Polygoncutout halveert steigers

Polygoncutout is een enorm handige tool, maar ik merkte zojuist dat alle steigers die gemapt zijn als polygon getagd met man_made=pier hun waterdeel misten - alleen de losse knopen van de hoekpunten stonden er nog. Ik had inderdaad control-shift-3 gedaan daar, om de overlappende landuses en naturals netjes aan te laten sluiten op het watervlak. Helaas had ik in diezelfde changeset nog veel meer gedaan, dus reverten helpt niet, ik zal ze handmatig moeten herstellen.

Dit lijkt mij niet juist, toch? Ik heb een issue achtergelaten op github, maar ik zag dat er nog jarenoude issues open stonden. Wie had zich hier ook alwee mee bezig gehouden?

Aanvulling: het halveren gebeurt alleen als de steiger ook getagd is met area=yes.

KiaaTiX staat er bij als maintainer op de JOSM plugin website.

Maar het is toch normaal gedrag van de plugin? Je selecteerd 1 polygon, bijv een sloot, en je laat die overal uitknippen. Als je het watervlak hebt geselecteerd dan is het logisch dat die steiger worden uitgeknipt. Dat van die overgebleven nodes lijkt me overigens wel een bug. Heb ik ook wel eens last van

Hij houdt wel rekening met wat het is, waar iets uitgeknipt wordt. Bijvoorbeeld een farmyard, residential, natuurgebied of park wordt niets uitgeknipt. Een steiger is denk ik niet iets waar je het water (of het land) uitknipt, hij is juist bedoeld om deels boven het water deels boven het land te hangen.

Die overblijvende punten, ik herinner mij vaag dat er op het oude forum een diskussie over was, kwam erop neer dat het zo gemakkelijk handmatig op te ruimen is en zo lastig om dat in de plugin te doen, dat ze het maar zo gelaten hebben
Ik kan KiaaTiX wel een PB sturen, bedankt.

KLopt, je kunt ook de JOSM validator laten draaien, die punten te selecteren en op fix te klikken.

Dat wist ik niet (ook nog nooit de situatie tegen gekomen). Misschien inderdaad KiaaTiXeen berichtje sturen. MIsschien dat er een uitzondering toegevoegd moet worden

Yep
 met die steigers heb ik ook al regelmatig gezien
 eigenlijk per toeval
 en zo kun je inderdaad km’s verderop schade veroorzaken.
Ben dus nu wat meer op mn hoede.

De overgebleven lege punten los ik simpel op door bij upload eerst te handelen op de foutmelding die je dan krijgt. Je selecteert dan de regel met punten zonder tags.
Herstel

Daarna alsnog uploaden.
Desnoods draai ik nog een keer de validator.
Nogmaals herstel.

Een ander ‘dingetje’ is dat na het draaien van de plugin de ‘historie’ is verdwenen.

Gedaan. Ik zag in github dat hij er drie jaar geleden voor het laatst iets aan gedaan heeft, maar hij is nog wel heel aktief in OSM!

Is inderdaad een bug, overkomt mij ook wel eens, in het bijzonder bij grotere, eerder slordig ingetekende en overlappende landuse.

Volgens mij heeft het niets met area=yes te maken.

Die achterblijvende punten is een restpuntje, maar het verwijderen van steigers vind ik echt een bug, en dat doet-ie alleen als er area=yes bij staat. Heb het getest en nogmaals getest.

In de plug-in staat ‘area=yes’ aangemerkt om wel uit te snijden uit de (multi)polygoon en ‘man_made=*’ om niet uit te snijden. De afhandeling van deze tegenstrijdigheid ging niet helemaal goed.

Ik heb een 0.7.1 versie van de plug-in gemaakt met een kleine aanpassing in de logica. Objecten met tags die zijn aangemerkt om uit te snijden worden alleen meegenomen als er geen andere tags zijn die zijn aangemerkt om niet uit te snijden.
Voor de combinatie ‘area=yes’ / ‘man_made=pier’ gaat het nu goed.

De aangepaste versie staat in mij github omgeving: GitHub - gidema/JOSM-Polygon-Cut-Out at devel-gji
@Kiatix, ik heb je via github een verzoekje gestuurd om de wijzigingen over te nemen of het even te laten weten als je andere plannen hebt met het beheer van deze plug-in.

2 Likes

Ekskuus voor mijn domheid, en kudo’s voor de aanpassing, maar hoe komt dit nu standaard in JOSM terecht? Ik moet in JOSM een keer de plugin opnieuw laden, maar dan moet eerst de nieuwe versie op de juiste plaats staan, werkt het zo?

Je kunt de plug-in updaten in Josm via Bewerken->Voorkeuren->Invoegtoepassingen.

1 Like

Ik begrijp dat KiaaTix de pull request heeft doorgevoerd in github, dus zijn plugin kan men updaten.

1 Like

Aha! Ik had nog geen signaal gezien dat de plugin update klaarstond. Plugin update in JOSM gedaan, getest: het werkt (natuurlijk, maar je wil het toch ff met eigen ogen zien).
Bedankt hiervoor, weer een zorg minder bij het mappen rond waterpartijen!

