Plek om 'BAG-importklusjes' te melden?

Ik kom al af en toe plekken tegen waar de BAG-import al wel geweest is, maar waar na de import-datum nieuwe objecten in de BAG zijn bijgekomen.

Bijvoorbeeld de 16 nieuwe objecten aan de zuidkant van de Nieuwe Papaverweg in Amsterdam (http://osm.org/go/0E5qp~lpo?layers=N&m=&way=7375554).

Ik zou het graag zelf willen aanvullen, maar met de JOSM/BAG-import-software kom ik niet uit de voeten.

Is er ergens een plek waar je dit soort ‘klusjes’ kan melden zodat ervaren BAG-importeurs dit kunnen oppakken? Of is het beter een Note te plaatsen? Of misschien iets in dit forum?

Een topic als deze openen lijkt mij het makkelijkst.

Je kunt daarnaast ook de importeur van het betreffende gebied een bericht sturen om die gene te vragen een update te doen met een link naar het topic.

Aangezien ik o.a. Amsterdam Noord heb geimporteerd heb ik naar je verzoek gekeken.

De nieuwe panden aan het eind van de Korte Papaverweg hebben nog de pandstatus “Bouwvergunning verleend”, en worden zodoende genegeerd door de ODS BAG plugin.

Ze hebben bouwjaar 2013, dus zouden nu inmiddels wel klaar en in gebruik kunnen zijn, en dat de registratie daarvan in de BAG nog wat achter loopt.

Op basis van de BAG WMS zouden de panden vast overgetrokken kunnen worden en als construction getagged. Weet jij wat de huidige status van deze panden is?

Het zijn op het land gelegde woonboten, allemaal inmiddels in gebruik voor wonen/werken. En het pand met bijeenkomstfunctie is helemaal druk ‘in gebruik’. Het is een populair cafe met een groot terras.

Zie ook http://deceuvel.nl/

Omdat de JOSM plugin niet gebruikt kan worden voor deze panden, heb ik handmatig de individuele panden uit de Tijdelijke BAG WFS gedownload en met ogr2osm geconverteerd

De individuele adres nodes zijn handmatig uit de INSPIRE Adressen WFS gedownload en eveneens met ogr2osm geconverteerd.

Geen leuke klus om vaker handmatig te doen, maar mijn eigen BAG OSM tools kunnen nog niet met panden en adressen overweg, alleen woonplaatsgrenzen.

Zie: Changeset: 24352088 | Add houseboats on land near Korte Papaverweg

Ik heb je recente aanpassingen gezien, waaronder het omzetten van building=houseboat naar building=yes van een aantal panden rechts van de Korte Papaverstraat.

Klopt het dat de gebouwen op huisnummer 6B (way:294351818) & 6C (way:294351816) ook geen woonboot zijn?

Die moeten dan ook nog aangepast worden als het normale gebouwen zijn.

6B en 6C zijn ook woonboten op land.

Dank voor het intekenen van de woonboten! Ik zal niet meer van die moeilijke dingen vragen :slight_smile: Het is beter om te wachten tot objecten een definitieve status in de BAG hebben.

Geen dank. Dit is weer een mooi voorbeeld dat we nu werk moeten maken van het BAG update (ipv import) proces. Dit soort gevallen zullen vaker voorkomen.

Ik zal nog een terugmelding doen voor deze panden zodat de betreffende gemeente ambtenaar gekieteld kan worden om de status te updaten. :slight_smile:

Het wachten tot de BAG in overeenstemming is met de on the ground truth lijkt mij zeker voor OSM niet the way to go.

Het kopiëren van een gebouw geometrie is minder moeite dan het overtekenen van Bing of BAG WMS, zeker wanneer het een groter aantal panden betreft.

Als we een selectie van pand statussen kunnen maken in de ODS BAG plugin zouden we dit soort toekomstige panden eenvoudiger uit de BAG kunnen overnemen.

Zeker als je aan de hand van een survey weet dat de bouw inmiddels verder gevorderd is dan “Bouwvergunning verleent” :slight_smile:

Ik heb antwoord ontvangen op mijn terugmelding:

Grappig …
Dit soort meldingen mag dus niet van Ons Soort Mensen worden geaccepteerd :slight_smile:

En toegegeven, het zag er, wat mij betreft, niet naar uit dat er nog gebouwd werd, en de boten zagen er wel ingericht en in gebruik genomen uit, maar ik heb niet per boot grondig onderzocht of de verbouwing echt helemaal klaar is, en of er wel mensen in actief zijn.
Maar dat onderzoek gaan wellicht de stadsdeelambtenaren van Noord verrichten :slight_smile:

Hoi Jan, nog nooit gezien of gekregen, ik wacht nog wel op antwoord uit Schagen, maar allah. Van Amsterdam ooit de vraag gekregen waar ik de informatie op baseerde. Stuur maar eens een boek op, nee dus, een ISBN nummer volstond als bewijs voor een foutief jaartal. In de aanhef zet ik OSM en mijn naam + OSM een licht verwijzing naar de import.

Ook dit verschilt duidelijk per gemeente. Ik kreeg net bericht van Hindrik Koerts van gemeente Oldambt naar aanleiding van een terugmelding van een gesloopt pand dat nog met pandstatus “Pand in gebruik” in de BAG stond, nadat ik via een survey op locatie had geconstateerd dat dit pand niet meer bestond. Eerder had ik van een omwonende al gehoord dat een aantal panden rond de Midwolderplas waren afgebrand, wat voor een aantal van deze panden ook in de BAG was verwerkt.

Hoi Sebastic, ik moet eerlijk zijn een rapelletje naar Schagen leverde de melding ‘daar heeft onze speciallist naar gekeken’ en het pand is uit 1924 ipv 1940. Sorry voor de vergeten terug melding, dat wel.
Toch nog maar eens kijken t is van hieruit bijna 90 minuten dat wordt een vijf jaren plan.

In dat geval lijkt me dus die aangewezen ambtenaar de juiste persoon om dit te melden?

Hoi Math, vertel eens wat meer per mail bv, eens kijken of ik wat kan doen. Tot nu toe heb ik mijn neus nog niet gestoten. Heb net een omvangrijk pakket uit A dam ontvangen dat ik nog draaiend moet krijgen, maar bellen mocht.