM gedaan, getest: het werkt (natuurlijk, maar je wil het toch ff met eigen ogen zien).
Bedankt hiervoor, weer een zorg minder bij het mappen rond waterpartijen!