Een nieuw punt:

Ik dacht dat overliggende polygonen zoals een landuse residential of industrial niet meedeed in de cutout.
Maar vandaag zag ik dat residential en industrial en ook farmyard werden aangepast als ik met een natural=water een cutout deed. Omgekeerd, ik heb met een landuse=industrial een cutout gedaan en dat verwijderde een stuk water wat toevallig door de omtrek van de industrial doorsneden werd.

Dat is denk ik niet de bedoeling? Kan het zijn dat de aanpassing dit teweeg heeft gebracht? Of misschien was het altijd al zo en heb ik het niet gemerkt?

Bij mijn weten is dat altijd al zo geweest.

Ik heb net een cutout gedaan op een plek waar een residential helemaal omheen ligt. De residential werd een mulipolygoon, en ik weet 100% zeker dat dat voorheen nooit gebeurde. Anders zouden ook al mijn residentials en industrials MPen geworden zijn.

Voor zover ik nu kan inschatten denk ik niet dat dit veranderd is door de laatste wijziging. Een nieuw MP onstaat alleen als een oorspronkelijk landuse door de plug-in in tweeën geknipt wordt, of als, zoals in jouw geval, de uitgesneden landuse helemaal binnen een grotere landuse ligt. In de meeste gevallen wordt er alleen een stuk afgesneden van een bestaande landuse op basis van een gesloten ring.
Onderliggend probleem is dat residential en industrial landuses vaak gebruikt (in mijn ogen misbruikt) zijn om de naam van een plaats of een industriegebied aan te geven. Dit heeft geleid tot grote landuse gebieden en veel landuse vlakken over elkaar. Dat is anders dan in het buitengebied waar we immers ook geen landuse gebruiken om de hele Veluwe of Alblasserwaard aan te geven.

Wij hebben in Zuidplas een aantal woonkernen en industriegebieden, en daarbinnen heb ik heel veel kleinere stukken water en aanliggend landuse/ natural gemapt. Elk stuk water heb ik met polygoncutout bewerkt, ik had de gewoonte aangenomen om de landuse door het water te trekken, en ook de residential. Ik zat dus heel vaak binnen de residential, en ook heel vaak op de grens, half erbinnen half erbuiten. Die residential bleef volgens mij altijd gewoon door het water lopen, terwijl gras uitgesneden werd. Ik heb mijn komplete gemeente bewaterd; als polygoncutout de residential uitsneed dan zou nu elke residential een MP moeten zijn, en buitengewoon grillige grenzen.
Ik ga er nu specifiek naar kijken, op stukken waar ik 100% zeker ben dat ik ze met de vorige versie bewerkt had en daarna niet meer.

RESULTAAT: die residentials, bijvoorbeeld Zevenhuizen, zijn nog steeds overkoepelende polygonen, niet uitgesneden door het vele water wat ik daar gemapt heb, en andere cutouts. Zo moest ik vaak een stuk water weghalen uit een sloot, omdat er in feite een verbinding was. Dan maakte ik even een polygoontje rond de verbinding, deed een cutout zodat het water netjes opgehakt werd, en dan delete van de dummy polygoon. Dat ging zonder meldingen of onverwachte tags. Als ik dat nu doe dan wordt mijn polygoontje direkt lid van een MP “woongebied” en als ik het weg wil halen krijg ik een waarschuwing dat ik een MP aanpas.

Dat schreef ik in deze draad toen ik heel veel water, gras en bos aan het mappen was. Ik heb van alles uitgeprobeerd ivm de steigers, en deze dingen kwam ik erg vaak tegen. Dit logische gedrag van de polygoncutout is echt veranderd! De grote overkoepelende polygonen horen niet opgeknipt te worden. Farmyard is meestal niet heel groot, maar de onderdelen worden niet verondersteld eruit geknipt te worden. Ik trok hem vaak door de sloten rondom de boerderij heen en dat bleef zo als ik polygoncutout op het water deed.

PS Het hoeft niet aan de doorgevoerde wijziging te liggen - misschien roept PolygonCutOut een andere functie of plugin aan die ergens tussen toen en nu veranderd is? Bijvoobeeld om de reeks polygonen op te sporen waar hij mee moet werken? Zomaar een gedachte.

In het verleden gebeurde er niets met die transparanten wanneer je water ging uitsnijden.
Dus na selectie van het wateroppervlak
Dat weet ik heel zeker.
We konden bij de ontwikkeling van de app ook aangeven welke vlakken we niet mee wilden nemen in het effect. Vast nog wel te vinden in een draadje op het oude forum.

Hier nog even dat draadje toen de plugin in ontwikkeling was
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=723861#p723861

edit Net nog even geprobeerd.
Er is geen effect op bv leisure=park, maar wel op bv landuse=residential.

edit 2 Het lijkt me het handigst om het gewoon even aan KiaaTiX te vragen,